Russell is kritiek van oud-coureurs na Qatar zat: ‘Ik train veel voor de hitte’ Formule 1
Formule 1

Russell is kritiek van oud-coureurs na Qatar zat: ‘Ik train veel voor de hitte’

Russell is kritiek van oud-coureurs na Qatar zat: ‘Ik train veel voor de hitte’

Het hittegevecht tijdens de Formule 1-race in Qatar wierp een schijnwerper op de fysieke uitdagingen waar coureurs van tegenwoordig mee te maken krijgen. Terwijl sommige voormalig Formule 1-coureurs suggereerden dat de huidige generatie atleten niet voldoende voorbereid is op dergelijke omstandigheden, weerlegt George Russell, coureur van Mercedes, deze beweringen met sterke argumenten.

Na een slopende race in Qatar, waar coureurs te maken kregen met extreme hitte en benauwdheid, ontstond er een discussie over de geschiktheid van de huidige generatie coureurs om te racen onder dergelijke omstandigheden. Russell is echter vastbesloten om de bal terug te kaatsen naar critici, zoals voormalig Formule 1-coureurs Christian Danner en Gerhard Berger, die beweren dat coureurs van deze tijd niet zijn voorbereid op deze uitdagingen.

‘Ik train veel voor de hitte’, corrigeert Russell tegenover Motorsport-magazincom. ‘Voor races als deze train ik met drie lagen kleding en ga ik vaak naar de sauna om me voor te bereiden op de omstandigheden.’ Hij benadrukt dat de huidige generatie coureurs intensief traint om zich aan te passen aan de fysieke eisen van de sport.

Technische veranderingen

Russell countert de beweringen van de voormalige F1-coureurs door hen te wijzen op de technologische vooruitgang in de sport. ‘We gaan twintig seconden per ronde sneller dan die oud-coureurs die zulke opmerkingen maken’, zegt hij. Hij wijst op de geavanceerde technologie in de huidige auto's, waaronder stuurbekrachtiging en hydraulische leidingen die de cockpit verhitten.

ook voegt hij toe: ‘De auto's uit de jaren tachtig en negentig hadden niet alle elektronische snufjes in de cockpit die warmte toevoegen. Toen hadden ze nog geen stuurbekrachtiging, die vijftig tot zestig graden warmte afgeeft. We hebben ook hydraulische leidingen van 120 graden door de hele cockpit.’ Door al deze technische veranderingen is Russell van mening dat moderne auto's niet te vergelijken zijn met hun voorgangers.'

Tijdens de race in Qatar bevond Russell zich in een kokendhete cockpit. ‘Tijdens mijn race was het zestig graden in de cockpit’, deelt de Britse coureur. Hij benoemt ook de verbeteringen in de veiligheidskleding van coureurs, met dikkere vuurbestendige pakken die zijn geïntroduceerd na de crash van Romain Grosjean in 2020.

Russell maakt duidelijk dat, ondanks dat coureurs altijd harder kunnen trainen, niemand had kunnen anticiperen op de extreme omstandigheden in Qatar. Hij benadrukt dat de Formule 1 in essentie een fysieke sport is en dat coureurs vaak uitgeput zijn aan het einde van een race. De situatie in Qatar was echter uitzonderlijk en vroeg van iedereen het uiterste.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws