Shovlin zet ook zonder porpoising vraagtekens bij titelstrijd met Red Bull en Ferrari Formule 1
Formule 1

Shovlin zet ook zonder porpoising vraagtekens bij titelstrijd met Red Bull en Ferrari

Shovlin zet ook zonder porpoising vraagtekens bij titelstrijd met Red Bull en Ferrari

Mercedes' head of trackside engineering, Andrew Shovlin, heeft geen idee hoe het zit met de werkelijke snelheid van de Mercedes W13. Porpoising kost het team uit Brackley momenteel nog veel tijd. Wanneer de ingenieurs dit opgelost hebben, zouden ze dichter naar de top toe kunnen kruipen, maar hoe groot deze sprong zal zijn, is de Mercedes-topman niet duidelijk. Ook weidt hij uit over het ontwikkelingstraject van Mercedes in 2022.

Er wordt in Groot-Brittannië met man en macht gewerkt aan een oplossing voor het stuiteren van de auto van Lewis Hamilton en George Russell. Porpoising forceert Mercedes om de rijhoogte van de W13 te verhogen, en dat kost downforce. Al zou Mercedes het probleem in Australië al opgelost hebben, of ze de titelstrijd aan kunnen met Red Bull Racing en Ferrari weet Shovlin niet: 'Wat we niet weten is waar we thuishoren in de rangorde', meldt hij bij Motorsport.com.

'Is de auto snel genoeg, of niet? Die vraag is heel lastig te beantwoorden', benadrukt de insider. Mercedes probeert momenteel nog steeds te begrijpen waar het probleem vandaan komt, en hoe het probleem het meest effectief weg te werken is. Om dit voor elkaar te krijgen is Mercedes diverse oplossing aan het uitproberen, maar het duurt even voordat deze onderdelen de circuits bereiken. 'Daar werken we nu hard aan', benadrukt de Engelsman.

Ook geeft Shovlin aan het ontwikkelingstraject voor de 2022-bolide niet op te willen offeren vanwege de opstartproblemen: 'Alle energie in de fabriek wordt in dit probleem gestopt, terwijl we ook zorgen dat de 'normale' ontwikkeling van de auto niet verwaarloosd wordt.' Wel werkt Mercedes, net zoals de rest van de teams, aan de hand van een budgetplafond. Dat betekent dat ze in het huidige seizoen vermoedelijk minder geld overhouden om de auto door het seizoen heen te ontwikkelen.

Een doekje voor het bloeden voor Mercedes

Mercedes experimenteerde aan het begin van het jaar al met wijzigingen aan de vloer, maar deze wijzigingen pakten de kern van het probleem niet aan. 'Tijdens de tests in Bahrein hebben we geprobeerd wat van de vloer weg te halen. Dat was over het algemeen wel een betere oplossing. Het was echter een doekje voor het bloeden', moet Shovlin toegeven. 'We moeten het probleem effectiever op zien te lossen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws