Schmidt: 'Evalueer de sprint als het experiment voorbij is, blijf er voor nu van af' Formule 1
Formule 1

Schmidt: 'Evalueer de sprint als het experiment voorbij is, blijf er voor nu van af'

Schmidt: 'Evalueer de sprint als het experiment voorbij is, blijf er voor nu van af'

De sprintrace-weekenden krijgen veel kritiek en zouden te saai zijn volgens vele fans. Michael Schmidt vindt dat we voor nu onze handen van de sprint af moeten houden en het experiment moeten evalueren wanneer het voorbij is, dit schrijft hij voor zijn blog Auto,Motor, und Sport. Is dit iets wat in de toekomst van de sport zal blijven of blijft de FIA andere formats zoeken om de voorspelbaarheid van de sport tegen te gaan.

Veel mensen waren sceptisch over de sprintrace-weekenden na de bekendmaking dit jaar. Het zou alleen kunstmatige spanning creëren. De FIA is al zo'n 30 jaar bezig met het creëren van meer spanning tussen de snelste en de langzaamste coureurs. Dit hebben ze geprobeerd door middel van tankstops en gedwongen bandenwissels, maar ook kwalificatie formats zoals de sprintrace nu. Ingrepen die gedaan zijn voorspelbaarheid van de sport te minimaliseren.

Genoeg spanning door titelstrijd Hamilton en Verstappen

Gerenommeerde Formule 1-journalist Schmidt: 'De Formule 1-makers hebben correcties bedacht die in feite omleidingen zijn en ook een beetje hysterie. In plaats van te vieren dat we een ultiem seizoen beleven worden er individuele items in het GP-weekend verwaarloosd.' Men klaagt over te weinig actie maar zoals Fernando Alonso al zei na afloop van het weekend, er hoeft niet aan de show getwijfeld te worden want het is al spannend genoeg. 'Wie klaagt over dat in het Monza-weekend te weinig actie zag moet maar op zoek naar een andere sport', beweert Schmidt.

Het grootste probleem is het inhalen tijdens de races. Daardoor probeert de FIA het veld dichterbij elkaar te krijgen door de sprint kwalificatie. Echter haalt dit het probleem met inhalen niet weg. Het ligt aan de aerodynamica en de banden die onmiddellijk oververhit raken als de auto slipt. In 2022 willen ze dit corrigeren met een nieuwe generatie voertuigen en nieuwe banden. Echter moet ook de grote kloof tussen de arme en rijke teams kleiner worden met een budgetplafond en beperkingen op windtunnels en testbanken. 'Laten we afwachten hoe het resultaat uitpakt voordat we het resultaat vervalsen met een eventuele noodoplossing', zegt Schmidt.

Schmidt: 'Sprint beter dan verwacht'

Met de sprint moeten we ook afwachten wat het resultaat is en pas als het experiment is afgerond moeten we het evalueren. Schmidt: 'Ik moet zeggen dat ik het leuker vind dan gedacht. Het is een logisch onderdeel op de weg tussen de eerste training en de race zelf. Sportief gezien is het eerlijk. Iedereen die de sprint verknoeit, wordt gestraft, en wie twee plaatsen wint, wordt beloond. Elke coureur bepaalt zijn lot op het circuit en niet door tussenkomst van buitenaf.'

Schmidt heeft ook kritiek op de sprint: 'De kwalificatie en de sprint vinden veel te laat plaats en halen de volgende dag nauwelijks de media of komen te laat in de avond online te staan. Zaterdag is het allemaal het nieuws van gisteren, want er volgt nog een hoogtepunt.' De eerste twee races waren misschien niet heel spannend maar ze waren beter dan de vrije trainingen en de startvolgorde is bij beide races cruciaal gewijzigd van zaterdag naar zondag. Het zorgde voor verhalen, de slechte start van Lewis Hamilton, het ongeluk van Pierre Gasly maar ook Valtteri Bottas die pole pakte en de volgende dag achteraan moest startten.

Toekomst sprintrace

Moet de FIA dan gelijk actie ondernemen en oude ideeën uit de doos trekken, met bijvoorbeeld een minirace en een omgekeerde startvolgorde? Schmidt: 'Het is een kunstmatig element dat de meeste fans ons niet zullen vergeven. Omdat ons product er in principe slecht uitziet. Als buitenstaander zou ik dan zeggen: ze zijn niet overtuigd van hun eigen show. Waarom bemoeien ze zich er anders mee?'

De oplossing die Schmidt hiervoor geeft is dat we niet elk weekend een sprintrace nodig hebben. Drie tot vijf zou voldoende zijn. Het moet een unique selling point blijven en teams uit hun routine halen. Ook Stefano Domenicali gaf aan dat de sprint race niet elke weekend zal zijn maar ongeveer 7 keer per seizoen.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws