Sainz grapt over mogelijke titel: 'Ik wijzig mijn nummer niet van 55 naar 1' Formule 1
Formule 1

Sainz grapt over mogelijke titel: 'Ik wijzig mijn nummer niet van 55 naar 1'

Sainz grapt over mogelijke titel: 'Ik wijzig mijn nummer niet van 55 naar 1'

Carlos Sainz is begonnen aan zijn tweede seizoen bij Ferrari. Vorig seizoen was de Spanjaard verrassend beter dan zijn teamgenoot Charles Leclerc. Deze week hebben de coureurs hun eerste kilometers gereden tijdens de testdagen in Barcelona. Voor het team van Ferrari waren dit uiterst productieve dagen. Het team reed de meeste ronden en daarnaast was het team ook één van de snelste tijdens de wintertest.

In Italië heerst het gevoel dat dit het jaar moet zijn dat Ferrari weer de wereldtitel kan grijpen. De cijfers van de wintertest onthullen natuurlijk nog niks, maar Sainz is over één ding duidelijk mocht hij de wereldtitel grijpen. 'Ik zal mijn nummer niet veranderen van 55 naar 1', zegt de Ferrari-rijder grappend bij AS. Vorig seizoen wist Ferrari op de derde plek te eindigen en dit was een verbetering ten opzichte van 2020. Door de reglementswijzigingen moet de Italiaanse renstal nu dat stapje extra kunnen zetten.

'Wij weten hoe hard er is gewerkt de afgelopen anderhalf jaar. Er zijn dingen geweest die heel erg goed waren en dingen die minder goed waren. Daarom hebben we in de Formule 1 testdagen.' Even was er de angst dat de bolides van de teams er allemaal hetzelfde uit kwamen te zien. De variatie heeft ook Sainz verbaasd. 'De reglementen zijn heel erg beperkend, maar het verrast me hoe verschillend alles is. Dat is hetgeen wat de Formule 1 zo mooi maakt.' Er heerst nog een kleine angst dat één team het gouden ticket heeft gevonden. 'Bij Brawn was het overduidelijk, maar nu weten we het niet.'

Sainz vindt nieuwe bolides leuk, ondanks overduidelijk nadeel

De nieuwe reglementen hebben ervoor gezorgd dat de aerodynamische structuur van de bolides is gewijzigd. Coureurs moeten hun rijgedrag enigszins aanpassen, maar dat maakt het voor de Ferrari-rijder juist interessant. 'De auto glijdt wat meer. Je moet wat meer werken achter het stuur. De vorige auto's hadden heel veel downforce, maar als je de controle kwijtraakte, dan was je de controle ook echt kwijt. Nu kan je er wat meer mee spelen. Het is heel leuk om te proberen je daarop aan te passen.'

De overgang naar de nieuwe bolides en het grondeffect heeft ervoor gezorgd dat de auto's over de rechte stukken nu op en neer stuiteren. 'Voor de coureur is het totaal niet comfortabel bij snelheden van 320 kilometer per uur', vertelt Sainz. Hij hoopt dan ook dat het probleem zo snel mogelijk wordt verholpen. 'Dat moet een prioriteit zijn.'

Ferrari heeft krachtbron nog niet gepusht 

Het team van Ferrari heeft al wat complimenten gekregen over de nieuwe krachtbron. De motoren maken nu gebruik van de nieuwe E10-brandstof. Sainz geeft aan dat het team nog niet op de limiet heeft gereden in Barcelona. 'We hebben nog niet alles gepusht, dus het is moeilijk om het verschil echt te merken. We gaan de limiet wel opzoeken, want de krachtbronnen zullen weer bevroren worden voor de komende vijf jaar. Nu willen we de meest krachtige motor hebben en dan hebben we de komende vijf jaar om aan de betrouwbaarheid te sleutelen', eindigt de Spanjaard.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws