Seidl hoopt op meer testdagen in 2022: 'We stappen over op een volledig nieuw concept' Formule 1
Formule 1

Seidl hoopt op meer testdagen in 2022: 'We stappen over op een volledig nieuw concept'

Seidl hoopt op meer testdagen in 2022: 'We stappen over op een volledig nieuw concept'

Andreas Seidl, teambaas bij McLaren, hoopt dat er volgend seizoen meer testdagen zullen zijn voorafgaand aan het seizoen. De nieuwe reglementen zijn ingrijpend volgens de Duitser, het is wat hem betreft daarom logisch dat er langer en meer getest mag worden voorafgaand aan het volgende seizoen. Volgens Seidl is het overigens niet onlogisch dat de Formule 1 dit seizoen koos voor minder testdagen.

Om de kosten te beperken koos de sport voor dit seizoen voor slechts drie testdagen, verdeeld over twee coureurs. Zo wilden de teams zo veel mogelijk kosten besparen. 'Ik denk dat we ook niets te klagen hebben wat betreft het aantal testdagen voor dit seizoen. Dit hadden we met alle teams zo besloten, zodat we zo veel mogelijk kosten konden beperken. Het heeft dan ook niet veel zin om daar verder op in te gaan', legt Seidl uit in een interview met Autosport.com.

'We hopen met zijn allen dat we volgend seizoen meer testdagen kunnen afwerken, vooral omdat we weten dat we volledig nieuwe bolides gaan krijgen volgend seizoen', legt Seidl verder uit. McLaren wil graag dat de testdagen ook met een interval van een paar weken worden georganiseerd. Dat geeft de teams namelijk genoeg tijd om te leren vanaf het eerste moment dat de bolide wordt opgestart.

McLaren hoopt op interval tussen de testdagen

'Vanuit mijn optiek, of eigenlijk vanuit het perspectief van McLaren, heeft het juist veel zin om twee tests met een paar weken ertussen te organiseren. Dan kunnen we in ieder geval alle data goed nalopen en kunnen we eventueel reageren op mogelijke flinke fouten bij het ontwikkelen van onze volledig nieuwe bolides', legt Seidl verder uit.

Voor het seizoen van 2022 stapt de sport over op een volledig nieuw aerodynamisch concept, waarbij opnieuw gebruik zal worden gemaakt van het zogenoemde ground-effect, waarbij de downforce vooral vanuit een soort zuignap-effect onder de vloer wordt gecreëerd, in plaats van met de samenwerking tussen de luchtstromen onder en boven de bolide. Daarmee hoopt de sport tot meer wiel-aan-wiel actie te komen, met 'ground-effect' is immers bewezen dat de bolides minder vuile lucht creëren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws