Topsnelheid Red Bull voordelig in Canada: 'Daarmee kan rondetijd verbeterd worden' Formule 1
Formule 1

Topsnelheid Red Bull voordelig in Canada: 'Daarmee kan rondetijd verbeterd worden'

Topsnelheid Red Bull voordelig in Canada: 'Daarmee kan rondetijd verbeterd worden'

In aanloop naar het raceweekend in Canada wordt er volop gespeculeerd over wat de teams, coureurs, én racefans te wachten staat. Als een van velen, werpt ook het Duitse Auto, Motor, und Sport een blik op de race in Montreal. Volgens de Duitsers gaat het in Canada niet makkelijk worden voor het team van Red Bull. Maar Red Bull zal Red Bull niet zijn als het team niet op een bepaald vlak een voorsprong geniet ten opzichte van andere teams.

Het team dat volgens AMuS het meest zelfverzekerd naar Canada is afgereisd is Ferrari. Eerste rijder Charles Leclerc staat in het kampioenschap momenteel maar 31 punten achter op regerend wereldkampioen Max Verstappen. De Italiaanse renstal kwam in Imola met haar eerste pakket aan upgrades en liet in Monaco zien goed om te kunnen gaan met de kerbs. Ook in Canada zal dat van pas komen, denken de Duitsers. Red Bull is op dat vlak alleen een stuk minder sterk.

Nieuw asfalt, graining, en topsnelheid

Het circuit in Montreal is net als dat van Monaco een stratencircuit, al wordt het Canadese circuit liever aangeduid als 'semistratencircuit'. Het circuit kent veel lange rechte stukken, maar ook hoge kerbstones. Dat laatste is niet persé voordelig voor de Oostenrijkse renstal. 'De Red Bull had enorme problemen met de kerbs in Monaco. Daardoor kan Montreal dit seizoen ook een struikelblok vormen', wordt er geschreven.

Daarnaast is het circuit in Quebec net voorzien van nieuw asfalt. 'De RB20 doet het minder goed op glad asfalt dan de Ferrari en de McLaren.' Wel is het volgens onze oosterburen zo dat op een circuit dat niet permanent wordt gebruikt de grip gedurende het weekend vordert toeneemt. Dat neemt niet weg dat er wel graining kan optreden. Daarbij moet er ook rekening worden gehouden met de Pirelli banden van dit seizoen. 'De gevoelige Pirelli banden lijken bij de Red Bull sneller last te krijgen van graining', schrijft het blad.

Gelukkig is er wel een beetje hoop voor het Oostenrijkse team. 'Op de lange rechte stukken is topsnelheid van belang', wordt er geschreven. Laat dat nou net zijn waar de Red Bull nog altijd dominant in lijkt. 'De topsnelheid zou voordelig moeten zijn voor het team dat wereldkampioen is. De Red Bull heeft nog altijd het grootste DRS-effect van alle auto's in het veld. Met drie van die zones (op dit circuit, red.) zou dit het team moeten helpen om een betere rondetijd te genereren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws