Update | Masi over tijdstraffen in F1: 'Elke beslissing moet geïsoleerd genomen worden' Formule 1
Formule 1

Update | Masi over tijdstraffen in F1: 'Elke beslissing moet geïsoleerd genomen worden'

Update | Masi over tijdstraffen in F1: 'Elke beslissing moet geïsoleerd genomen worden'

Michael Masi blijft achter de straffen staan die Lando Norris en Sergio Perez krijgen tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Beide heren forceerden in bocht 4 een concurrent van het circuit en kregen daar een tijdstraf van vijf seconden voor. Ondanks kritiek van Max Verstappen, Lando Norris, Christian Horner en McLaren-teambaas Andreas Seidl houdt de Australiër vast aan hoe heftig de overtreding ingeschat werd op de Red Bull Ring.

'Elk incident is anders en het is natuurlijk erg lastig om incidenten met elkaar te vergelijken. Ik weet dat iedereen alles graag in hokjes plaatst, maar het is heel lastig om twee totaal verschillende bochten naast elkaar te leggen', laat de wedstrijdleider weten in gesprek met RaceFans. Masi gaf dit aan na te horen dat Norris zijn incident in de openingsfase van de race vergelijkbaar vond met het ellebogenwerk dat Lewis Hamilton en Verstappen in bocht 1 in Imola toonden.

Masi vond dat Norris Perez in de eerste ronde niet voldoende asfalt liet en zodoende kreeg de Brit een tijdstraf. Wat deze tijdstraf volgens McLaren nog vreemder maakt, is het feit dat deze gegeven werd in de eerste ronde. 'Met alle incidenten in ronde één zijn we wat coulanter, dit doen we al jaren onder het 'laat ze racen'-principe, om het zo maar even te noemen', aldus Masi. Toch werd dit incident als serieus genoeg gezien om ook in de openingsronde een straf uit te delen.

Red Bull oneens met Masi

Red Bull was minder stellig dan McLaren in haar verweer tegen de wedstrijdleiding, maar teambaas Horner en Verstappen gaven allebei aan zich niet helemaal te kunnen vinden in de beoordeling van Masi. Zo heeft Norris wegens het incident naast de tijdstraf ook twee strafpunten gekregen op zijn racelicentie, waardoor hij nu op tien punten staat. Bij twaalf punten krijgt een coureur een schorsing. Verstappen: 'Dat klopt niet, dat verdient Norris niet.'

In gesprek met Sky Sports F1 gaf Horner tijdens de wedstrijd zelfs al aan dat hij het als race-incident zag. Nog voordat de straf uitgedeeld werd, kwam er vanuit het Red Bull-kamp dus al bericht dat een reglementaire ingreep niet echt nodig geacht werd. 'Daar is het risico gewoon heel erg groot', meldde de Brit, die daarmee indirect naar zijn eigen coureur, Sergio Perez, wees. De Mexicaan had een minder risicovolle bocht kunnen kiezen om de McLaren te passeren.

McLaren vol onbegrip

Ook Seidl, tevens in gesprek met Sky Sports F1, kon niet geloven dat de wedstrijdleiding zo streng optrad: 'Ik heb totaal geen begrip voor die penalty. Het was het begin van de race en dit noemen we nou gewoon close fighting. In Masi's eigen woorden: een coureur weet dat bij een actie aan de buitenkant hij zelf in het grind eindigt.' Het was ook volgens de McLaren-topman dus gewoon Perez' eigen schuld.

Door deze straf komt Norris op tien strafpunten zitten. Bij twaalf strafpunten volgt een schorsing van één race. In gesprek met The Race toonde Seidl zijn frustratie hierover: 'Om eerlijk te zijn is het iets waar verder over moet worden nagedacht. We moeten kijken of dit wel het juiste systeem is. Het is teleurstellend om je als wedstrijdleiding zo te bemoeien met het raceresultaat. Dat Norris door zo'n actie het risico loopt om een raceverbod te krijgen, doet me denken dat het hele systeem een herziening nodig heeft.'

Update 8.30u (06/07) | Masi over tijdstraffen: 'Elke beslissing moet geïsoleerd genomen worden'

Wedstrijdleider Michael Masi heeft zich nu ook uitgesproken over de incidenten tussen Sergio Perez en Charles Leclerc. Eerder reageerde hij al op kritiek over de vijf seconden straf die Lando Norris kreeg, omdat de McLaren-coureur geen ruimte zou hebben gelaten in bocht 4. Volgens Masi zouden dezelfde criteria hebben gegolden voor de twee samenkomsten met Leclerc.

Het betekent dat Perez volgens de wedstrijdleiding een autobreedte aan ruimte had moeten overlaten. 'Er gebeurde hetzelfde als in zijn duel met Norris', vertelt Masi in gesprek met Motorsport-Magazin. 'Zowel in bocht 4 als in bocht 6. Natuurlijk zit ik niet in het stewards-kantoor om erover te beslissen, maar in alle drie de gevallen was ik van mening dat er een autobreedte moest worden gelaten omdat de twee auto's naast elkaar stonden.'

Ferrari-teambaas Mattia Binotto begrijpt die beslissing. Het eerste incident in bocht 4 vind de Italiaan duidelijk strafbaar. Het tweede incident kon wat hem betreft in het midden gelaten worden. 'Ik zag het zoals de stewards en het werd bestraft. Bij het eerste duel zat Charles al vooraan en hij werd van de baan af geduwd, er is geen discussie. In het tweede geval was het meer een race-incident, maar de stewards beslisten toch.'

Masi vergelijkt incidenten niet

Na de race werden enkele vergelijkingen gemaakt met eerdere incidenten. Zoals het duel tussen Max Verstappen en Leclerc twee jaar geleden. Toen duwde de Nederlander de Ferrari-coureur wijd in bocht 3. Volgens Leclerc is die situatie alleen geen goed vergelijkingsmateriaal: 'Vandaag waren de gevolgen groter voor mij. Er was grind in plaats van asfalt en bovendien zat ik er al voor.'

Ook Masi vindt het lastig om een directe vergelijking te trekken met dergelijke incidenten. Volgens de wedstrijdleider is het in sommige gevallen beter om die vergelijking helemaal niet te maken. 'Natuurlijk heeft het grind op deze plekken invloed. Dus ja, als je het logisch bekijkt. Elke beslissing moet geïsoleerd worden genomen, afhankelijk van de routekenmerken en dergelijke.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws