max-verstappen-laurent-mekies-helmut-marko-red-bull-racing-gp-2025-zaterdag-2 Formule 1
Formule 1

Was de vloer van Red Bull té goed na upgrade aan RB21? 'Onze rijhoogte was te laag'

max-verstappen-laurent-mekies-helmut-marko-red-bull-racing-gp-2025-zaterdag-2

Helmut Marko was een van de weinigen bij Red Bull Racing die het vertrouwen in een goed resultaat voor Max Verstappen nooit verloor. Terwijl de coureur de schouders liet hangen, zette de 82-jarige nog in op een podiumplek voor Verstappen. Het scheelde niet veel of Verstappen was zelfs als tweede geëindigd. Marko deelt enkele cruciale details over de afstelling van Red Bull, waardoor duidelijk wordt wat voor dilemma's Red Bull moest oplossen.

'Zie je wel!' roept Marko uit in reactie op een vraag van Motorsport.com. De Oostenrijker kan het niet laten om aan te geven dat hij de enige was die na de kwalificatie nog op een podiumplek voor Verstappen inzette. Verstappen voorspelde zelf juist dat het in de race alleen maar slechter zou gaan dan in de kwalificatie. Als reactie op het gebrek aan vertrouwen in de Limburger hoopte Marko een weddenschap met een collega aan te gaan.

Marko heeft door de jaren heen echter genoeg geld verdiend door altijd op Verstappen in te zetten, en inmiddels zijn de mogelijke tegenpartijen wat voorzichtiger. 'Nee, niemand wilde met me wedden. Daar was dus geen lol aan', grijnst Marko, die toch al blij genoeg is dat zijn voorspelling wél uitkwam. 'Niemand geloofde dat dit überhaupt mogelijk was. Ik heb 's ochtends voor de race tegen Max gezegd dat hij positief moest denken. Nu zie je wat er nog mogelijk was.' Dankzij zijn podiumplek verkleinde Verstappen de achterstand op de leider in het kampioenschap alsnog.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-charles-leclerc-ferrari-max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025
Verstappen beschikte in de race wél over veel snelheid.

Vloer van Red Bull té goed?

Red Bull Racing kwam op vrijdag in de tweede vrije training tot de conclusie dat de auto wel snel was over één ronde, maar dat de long runs zwaar tegenvielen. Na een uitvoerige studie van de data werd de afstelling volledig omgegooid, maar dat leverde in kwalificatie geen succes op. In bocht 9 raakte Verstappen telkens een hobbel, waardoor hij de auto constant moest opvangen, en zo een paar tienden liet liggen.

Verstappen vreesde dat de problemen over 71 ronden alleen maar verder uitvergroot zouden worden, maar dat bleek niet te kloppen. 'Onze rijhoogte was te laag voor de kwalificatie', zo wijst Marko naar de hobbel in bocht 9. 'Als je tijdens de race met een volle tank rijdt, ga je automatisch een stuk langzamer door de bochten. Dan wordt er minder downforce gegenereerd en ligt de auto niet zo extreem laag meer. Daardoor raakte onze vloer de grond niet iedere keer.'

Marko doet daarmee enkele opvallende uitspraken. Normaal gesproken zou je verwachten dat de auto in de race lager ligt vanwege de hoeveelheid brandstof, maar dat is bij de grondeffectauto's niet het geval in de snelle bochten. In de snelle bochten creëert de vloer namelijk meer downforce, waardoor de auto naar de grond gezogen wordt. Verschillende rivalen, zoals Andrea Stella en Carlos Sainz, lieten in de afgelopen weken al weten dat dit het onderdeel is waarin Red Bull een klasse apart is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea-stella-lando-norris-mclaren-mexico-zondag-2025
Stella en Norris zijn jaloers op de vloer van Red Bull.

Red Bull kwam in Mexico daardoor voor een lastig dilemma te staan. De vloer was na de upgrades zó goed dat men voor een compromis stond: de auto moest te hoog worden afgesteld voor de race of te laag voor de kwalificatie. Red Bull koos uiteraard voor het laatste, waardoor Verstappen constant moest omgaan met een groot moment van overstuur in de middensector. Daar staat tegenover dat Verstappen in de tweede helft van de race in vrije lucht zelfs vijf seconden sneller was dan Norris, weliswaar met een bandenverschil.

Nadeel Red Bull valt weg

McLaren koos er in Mexico voor om de koeling van de auto niet aan te passen en hoefde daarmee geen aerodynamisch offer te doen. Red Bull paste de auto juist het meest van iedereen aan als reactie op de ijle lucht. Dat betekent dat de auto langzamer was gemaakt om ervoor te zorgen dat de krachtbron geen schade leed. In de komende races is dit offer niet nodig, en dat betekent dat Red Bull in Brazilië, Las Vegas, Qatar, en Abu Dhabi een stap vooruit moet kunnen zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws