Anderson: 'Mercedes had het probleem met de lage rake allang kunnen weten'

Anderson: 'Mercedes had het probleem met de lage rake allang kunnen weten'

De F1-auto's die met een lage rake rijden zijn wel degelijk benadeeld door de nieuwe reglementen, concludeert Gary Anderson. Toch zou het verschil niet heel groot moeten zijn met hoge-rake auto's en zouden de teams het probleem al in de windtunnel gezien moeten hebben. Het gat met Red Bull is waarschijnlijk ook voor een groot deel te wijten aan de stappen die Honda heeft gezet met de nieuwe motor.

Het is lastig om na één race precies te zeggen hoe groot het nadeel is van een lage rake. Traditioneel gezien heeft zowel een hoge als lage rake zijn eigen voordelen, maar met wijzigingen aan de vloer en diffuser is daar verandering in gekomen. 'De diffuser is beperkt door de reglementen en daardoor 'stallt' die sneller', legt Anderson uit in de The Race-podcast. 'Met stallen wordt bedoeld dat de downforce wegvalt doordat de luchtstroom ontregeld wordt.'

De auto's van Mercedes en Aston Martin hebben hier meer last van, aangezien de achterkant relatief lager bij de grond zit dan die van bijvoorbeeld Red Bull. 'Als de diffuser te dicht bij de grond komt, begint deze met stallen. Bij Mercedes gebeurt dat dus sneller dan bij Red Bull. Het geeft meer snelheid op het rechte stuk, maar minder downforce bij het remmen of in snelle bochten.'

Simpelere diffuser zorgt voor het probleem

Het is dus niet per se de vloer die voor het grootste verlies van downforce zorgt, maar de diffuser. En dat komt doordat de teams hun splitters in de diffuser moesten verkorten. 'Als dan het eerste stuk van de diffuser stallt, volgt de rest veel sneller', verklaart Anderson. 'Voorheen zorgden die splitters ervoor dat een stall beperkt bleef tot één deel van de diffuser. McLaren heeft het wél weten op te lossen, die hebben via een omweg de vijftig millimeter inkorting weer terug kunnen winnen.'

Mercedes en Aston Martin klagen sinds de GP van Bahrein dat zij meer nadeel hebben gekregen door de nieuwe reglementen dan andere teams, maar dat is volgens Anderson een slecht argument. 'Als het rake-probleem zo zwart op wit was als ze zeggen, hadden ze er eerder al wat aan gedaan. Dit zou je als het goed is moeten kunnen zien in de windtunnel. Dat ze er geen punt van maakten tijdens de presentaties, zegt voor mij al genoeg.'

Rake is niet het enige probleem

Het lijkt nu alsof het verschil in rake de enige oorzaak is voor het gat tussen Mercedes en Red Bull, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval. 'Ook de nieuwe Honda-motor speelt een grote rol', verklaart de expert. 'De motor is in Bahrein nog niet helemaal opengezet denk ik. Het heeft dus nog meer te geven. Ze hielden zich in omdat Honda nog niet precies wist hoe betrouwbaar de nieuwe krachtbron is.'

Al met al heeft Red Bull daardoor het betere pakket. 'Door de hoge rake kunnen ze ook beter over curbstones rijden. Dat is heel belangrijk tegenwoordig, zeker aangezien de marshalls losjes met de baangrenzen om lijken te gaan.' Toch zal men nog moeten afwachten wat nou echt het verschil is tussen Red Bull en de rest van het veld: 'Op elk circuit werkt een andere afstelling weer beter, ook als het gaat om rake. Dus we zullen na een paar Grands Prix pas echt weten hoe de verhoudingen ervoor staan.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer