Update IV | Ook Red Bull wil onderzoek naar spiegels Mercedes Formule 1
Formule 1

Update IV | Ook Red Bull wil onderzoek naar spiegels Mercedes

Update IV | Ook Red Bull wil onderzoek naar spiegels Mercedes

Op dinsdag komt de technische adviescommissie van de FIA bijeen. Er zal gekeken worden naar mogelijke verschillen tussen de nieuwe technische reglementen en de concepten op de Formule 1-bolides. Het zou kunnen dat de reglementen op enkele punten worden aangepast en dat sommige concepten illegaal zullen worden verklaard. Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, heeft al één concept gezien dat volgens hem niet door de beugel kan.

De Italiaan wijst naar de spiegels op de Mercedes-auto. Binotto vindt ze lijken op ruimteschepen en zegt dat ze vooral een aerodynamische functie hebben. 'Het is al heel lang bekend dat spiegels geen aerodynamische functie mogen hebben', zegt de Ferrari-teambaas tegenover The Race. 'Ze zouden maar één functie moeten hebben en dat is om te kijken wat er achter je gebeurt. Zo heeft Mercedes de spiegels niet ontworpen. Daar moet naar gekeken worden.'

Ross Brawn gaf eerder al aan dat er zo min mogelijk uitvluchten in de regels te vinden waren, maar Mercedes heeft er mogelijk één gevonden. De regels stellen dat 'onderdelen die niet op het bodywork zitten slechts een aerodynamische invloed mogen hebben die bijkomstig is aan zijn hoofdfunctie.' Volgens Binotto gaat het dus verder dan slechts een bijkomstige invloed. Als dit bewezen kan worden door de FIA dan zal Mercedes het ontwerp van hun spiegels moeten aanpassen.

Tombazis: 'Spiegels Mercedes wel legaal'

Ook de sidepods van Mercedes waren de afgelopen week onderwerp van gesprek. Deze werden snel legaal verklaard. 'We hebben eigenlijk nog niks gezien dat niet in lijn is met onze reglementen', stelt Nikolas Tombazis, werkzaam bij de FIA. De Griek denkt ook dat er niks mis is met de spiegels van de W13. 'Het draait om de spiegelsteun en die vormt wel een onderdeel van het bodywork. Voor andere onderdelen van de auto staan er wel specifieke functies in de reglementen, maar niet voor de spiegelsteun', aldus Tombazis. Desondanks zal de FIA nogmaals gaan kijken naar de verwoording van de regels en de woorden van Binotto in acht nemen.

Update 09.05u (16/03) | Binotto wil onderzoek naar spiegelsteun Mercedes: 'FIA kan niet van standpunt veranderen'

Mattia Binotto wil nog steeds dat de spiegels van de W13 van Mercedes onder de loep worden genomen door de FIA. De spiegelsteun van de Mercedes-bolide zou namelijk een aerodynamische functie hebben en dat mag niet volgens Binotto. De Italiaan wijst dan ook naar het verleden. Ferrari moest in 2018 ook haar spiegels aanpassen nadat deze in eerste instantie ook een aerodynamische functie hadden.

De regels van de FIA stellen dat 'onderdelen die niet op het bodywork zitten slechts een aerodynamische invloed mogen hebben die bijkomstig is aan zijn hoofdfunctie.' Een spiegelsteun moet de spiegel op zijn plek houden, maar deze mag dus geen grote aerodynamische invloed hebben. Binotto ziet dat Mercedes gebruik maakt van een uitvlucht in de regels en dringt aan op een onderzoek.

'De FIA heeft altijd gezegd dat de spiegelsteunen alleen een structurele functie mogen hebben. Er is geen reden om dit standpunt nu te veranderen', zegt de Ferrari-teambaas bij Corriere.it. Toch verwacht Binotto niet dat Mercedes zijn concept aan zal moeten passen. 'Zoals de reglementen nu geschreven staan, verwacht ik geen beroep op de oplossing van Mercedes', aldus Binotto.

Update II 08.20u (17/03) | FIA veegt protest Binotto van tafel: spiegels van Mercedes legaal verklaard

De achteruitkijkspiegels en de spiegelsteun van de W13 van Mercedes zijn legaal verklaard, meldt Motorsport.com. De technische adviescommissie van de FIA kwam dinsdag bijeen en nam de spiegels van de Duitse renstal onder de loep. Mercedes hoeft haar spiegels niet aan te passen voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein van aankomend weekend. Bovendien lijkt een nieuwe zaak en een eventueel onderzoek niet aan de orde.

Afgelopen week gaf de teambaas van Ferrari, Mattia Binotto, aan dat de achteruitkijkspiegels van de Mercedes-bolide niet in overeenstemming zijn met de reglementen. De regels stellen dat 'onderdelen die niet op het bodywork zitten slechts een aerodynamische invloed mogen hebben die bijkomstig is aan zijn hoofdfunctie.' Binotto gaf aan dat de regels zeer duidelijk zijn en dat de FIA geen reden had om het standpunt te veranderen.

Desondanks vond het team van Mercedes een uitvlucht in de regels. James Allison en Mike Elliott, twee techneuten van Mercedes, zeiden tijdens de vergadering ook dat de regels wat breder geïnterpreteerd konden worden. De FIA stemde hiermee in. Bovendien was Mercedes voor de testdagen in Bahrein al met een schaalmodel van de W13 langsgegaan bij het bestuursorgaan. Toen werden de achteruitkijkspiegels ook al legaal verklaard.

Update III 12.00u (17/03) | Binotto twijfelt niet aan legaliteit W13, maar wil wel verduidelijking van FIA

Mercedes mag het seizoen gewoon aanvangen met de huidige achteruitkijkspiegels, ondanks de protesten van Mattia Binotto. De teambaas van Ferrari stelt dat hij de oplossing van Mercedes wel legaal vindt, maar dat hij nog wel zoekt naar verduidelijking. Binotto wijst naar een eerdere oplossing van Ferrari in 2018. Deze werd uiteindelijk wel illegaal verklaard door de FIA.

'Ik twijfel niet aan de legaliteit van de Mercedes-auto', zegt de teambaas van Ferrari bij Motorsport.com. 'Maar in 2018 hadden wij onze spiegels aan de halo vastgemaakt. Dat was legaal volgens de reglementen, maar na twee races werd er alsnog een onderzoek gestart.' Toen moest Ferrari een andere oplossing vinden voor haar spiegels. Binotto vraagt nu vooral om duidelijkheid van de FIA.

De Italiaan wil vooral weten hoeveel aerodynamische invloed de spiegelsteun nu mag hebben. Normaliter is een dergelijke aerodynamische functie verboden, maar er is een uitvlucht gevonden in de regels. 'Vroeger was het wel allemaal duidelijk. De FIA spreekt zichzelf op het moment tegen.' Binotto sluit dan ook niet uit dat teams een nog agressievere optie gaan testen dan die van Mercedes. 'De discussie is inmiddels in gang gezet, maar ik weet niet waar het schip zal stranden', aldus de Ferrari-teambaas.

Update IV 08.30u (19/03) | Ook Marko wil onderzoek naar spiegels Mercedes

Ook Helmut Marko is niet tevreden over de spiegels van Mercedes. De Duitse renstal komt in actie met spiegels waar allerlei details aan zitten die aerodynamische voordelen op kunnen leveren. Hoewel in de reglementen staat dat dit niet de bedoeling is, achtte een technische delegatie van de FIA het onderdeel legaal. Marko wil graag dat er door een hoge pief naar gekeken wordt.

'De spiegelmontage (van Mercedes, red.) is zeker iets om te bespreken', laat hij optekenen bij Kronen Zeitung. Als Mercedes dacht dat ze na de goedkeuring van de FIA een vrijbrief hadden gekregen, hebben ze het mis. De Oostenrijker laat het nog niet los. 'De technische delegatie heeft na een verzoek bevestigd dat ze reglementair zijn. Maar moet een gezaghebbende niet bepalen of het juist is of niet?', vraagt de Red Bull-adviseur zich af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws