Tanabe onthult details Honda-krachtbron: 'Het lijkt er op dat dit gelukt is' Formule 1
Formule 1

Tanabe onthult details Honda-krachtbron: 'Het lijkt er op dat dit gelukt is'

Tanabe onthult details Honda-krachtbron: 'Het lijkt er op dat dit gelukt is'

Toyoharu Tanabe geeft bij The Race uitleg over de Honda-krachtbron van 2021. Waar vorig jaar nog werd gekozen voor een zogenoemd 'size zero' ontwerp, gooide de Japanse motorfabrikant voor komend seizoen het roer om. Honda vond een manier om de motor nóg compacter te maken, terwijl de prestaties juist verbeterden.

Het 'size zero' concept werd al jaren gebruikt door Honda en Red Bull Racing. Het concept heeft haar naam te danken aan een kleine maat bij vrouwenkleding, niet geheel zonder reden. Bij dit concept wordt de achterkant van de krachtbron zo nauw mogelijk gemaakt, waardoor het bodywork aan het uiteinde van de bolide extreem slank is.

Voor 2021 hebben de mannen van Honda echter een ander concept bedacht. Het doel van de Japanners was om de motor zowel kleiner als smaller te maken. 'Het lijkt er op dat dit gelukt is', meldt Tanabe, die onthult dat het ontwerp van de nokkenas op de schop is gegooid. Het design van de krachtbron is nu nóg compacter. 'Voor ons nieuwe concept hebben we een lagere en smallere cylinderkop gemaakt.'

Wat is het voordeel van de veranderingen?

De verbrandingskamer kan veranderd worden, waardoor de motor beter geplaatst kan worden en minder weegt. Doordat de Honda-krachtbron makkelijker centraal in de RB16B kan liggen, heeft Red Bull ook een voordeel wat betreft de gewichtsverdeling in de bolide. Daarnaast geeft een kleinere motor natuurlijk ook een aerodynamisch voordeel.

Tanabe en Honda claimen dat de veranderingen succesvol zijn doorgevoerd. Sterker nog, de Japanners denken dat de krachtbron voor 2021 betrouwbaarder is dan vorig seizoen der F1. Volgens The Race kunnen de veranderingen er in theorie zelfs voor zorgen dat de motor veel minder snel oververhit raakt doordat het verbrandingsproces efficiënter te werk gaat.

Ondertussen is de MGU-H (Motor Generator Unit - Heat, red.) identiek aan vorig jaar. De compressor en de turbine moesten wel aangepast worden om de nieuwe krachtbron te implementeren in de RB16B. In 2021 gebruikt Honda ook nieuwe behuizing van de motor: de nieuwe platen komen uit de Kumamoto-fabriek, welke oorspronkelijk bedoeld is voor de productie van motorfietsen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws