Update | Szafnauer: 'We zouden dichtbij Mercedes moeten kunnen komen'

Update | Szafnauer: 'We zouden dichtbij Mercedes moeten kunnen komen'

Aston Martin zal voorlopig doorgaan met het ontwikkelen van zijn 2021-auto. Het team kende een matige wintertest en eerste Grand Prix, maar zegt al oplossingen voor de problemen te hebben gevonden. Daarom zal de renstal binnenkort al met upgrades voor de AMR21 komen. Het is ook nog niet zeker wanneer de focus volledig op de 2022-auto zal worden gelegd.

De afgelopen weken klaagde Otmar Szafnauer nog over de technische reglementen die dit jaar zijn doorgevoerd. Auto's die met een lage rake rijden, zoals de AMR21, zouden door de kleinere vloer en simpelere diffuser meer prestaties verloren hebben dan auto's die met een hogere rake rijden. Toch is het volgens de teambaas van Aston Martin niet aan de orde dat 2021 een verloren jaar gaat worden.

'We hebben dit jaar nog niet opgegeven', vertelt Szafnauer aan motorsport.com. 'We hebben al wat gevonden in de windtunnel en CFD-simulaties. Dat zullen we binnenkort meenemen naar het circuit. We moeten gewoon de achterstand goedmaken die we hebben opgelopen door de reglementswijzigingen van de FIA. Uit gesprekken met andere teams blijkt dat zij het meeste prestatieverlies goedgemaakt lijken te hebben. Dat geldt alleen niet voor ons.'

Focus op downforce aan de achterkant

De AMR21 zou de meeste snelheid hebben verloren door een vermindering in downforce aan de achterzijde. 'Daarom zullen we kijken of we de downforce daar kunnen verbeteren', legt Szafnauer uit. 'De balans van de auto zal dan ook gelijk beter worden. Daardoor kunnen we vervolgens weer de voorvleugel sterker afstellen.' Ontwikkeling aan de achterzijde geeft dus betere prestaties over de gehele auto.

Een groot aantal teams heeft al aangegeven na een paar ontwikkelingen aan de 2021-auto, de focus volledig te verleggen naar de bolide voor volgend jaar. Voor Szafnauer is het nog niet zo duidelijk wanneer deze overstap gemaakt zal worden. 'Als ik het wist, dan zou ik het zeggen. De afweging die we moeten maken is hoeveel meer we dit jaar kunnen winnen en hoeveel dan ten koste gaat van volgend jaar. Dat is bijzonder moeilijk te voorspellen.'

Update 12.15u (07/04) | Szafnauer: 'We zouden dichtbij Mercedes moeten kunnen komen'

Otmar Szafnauer denkt dat het mogelijk is voor Aston Martin om dichtbij de rondetijden van Mercedes te kunnen komen. Het team maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn als de huidig wereldkampioen, dus moet de inhaalslag gemaakt worden met het pakket er omheen. Dat is nodig om mee te kunnen doen in het gevecht om de derde plek, aangezien het gat met de twee topteams kleiner lijkt te zijn geworden.

De Mercedes W12 maakt niet alleen gebruik van dezelfde Mercedes-aandrijflijn als Aston Martin, maar ook van een gelijk low-rake concept. 'Ik denk zeker dat we moeten kijken naar de rondetijden die Mercedes kan rijden', legt Szafnauer uit op de officiële website van Formula 1. 'We hebben naast de motor ook dezelfde versnellingsbak en achterwielophanging. Dus we zouden dichtbij hun rondetijden moeten kunnen komen. Het geeft hoop.'

Het team hoopte voorafgaand aan dit seizoen dat het mee zou kunnen strijden om de derde plaats in het klassement. Met daarbij wellicht nog enkele overwinningen. Dat lijkt er op dit moment niet in te zitten, mede doordat de concurrentie grotere stappen heeft gemaakt in de winterstop. 'Veel teams staan dit jaar een stuk dichter bij Mercedes dan vorig jaar', verklaart de teambaas. 'Waaronder Red Bull, McLaren en Ferrari. Kijk maar eens terug naar waar Ferrari vorig jaar stond en wat nu nog het gat is met Mercedes.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer