Saward: 'De Shell-aankondiging van Ferrari leidt tot een gerelateerde vraag' Formule 1
Formule 1

Saward: 'De Shell-aankondiging van Ferrari leidt tot een gerelateerde vraag'

Saward: 'De Shell-aankondiging van Ferrari leidt tot een gerelateerde vraag'

Volgens Joe Saward heerst er onzekerheid bij Ferrari omtrent de sponsoren voor de nabije toekomst. Met de aankondiging van de hernieuwde overeenkomst met Shell, zoomt de analist in op de zakelijke kant van het team uit Maranello. Eén sponsor met wie ze al jaren zaken doen, Philip Morris, brengt voor het team veel geld in het laatje, maar de toekomst van de samenwerking is allesbehalve zeker.

'De Shell-aankondiging leidt tot een gerelateerde vraag: heeft Ferrari haar contract met Philip Morris al vernieuwd?', aldus de gerenommeerde Formule 1-journalist. De relatie tussen het sigarettenmerk en de Italiaanse renstal begon in de jaren '70 en mondde uiteindelijk uit in Marlboro als titelsponsor, in 1997.

De laatste keer dat ze het contract met het bedrijf vernieuwden kwamen ze tot een driejarige deal, die tot en met 2021 zou lopen. Begin 2018 werd de verlengde samenwerking echter al aangekondigd. Saward: 'Doorgaans worden dit soort contracten lang van tevoren opgesteld en een nieuwe deal had inmiddels wel al aangekondigd moeten zijn.'

De Brit maakt hierbij in zijn blog wel de kanttekening dat er een deal op tafel kan liggen, maar dat deze nog niet bekendgemaakt is. Dit kan gedaan zijn om het feit te maskeren dat ze weer met een tabaksproducent in zee gaan. Maar een frappant detail doet vermoeden dat er meer aan de hand kan zijn.

Zo was de sponsor niet op de 2018-bolide te zien die gebruikt werd gedurende de Ferrari-tests in Fiorano. Ook de namen van sponsoren die inmiddels niet meer aangesloten zijn bij het team, Hublot, Mahle, Singha en Lenovo, waren niet terug te zien. Het roept vraagtekens op omtrent de toekomstige samenwerking met Philip Morris.

Adverteren van tabaksproducten

'Ik zeg niet dat Philip Morris haar Ferrari-sponsoring opgegeven heeft - het is immers een deal die te goed is om te laten verlopen - maar het is wel vreemd dat we nog niets gehoord hebben', is Saward van mening. Het zou hem vooral in het marketen van tabaksproducten zitten.

Philip Morris heeft namelijk een nieuw product gelanceerd, IQOS, waarvoor geadverteerd mag worden in de Verenigde Staten. De WHO heeft echter tabaksmarketing verboden, en in een periode waarin Donald Trump plande om uit de WHO te stappen als de Verenigde Staten zijnde, was het dus wel degelijk mogelijk geweest om in Noord-Amerika haar nieuwe product tentoon te stellen.

Het feit dat er nu onduidelijkheid heerst over het wel of niet marketen van het nieuwe product, zou er voor kunnen zorgen dat ze hun overeenkomst met de illustere renstal aan het heroverwegen zijn. Wanneer de WHO haar standpunt niet wijzigt, kan het bedrijf haar nieuwe product immers niet tonen. Volgens Saward is er één ding wel al duidelijk: 'De vernieuwing van de deal lijkt wel heel laat.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws