Anderson: 'Mercedes had het probleem met de lage rake allang kunnen weten' Formule 1
Formule 1

Anderson: 'Mercedes had het probleem met de lage rake allang kunnen weten'

Anderson: 'Mercedes had het probleem met de lage rake allang kunnen weten'

De F1-auto's die met een lage rake rijden zijn wel degelijk benadeeld door de nieuwe reglementen, concludeert Gary Anderson. Toch zou het verschil niet heel groot moeten zijn met hoge-rake auto's en zouden de teams het probleem al in de windtunnel gezien moeten hebben. Het gat met Red Bull is waarschijnlijk ook voor een groot deel te wijten aan de stappen die Honda heeft gezet met de nieuwe motor.

Het is lastig om na één race precies te zeggen hoe groot het nadeel is van een lage rake. Traditioneel gezien heeft zowel een hoge als lage rake zijn eigen voordelen, maar met wijzigingen aan de vloer en diffuser is daar verandering in gekomen. 'De diffuser is beperkt door de reglementen en daardoor 'stallt' die sneller', legt Anderson uit in de The Race-podcast. 'Met stallen wordt bedoeld dat de downforce wegvalt doordat de luchtstroom ontregeld wordt.'

De auto's van Mercedes en Aston Martin hebben hier meer last van, aangezien de achterkant relatief lager bij de grond zit dan die van bijvoorbeeld Red Bull. 'Als de diffuser te dicht bij de grond komt, begint deze met stallen. Bij Mercedes gebeurt dat dus sneller dan bij Red Bull. Het geeft meer snelheid op het rechte stuk, maar minder downforce bij het remmen of in snelle bochten.'

Simpelere diffuser zorgt voor het probleem

Het is dus niet per se de vloer die voor het grootste verlies van downforce zorgt, maar de diffuser. En dat komt doordat de teams hun splitters in de diffuser moesten verkorten. 'Als dan het eerste stuk van de diffuser stallt, volgt de rest veel sneller', verklaart Anderson. 'Voorheen zorgden die splitters ervoor dat een stall beperkt bleef tot één deel van de diffuser. McLaren heeft het wél weten op te lossen, die hebben via een omweg de vijftig millimeter inkorting weer terug kunnen winnen.'

Mercedes en Aston Martin klagen sinds de GP van Bahrein dat zij meer nadeel hebben gekregen door de nieuwe reglementen dan andere teams, maar dat is volgens Anderson een slecht argument. 'Als het rake-probleem zo zwart op wit was als ze zeggen, hadden ze er eerder al wat aan gedaan. Dit zou je als het goed is moeten kunnen zien in de windtunnel. Dat ze er geen punt van maakten tijdens de presentaties, zegt voor mij al genoeg.'

Rake is niet het enige probleem

Het lijkt nu alsof het verschil in rake de enige oorzaak is voor het gat tussen Mercedes en Red Bull, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval. 'Ook de nieuwe Honda-motor speelt een grote rol', verklaart de expert. 'De motor is in Bahrein nog niet helemaal opengezet denk ik. Het heeft dus nog meer te geven. Ze hielden zich in omdat Honda nog niet precies wist hoe betrouwbaar de nieuwe krachtbron is.'

Al met al heeft Red Bull daardoor het betere pakket. 'Door de hoge rake kunnen ze ook beter over curbstones rijden. Dat is heel belangrijk tegenwoordig, zeker aangezien de marshalls losjes met de baangrenzen om lijken te gaan.' Toch zal men nog moeten afwachten wat nou echt het verschil is tussen Red Bull en de rest van het veld: 'Op elk circuit werkt een andere afstelling weer beter, ook als het gaat om rake. Dus we zullen na een paar Grands Prix pas echt weten hoe de verhoudingen ervoor staan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws