Shovlin over Brawn: 'Dan waren we twee seconden sneller dan de rest' Formule 1
Formule 1

Shovlin over Brawn: 'Dan waren we twee seconden sneller dan de rest'

Shovlin over Brawn: 'Dan waren we twee seconden sneller dan de rest'

Het is nog steeds één van de meest opmerkelijke verhalen uit de geschiedenis van de Formule 1: de opkomst van Brawn GP in 2009. In het eerste en enige jaar van oprichter Ross Brawn won het team beide titels door Jenson Button en Rubens Barrichello. Iets wat niemand in de eerste instantie had zien aankomen, zo ook niet Andrew Shovlin. De Engelsman, tegenwoordig engineering director van Mercedes, wat toen Brawn was, blikt terug op dat speciale jaar.

Het leek er niet op dat Button en Barrichello in 2009 een werkgever zouden hebben. Zo besloot Brawns voorganger in 2008, Honda, de stekker eruit te trekken door de economische crisis. Toch was er al gewerkt aan de nieuwe bolide van 2009 tijdens dat jaar en werd aan het eind van het 2008-seizoen de boel overgenomen door toenmalig teambaas Brawn. Honda vertrok, maar een motorblok van Mercedes kwam er nog bij. Ook de coureurs bleven aan, met succes.

Shovlin kan zich nog goed herinneren hoe die overgang verliep. Zo weet hij nog dat er na de Grand Prix van Duitsland in 2008 werd gezegd dat de focus zou worden gericht op de wagen van 2009. 2008 was namelijk een matig seizoen van het toenmalige Honda-fabrieksteam. De eerste wintertests vonden al in januari 2009 plaats, maar Brawn kon daar nog niet bij zijn. Daarom werd voor hun Barcelona de eerste bestemming met de nieuwe auto.

Shovlin schrok van prestaties Brawn

Tijdens de eerste testdagen leek Toro Rosso notabene de snelste, maar Shovlin, toen nog ingenieur van Button wist dat er meer in de pijpleiding zat van Brawn: 'Wij hadden al vrij veel van onze achterstand ingehaald en zouden volgens onze berekeningen even snel zijn. Dus, we dachten: ‘Wacht eens even, dit betekent dat we bijna twee seconden sneller zijn dan de rest’ en vervolgens dachten we dat we ons verrekend hadden. Ik dacht: 'Oh mijn God, dit ziet er echt snel uit', aldus Shovlin tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com.

En de gedachten van Shovlin klopten uiteindelijk allemaal. Brawn had met de 'dubbele diffuser' een slim trucje gevonden om extra downforce te genereren. Volgens de Engelsman was dat zeker één van de redenen dat de Brawn BGP 001, zoals de auto heette, zo snel was. Het team won de eerste zes van zeven Grands Prix en hoewel de dominantie daarna snel ophield, hield Brawn alsnog genoeg over om bekroond te worden met beide titels.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws