De wedstrijdleiding had het maar druk met alle hectiek in Mexico. Zo leek men een overtreding bij de start te missen, en twee ronden later schepte Liam Lawson bijna een baanmedewerker. Wie verdiende wel en geen straf en hoe staat Max Verstappen er nu voor in de titelstrijd? Dat en meer komt aan bod in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl met hoofdredacteur Mark Hanselman.
- Wie zat fout bij de start?
De schuld ligt deels bij Lewis Hamilton en deels bij Charles Leclerc. Wat in ieder geval gezegd moet worden, is dat Lando Norris alles goed deed. De poleposition is in Mexico helemaal zo gunstig niet, maar hij kwam geweldig van zijn plek, hield de binnenkant vervolgens helemaal dicht, en remde op het juiste moment in de eerste bocht, waardoor hij zijn drie rivalen geen kans gaf om buitenom nog een poging te wagen.
De andere coureur, die helemaal niks verkeerd deed, was Max Verstappen. De Red Bull Racing-coureur kwam samen met Norris veel beter weg dan de andere coureurs in de top zeven, terwijl Verstappen als enige over de mediumbanden beschikte. Hij kon zo snel in de slipstream duiken bij de Ferrari's en koos voor de buitenkant. Daar lag op dat moment een zee van ruimte. Er had zelfs nog makkelijk een auto links naast hem kunnen komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hamilton maakte juist de verkeerde keuze. Hij was ook goed weg, maar dook naar de binnenkant toen hij uit de slipstream van Leclerc kwam. Daarmee zette hij zichzelf vast achter Norris, in plaats van voor de buitenkant te kiezen. Toen Hamilton vast kwam te zitten achter Norris, stuurde hij naar links. Als Leclerc daar niet had uitgeweken, had Hamilton nooit iets kunnen uitrichten. Leclerc gunt Hamilton wél de ruimte en brengt zichzelf daarmee in de problemen. Opeens is het vier breed en stevent Leclerc niet op P2, maar P3 of P4 af.
Leclerc maakte de fout om uit te wijken, en heeft daardoor Hamilton opeens aan zijn binnenkant, terwijl hij Verstappen op de kerbstones drukt. De Nederlander was puur een slachtoffer van de Ferrari-coureurs en kon niet anders dan rechtdoor rijden. Dat hij de auto nog uit de muur houdt, is al een flinke prestatie op zich. Waar George Russell zich druk over maakt, begrijp ik totaal niet, want de Mercedes-coureur reed ver achter Verstappen op dat moment.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Leclerc zit na het uitkomen van de eerste bocht duidelijk achter Hamilton (zie onderstaande Tweet), maar snijdt bocht 2 vervolgens ook af. Het is me niet helemaal duidelijk waarom de Monegask dacht dat hij recht had op de tweede plek, want hij had de positie voor zijn teamgenoot nooit kunnen behouden. Hamilton meldt dit ook via de boordradio, maar Ferrari kaart het uiteraard niet bij de FIA aan. Het is wel opvallend dat Ferrari intern geen actie onderneemt en Leclerc niet de opdracht gaf om P2 in te leveren.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Het is onbegrijpelijk dat Leclerc hier niet voor bestraft werd. Het lijdt totaal geen twijfel dat hij voordeel uit de situatie haalde, en als hij achter Hamilton terecht was gekomen, was de race heel anders gegaan: Leclerc zou absoluut niet voor Verstappen geëindigd zijn, en Hamilton was nooit in het duel met Verstappen terechtgekomen. Ongelofelijk dat de wedstrijdleiding hier niks mee gedaan heeft.
De FIA opent een beerput door dit niet te bestraffen. De FIA schept hiermee namelijk een precedent. Coureurs kunnen volgende races hetzelfde doen en naar het moment van Leclerc wijzen om het te rechtvaardigen. Als de FIA dat wil vermijden, zal het bestuursorgaan in een statement moeten bevestigen dat het niet bestraffen van Leclerc een fout was en dat dit moment dus niet als precedent gebruikt kan worden. Verstappen was juist erg braaf door terug te zakken tot de vierde plek, maar als dit de drie punten zijn die hij aan het einde van het jaar tekortkomt, dan ziet de FIA er alleen maar slechter uit.
- Hoe beoordeel je de incidenten uit ronde 6?
Hier deed de wedstrijdleiding grotendeels het juiste, al liep één coureur volgens het reglement nog een straf mis. Hoewel Verstappens uitremactie op Hamilton zeer agressief was, was hij wel volgens het boekje. Verstappen zat bij de apex aan de binnenkant zelfs nipt voor Hamilton en hield zijn auto op de baan. Verstappen hoeft Hamilton volgens de huidige richtlijnen geen millimeter ruimte te gunnen en mag zelfs met twee wielen de baan verlaten en Hamilton in het gras drukken. Die regels zijn vreemd, maar zo zijn de regels wel.
Verstappen doet hier dus alles goed. Hamilton komt buiten de baan terecht, en komt dus op onveilige wijze terug op de baan, waarbij hij Verstappen wijd drukt bij bocht 2. De Ferrari-coureur had echter al geen recht meer om daar nog te zitten. Puur volgens de regels was dit dus een legale actie van Verstappen en zou je Hamilton een straf kunnen geven voor unsafe rejoining of forcing another driver off the track.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen heeft de derde plek dus in handen en hoeft die positie niet in te leveren. Hij mag dus verdedigen in bocht 4 en doet dat ook. Daarbij verremt Verstappen zich en gaat hij van de baan, maar omdat Hamilton zich in nog extremere mate verremt, mag Verstappen de plek behouden. Hamilton had geen recht op de bocht en haalt simpelweg in door het circuit te verlaten. Dat hij het asfaltweggetje niet volgt hoeft niet groter gemaakt te worden dan het is, maar de tijdstraf voor Hamilton is volledig terecht.
Puur volgens de regels heeft Hamilton juist geluk gehad dat hij geen dubbele straf kreeg voor bocht 2 en bocht 4. Daar staat wel tegenover dat Hamilton nooit in deze positie had moeten zitten als Leclerc niet illegaal had ingehaald bij de start, maar die incidenten staan los van elkaar. Wellicht zag Hamilton Bearman in zijn spiegel en besloot hij toen om niet twee plekken in te leveren om Verstappen langs te laten. Mogelijk dacht hij dat hij wel een gat van tien seconden naar Bearman kon trekken.
Verstappen komt vervolgens in een extra incident terecht met George Russell. Verstappen komt bij het uitkomen van bocht 4 op veilige wijze terug op de baan en zit bij de apex van bocht 5, de rechterknik, voor Russell. Hij hoeft de Mercedes-coureur dus ook geen ruimte te gunnen en mag hem naast de baan drukken. Verstappen verdiende dus in geen van deze drie momenten een straf. Debutanten Bearman en Kimi Antonelli profiteren wel optimaal en zorgen dat Verstappen ten onrechte als een van de verliezers uit deze strijd komt. Dat hij de plek aan Bearman verloor is grotendeels aan de acties van Hamilton te wijten, en dit kost Verstappen uiteindelijk de tweede plek.
Lees ook
Windsor zag hoe Verstappen de hand boven het hoofd gehouden werd: 'Had een straf moeten krijgen'
- Had Red Bull de optimale strategie?
Niet optimaal, maar wel de beste strategie. Gezien de start van Verstappen kun je je zelfs afvragen wat mogelijk was geweest als hij met de zachte banden nog twee meter gewonnen had bij de start. Wellicht was hij zelfs opgeschoven naar de tweede plek in de openingsronde, of mogelijk had hij zelfs een aanval op Lando Norris kunnen plaatsen. Dat was vooraf echter geen realistische inschatting.
Verstappen was op de McLarens na duidelijk de snelste coureur in de race. Achteraf was dat in de eerste stint al duidelijk. De zachtere banden waren veel sneller en toen wist Verstappen op mediumbanden de aanval te openen op Hamilton. Na 27 ronden lag Verstappen ook al 27 seconden achter Norris, en hoewel hij nog elf ronden doorreed met zwaar versleten banden, verloor hij toch maar vier seconden op de Brit in de rest van de race. McLaren was dus wel sneller, maar Verstappens tempo in de race was helemaal niet verkeerd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Er wordt veelal positief gereageerd op de eerste stint van Verstappen, maar daar zat ook de enige imperfectie. Red Bull onderschatte hoe goed Verstappen zou zijn op de zachte banden en haalde hem te laat naar binnen. Als hij zijn pitstop enkele ronden eerder had gemaakt, had er nog meer ingezeten, maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk om te zeggen. Red Bull zette de concurrenten wel schaakmat en Verstappen boekte zo nog veel progressie.
- Was de Virtual Safety Car nodig?
De rol van Carlos Sainz is vooral opvallend. De Spanjaard spinde en raakte de muur na een probleem met zijn Williams in een toch al dramatische race. Vervolgens ziet hij een gat in de muur en rijdt hij daarnaartoe om zijn auto veilig te parkeren. Hij stopt echter op het moment dat zijn neus achter de muur verdwijnt. Als hij drie meter was doorgereden, was een gele vlag zelfs niet nodig geweest. Op de onboardbeelden is te zien dat Sainz die ruimte wel had.
De FIA koos in eerste instantie niet voor een Virtual Safety Car, maar de Williams van Sainz begon te roken en de wedstrijdleiding kreeg de melding dat er vuur te zien was. Op zo'n moment moeten de marshals wel ingrijpen volgens de veiligheidsvoorschriften. De Virtual Safety Car was dan ook zeer ongelukkig, maar helaas wel nodig.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het enige dat de FIA mogelijk nog had kunnen doen, is de auto van Sainz niet verplaatsen, maar alleen een korte Virtual Safety Car inlassen terwijl Verstappen, Leclerc, Piastri, en Bearman in bocht 5 aankwamen om het brandje snel te blussen. De auto stond veilig genoeg geparkeerd om die in de laatste anderhalve ronde niet meer te verplaatsen. Maar over het algemeen heeft de FIA hier volgens de regels opgetreden. Dat gebeurde uiteraard niet in bocht 1 met de marshals die over de baan renden, maar dat was een duidelijke fout van de FIA, die niet gelinkt kan worden aan het optreden van de wedstrijdleiding in de slotfase.
De volgende vraag is dan: had Verstappen Leclerc nog ingehaald? Dat zullen we nooit weten, maar Leclerc vermoedde dat wel, en ik ook. Verstappen volgde de Ferrari-coureur in het langzame gedeelte namelijk constant op drie tienden. Als je een andere coureur zo moeiteloos kunt volgen, kun je dat ook in de stadionsector volhouden. Als ze met drie tienden verschil het rechte stuk op waren gekomen, dan had Leclerc de tweede plek niet kunnen vasthouden. Die Virtual Safety Car kost Verstappen dus drie hele dure punten.
- Wat zijn Verstappens kansen in de titelstrijd nu?
Die kansen zijn wel wat geslonken, maar niet enorm. Voor Mexico kwam Verstappen drie punten tekort om alles in eigen hand te hebben. Dat wil zeggen: als hij alles had gewonnen en Oscar Piastri overal tweede was geworden, zou hij drie punten tekort zijn gekomen. Nu komt hij zes punten tekort om alles in eigen hand te hebben. Het was dus geen sterk weekend, maar net als in Singapore verkleint hij de achterstand op de leider wel.
Voor Mexico moest hij acht punten per weekend goedmaken. Na Mexico is dat negen punten. Dat laat zien dat zijn situatie iets lastiger is geworden, maar het verschil is niet enorm. Daarnaast zijn er in de komende weekenden meer punten te verdelen, omdat we nog twee sprintraces krijgen. Het is vooral zaak dat Red Bull haar competitiviteit uit de vorige weekenden terugvindt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ik twijfel er eerlijk gezegd niet over dat dit gaat gebeuren. Zelfs in de Grand Prix was de achterstand van Red Bull op McLaren niet zo heel groot meer, en dat terwijl het Oostenrijkse team totaal niet tevreden was over de afstelling. Yuki Tsunoda bleef in de eerste stint ook constant twaalf seconden achter Verstappen hangen. Dat laat zien dat de Japanner een betere afstelling had en dat Verstappen dit weekend niet het maximale uit de auto kon halen.
Norris is nu de duidelijke titelfavoriet, maar er liggen nog steeds enorme kansen voor Verstappen in de komende twee Grand Prix-weekenden. Daar moet hij het verschil maken. In Brazilië zijn er 33 punten te verdelen en in de komende veertien dagen wordt elke dag regen voorspeld in São Paulo. Daar kan zomaar met heel veel punten gesmeten worden.
Hetzelfde geldt voor Las Vegas. Ik denk dat McLaren daar het vierde team zal zijn, dus als Verstappen daar met zijn low downforce-vleugel wint, kan hij een dreun uitdelen. Het is zelfs mogelijk dat verrassingen uit het middenveld dan een uitdaging kunnen vormen voor McLaren. Na Brazilië en Las Vegas moet Verstappen wel veel dichter bij McLaren staan, want in Qatar en Abu Dhabi worden de verschillen kleiner. Een extra bonus voor Verstappen: Norris kreeg zijn laatste motor al in België, voor de zomerstop, en moet mogelijk nog een gridstraf incasseren voor een nieuwe motor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties