Tanabe oneens met Verstappen: 'Mercedes-motor is niet per sé beter' Formule 1
Formule 1

Tanabe oneens met Verstappen: 'Mercedes-motor is niet per sé beter'

Tanabe oneens met Verstappen: 'Mercedes-motor is niet per sé beter'

Honda is voor de derde vrije training nog opzoek naar de reden waarvoor Yuki Tsunoda een tijdje stilstond in de garage van AlphaTauri. Volgens Honda-topman Toyoharu Tanabe was er een kortstondig motorprobleem, maar de oorzaak daarvan is nog niet bekend. Daarnaast spreekt de Japanner de woorden van Max Verstappen tegen. De Red Bull-coureur stelde dat de Mercedes-motor op elektrisch vlak beter in elkaar zit.

'Het was bijna een foutloze vrijdag met de trainingen, behalve een probleem bij Tsunoda's auto', vertelt Tanabe aan AS-Web. 'Zijn auto kampte opeens met een complete 'shut down' van de motor, het kwam uit het niets. We zijn daarna met ons team meteen gaan onderzoeken wat er mis was, maar daar kwam niets uit. We zijn nu nog steeds aan het kijken naar causale verbanden. Misschien heeft het te maken met het agressief benaderen van de kerbstones op het circuit. Het kan zijn dat de motor daardoor is afgeslagen.'

Tanabe niet eens met statement over Mercedes-motor

Verstappen stelde eerder dit weekend dat de Honda-motor mogelijk minder goed is in het opwekken en loslaten van elektrische energie ten opzichte van de Mercedes-motor. Tanabe trekt deze conclusie in twijfel. 'Eigenlijk wordt dat grotendeels door het circuit bepaald. Dus het is per raceweekend afhankelijk of we op dat vlak onder doen voor Mercedes. Ik heb er nog niet met Max zelf over gehad, maar we zullen het bespreken. Uiteraard analyseren we de data na elk raceweekend erg goed.'

Ook heeft de mate van drag (luchtweerstand door de aerodynamische onderdelen, red.) invloed op de snelheid op het rechte stuk. 'Dat klopt, maar dat wil ik niet als excuus gebruiken', stelt Tanabe. 'Maar je moet wel kijken naar het hele pakket van de auto. Het ene component heeft weer invloed op het andere. Maar we zijn constant bezig om alle data te bekijken en te onderzoeken hoe we met elke mogelijke aerodynamische toepassing we de snelste motor kunnen hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws