Peter Windsor is zwaar onder de indruk van de veelzijdigheid van Max Verstappen. De camera's werden vooral in de openingsronden op de wereldkampioen gericht, maar in de tweede helft van de race was Verstappen de snelste coureur op de baan. Daarbij wordt vooral naar de zachte banden gewezen, maar Windsor legt uit dat je Verstappen daarmee tekort zou doen.
Verstappen reed maar liefst 38 ronden op zijn mediumbanden, om vervolgens over te stappen op de C5-banden. De Red Bull Racing-coureur kwam op de achtste plek weer naar buiten en op dat moment leek zijn strategie niet goed te werken. De bandenfluisteraar zorgde er echter voor dat hij de finishvlag kon halen met één pitstop, waar zijn grootste concurrenten voor de laatste podiumplek stuk voor stuk drie sets banden nodig hadden.
Smeekbede van Verstappen
Windsor prijst Verstappen vooral vanwege zijn engelengeduld. 'Max deed op de zachte banden alles wat mogelijk was om een agressievere motorstand te krijgen, want hij deed in de eerste vier of vijf ronden na de pitstop heel veel bandenmanagement', vertelt de analist op zijn YouTube-kanaal. 'Hij managede die banden op een manier die andere coureurs niet eens hadden kunnen bedenken.'
Verstappen bleef zo tot de laatste ronden snel en bleef inlopen op Charles Leclerc en Lando Norris. In de laatste helft van de race was Verstappen sneller dan wie dan ook. Hij kreeg op een gegeven moment concurrenten achter zich met veel nieuwere zachte banden, maar kwam geen seconde in de problemen. Windsor wijdt dat aan het unieke bandenmanagement van Verstappen. 'Kijk maar naar wat er met de zachte banden van Norris in Austin gebeurde. Hij belastte de banden veel te erg. Hij gebruikte de banden te veel en dat kostte hem mogelijk de zege.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max was hier zo kalm', luiden de lovende woorden van Windsor. 'Ik vond het echt fabelachtig goed. Hij bleef maar zeggen dat hij overtake mode wilde, maar ze zeiden dat hij in stand 6 moest blijven rijden. Je doet het geweldig met het bandenmanagement, let op die banden. Maar Max zei dat dit het enige is wat hij deed. Hij liep wel in op Leclerc en hij leverde geweldig werk', herhaalt de zeer enthousiast analist nog maar eens.
Metronoom Max
Verstappen reed lang in niemandsland en werd door de regie dus niet opgezocht. Een gemiste kans, aldus Windsor. 'Hij bracht de zachte banden perfect in het werkvenster. Daardoor kon hij op een gegeven moment volledig in de aanval gaan. Het was een fabelachtig optreden. Het is zonde dat ze de onboardbeelden van Verstappen op dat moment niet lieten zien, want hij reed zo goed, vooral in die snelle bochten in de tweede sector', vertelt de Brit, die de race vanuit de cockpit van Verstappen bekeek. 'Hij moest echt hard werken om alles perfect te doen en hij bleef meedogenloos inlopen op Leclerc.'
Windsor stipt aan dat zelfs Red Bull vol ongeloof zat toe te kijken. 'Op een gegeven moment zei Lambiase tegen Verstappen dat hij ervoor kon gaan, en dat het een epische stint was. Het eindigde allemaal in een anticlimax met die Virtual Safety Car, net op het punt dat Verstappen binnen DRS-afstand achter Leclerc zat. Hij had hem absoluut ingehaald in de laatste ronde', concludeert Windsor.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen pakte wellicht niet het gedroomde resultaat, maar de tweede helft van zijn race geeft veel vertrouwen voor de komende raceweekenden. 'Je kunt je nu wel afvragen waarom Max zo traag was in de kwalificatie, want hij was op die zachte banden heel snel in de race', beseft ook Windsor. 'Max was echt geweldig. Het is mooi om die geweldige coureurs aan het werk te zien als ze niet de beste auto hebben, want dan moeten ze extra hard werken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties