Update | Haas gediskwalificeerd vanwege technische overtreding, twee plekken winst voor Pérez Formule 1
Formule 1

Update | Haas gediskwalificeerd vanwege technische overtreding, twee plekken winst voor Pérez

Update | Haas gediskwalificeerd vanwege technische overtreding, twee plekken winst voor Pérez

Nico Hülkenberg mocht zich na de kwalificatie in Monaco al melden bij de wedstrijdleiding voor het in de weg rijden bij Esteban Ocon, maar het lijkt erop dat de Duitser weinig pijn zal hebben van een eventuele gridstraf. Haas voldeed in Monaco namelijk niet aan de technische reglementen, omdat de DRS-opening in de achtervleugel te groot was.

Als het bovenste element van de achtervleugel openklapt, mag er een opening van maximaal 85 millimeter ontstaan. Jo Bauer, de technische topman van de FIA in de raceweekenden, constateerde dat dit niet het geval was bij zowel Nico Hülkenberg als Kevin Magnussen, en stuurde het incident door naar de wedstrijdleiding in Monaco. Een teamvertegenwoordiger van Haas moest zich om 19:15 uur melden bij de wedstrijdleiding.

Het lijkt nagenoeg zeker te zijn dat beide coureurs uit de uitslag geschrapt gaan worden. Lewis Hamilton maakte zich in de sprintkwalificatie in Brazilië in 2021 schuldig aan hetzelfde vergrijp, en werd destijds uit de uitslag gehaald. De Brit moest vervolgens als laatste aan de sprintrace beginnen, maar won de Grand Prix na twee inhaalraces alsnog.

Geen sprake van opzet

Hülkenberg en Magnussen werkten een middelmatige kwalificatie af. In Q1 stonden beide mannen nog even bovenaan, maar in Q2 vielen beide coureurs af. Magnussen was in het tweede kwalificatiedeel de langzaamste coureur, terwijl Hülkenberg een twaalfde tijd liet noteren. Bij een eventuele diskwalificatie krijgen de coureurs zelf geen strafpunten op hun licentie, dus Magnussen hoeft voorlopig nog niet te vrezen voor een schorsing.

Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat Haas de regels bewust overtreden heeft, aangezien het voordeel van DRS nergens kleiner is dan in het prinsdom. Desondanks treedt de FIA doorgaans hard op bij overschrijdingen van het technische reglement, dus de kans is erg klein dat de heren zonder straf, of met een gridstraf ontsnappen. Als ze met dezelfde achtervleugel wel aan de race kunnen deelnemen, mogen ze achteraan starten. Als er een andere achtervleugel op moet worden geschroefd, dan is het team normaal gesproken gedwongen om vanuit de pitstraat te starten.

Update 25/05 (20:30u) | Haas gediskwalificeerd vanwege technische overtreding, twee plekken winst voor Pérez

Zoals al verwacht werd, zijn beide Haas-coureurs gediskwalificeerd na de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen zien enige kans op punten in het prinsdom daardoor vervliegen en zullen in de Grand Prix zelf achteraan moeten beginnen.

Hülkenberg kwalificeerde zich nog als twaalfde, en zat dus in de buurt van de top tien. Zijn Deense teamgenoot zette de vijftiende tijd. Achteraf bleef bij technisch onderzoek dat de DRS-opening in de achtervleugel groter was dan de toegestane 85 millimeter. Haas verklaarde dat het een nieuwe achtervleugel had meegenomen, die voor het eerst gebruikt werd. Daarbij zou iets mis zijn gegaan bij het afstellen van de vleugels door de monteurs. Sergio Pérez schuift door deze beslissing op van P18 naar de zestiende plek. Die was eerst in handen van Fernando Alonso, maar de Spanjaard mag nu als veertiende beginnen.

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws