Scarborough: 'Ferrari één van de lichtere auto's, maar niet de lichtste' Formule 1
Formule 1

Scarborough: 'Ferrari één van de lichtere auto's, maar niet de lichtste'

Scarborough: 'Ferrari één van de lichtere auto's, maar niet de lichtste'

De gewichtsproblemen van de Formule 1-auto's waren het onderwerp van gesprek tijdens de eerste Grand Prix-weekenden van dit seizoen. Veel teams kampen sinds het begin van het jaar met overgewicht en dat is volgens technisch expert Craig Scarborough te danken aan de reglementswijzigingen. Hierdoor heeft de Formule 1 besloten om het minimumgewicht te verhogen. Nu doen teams er alles aan om maar zoveel mogelijk gewicht te verliezen.

'Het is vooral te wijten aan de reglementswijzigingen, want er zitten veel nieuwe dingen op de auto', opent Scarborough op het Youtube-kanaal van Peter Windsor. 'Dingen die te maken hebben met de veiligheid, nieuwe zware banden, wieldoppen en een immens grote vloer zijn allemaal nieuwe onderdelen die op de auto zitten.' Veel teams klaagde al vroeg over hun zware bolides. De FIA kwam met een compromis 'De verhoging in het minimumgewicht probeert rekening mee te houden met het overgewicht.'

De technisch expert vindt het niet zo vreemd dat gewicht een probleem is geworden in de Formule 1. De reglementswijziging van dit jaar is immers de grootste reglementswijziging sinds 2014. 'Deze nieuwe reglementen gaan heel erg ver, waardoor teams letterlijk alles opnieuw moesten ontwerpen. Je probeert in het eerste ontwerp naar een optimaal gewicht te gaan, maar dat lukt niet al bij de eerste poging. Als je maar e´én gram te zwaar bent bij duizend onderdelen, dan telt dat voor één kilo. Als de teams data hebben, dan zullen ze weten hoe ze gewicht kunnen verliezen.'

F1-teams hebben creatieve oplossingen

Scarborough ziet nog een limiterende factor voor de teams in de Formule 1. 'Door de budgetlimieten kan je ook niet te veel doen. Je ziet nu dat teams met creatieve oplossingen komen, zoals verf verwijderen.' De Brit stelt dat teams dit niet hoeven te doen. 'In de reglementen staat nergens dat je dicht bij het minimumgewicht moet zitten. Teams willen zelf gewoon meer performance. Als je te zwaar bent dan ga je dat terugzien in de rondetijden.'

Scarborough: 'Alfa Romeo en Alpine lichtste auto's'

Van de topteams lijkt Ferrari ook qua gewicht het beste ontwerp neer te hebben gezet. Toch heeft de Italiaanse renstal niet de lichtste bolide. 'Alleen de FIA lijkt te weten waar te teams staan als het aankomt op gewicht. Ferrari is één van de lichtere auto's, maar niet de lichtste. Dat zijn teams als Alfa Romeo en Alpine. Alfa Romeo heeft een hele kleine auto weten te ontwerpen en dat is ook terug te zien in het gewicht. Zij zijn ook niet blij dat het minimumgewicht is verhoogd', aldus Scarborough.

Lees ook

Scarborough over gewichtsverlies F1-auto's

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws