Max Verstappen is blij dat hij de Grand Prix van Monaco achter de rug heeft. De schade in het kampioenschap viel uiteindelijk mee met drie punten verlies op kampioenschapsleider Oscar Piastri. Ho-Pin Tung neemt bij de nabeschouwing van Viaplay de prestatie van beide coureurs onder de loep, waarbij hij opmerkt dat beide mannen best wel wat overeenkomsten hebben.
Lando Norris was in de afgelopen seizoenen nog de sterkste coureur van McLaren, maar Piastri is dit jaar veel beter uit de startblokken gekomen. Na een teleurstelling in Australië wist hij al vier Grands Prix te winnen, waarmee hij vijf raceweekenden later een voorsprong van zestien punten op Norris had opgebouwd. Norris eindigde in Imola en Monaco echter voor zijn teamgenoot, waardoor zijn achterstand tot drie punten geslonken is.
Piastri lijkt op Verstappen
Tung is desondanks lovend over Piastri. 'Ik heb in Miami nog even met zijn manager, Mark Webber, staan praten', vertelt de analist. 'Mark is zelf natuurlijk een zeer succesvolle coureur. Een van de dingen die hij zei, vond ik wel heel interessant. Hij zei dat Piastri een enorm denkvermogen heeft en dat alles voor hem heel langzaam gaat. Dat zeggen we ook vaak over Max Verstappen, dat hij tijdens de race met allerlei andere dingen bezig is. Piastri heeft volgens Webber precies datzelfde.'
'Piastri ziet situaties ook heel langzaam, bijvoorbeeld dat incident in bocht 1 in Saoedi-Arabië', aldus Tung. In Jeddah greep Piastri bij de start de macht in een hard duel met Verstappen. De Nederlander behield de leiding wel, maar werd bestraft vanwege het afsnijden van het circuit. 'Piastri ziet alles haast vertraagd, en daardoor kan hij beter anticiperen op wat komt.' In Imola ging dat overigens minder goed. Piastri liet zich daar door Verstappen verrassen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen zat gevangen
Verstappen en Piastri stonden in Monaco samen op de tweede startrij. De Limburger kon voor de eerste bocht wel naast Piastri komen, maar besloot de aanval buitenom niet in te zetten. Later in de race reed Verstappen lange tijd achter de McLaren-coureur. Daarmee was Red Bull Racing duidelijk competitiever dan in 2024, al had Verstappen wel nog enige probleempjes. Zo klaagde Verstappen over moeite met het schakelen. 'Het lijkt wel alsof ik meedoe aan de Grand Prix van Monaco in 1972', merkte de wereldkampioen op.
Tung vindt die klacht opvallend. 'Dit is wel slordig, want in de vrije trainingen klaagde Verstappen hier ook al over. Dat hij hier in de race weer over klaagt, laat zien dat ze dat niet goed hebben opgelost', luidt de kritiek van de Velpenaar. Verstappen heeft in de afgelopen jaren vaker geklaagd over het schakelen, maar in Monaco nam dit wel extreme vormen aan. De Red Bull-coureur gaf achteraf aan dat het schakelen bij de RA272 uit 1965 beter aanvoelde.
'In Q3 ging het net in die ronde niet goed', zo vat Tung het weekend van Verstappen samen. De analist van Viaplay denkt dat Verstappen in grote delen van het weekend sterker was dan die vierde startplek deed vermoeden. 'Daardoor zit je in de race gevangen. Ze probeerden in ieder geval nog iets met de strategie. Dat pakte niet goed uit, en je kunt verder ook niks forceren.' Uiteindelijk verloor Red Bull ook niks door Verstappen in de slotronde binnen te halen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties