Verschillen worden pijnlijk blootgelegd: 'Verstappen controleerde de race, Hamilton klaagde alleen' Formule 1
Formule 1

Verschillen worden pijnlijk blootgelegd: 'Verstappen controleerde de race, Hamilton klaagde alleen'

Verschillen worden pijnlijk blootgelegd: 'Verstappen controleerde de race, Hamilton klaagde alleen'

Max Verstappen reisde naar China af met één missie: zijn eerste China-zege pakken. En dat lukte. De Nederlander kwam als eerste over de streep en dat maar liefst twee keer, aangezien hij op zaterdag ook de sprintrace won. Het was weer business as usual, al ontbrak Ferrari ditmaal op het podium. Mercedes kende een nog slechter weekend dan de Scuderia.

Voorafgaand aan het weekend in Shanghai werd Verstappens 58ste zege al afgevinkt, maar het moest ook nog even gebeuren. Op vrijdag regende het tijdens de sprintkwalificatie, waardoor de Nederlander genoegen moest nemen met een vierde plek. Hij had op zaterdagochtend in ieder geval wat te doen, maar hij sneed al gauw door het veld om Lewis Hamilton op een behoorlijk achterstand te zetten. Op zondag startte hij vanaf poleposition en finishte hij met een grote voorsprong op de nummer twee in de wedstrijd, Lando Norris. 'De comeback in China verliep zoals gebruikelijk', opent Auto, Motor, und Sport in de analyse van de race.

'Verstappen stormde vanaf poleposition naar de zege en had het veld onder controle. Teamgenoot Pérez verloor bij de start een positie aan Fernando Alonso, de coureur van Aston Martin kon zich tot en met ronde vijf voor de snellere Red Bull handhaven', vervolgt het Duitse medium. 'Toen beëindigde de Mexicaan het intermezzo en passeerde hij de Spanjaard. Op dat moment was het gat met teamleider Verstappen al behoorlijk groot.' Verstappen en Pérez maakten in ronde dertien hun eerste pitstop, en even leek het erop dat ze hun vierde één-tweetje gingen pakken. Een virtuele safetycar die later een safetycar werd gooide echter roet in het eten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappens overmacht stond in de sterren geschreven: 'Hij stormde vanaf pole naar de zege'
Pérez en Verstappen ging beiden onder de safetycar naar binnen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Zowel Verstappen als Pérez gingen nog een keer naar binnen, en dat bracht Norris en Leclerc voorbij Pérez. Dat was het keerpunt. Na de herstart in ronde 31 worstelde de Mexicaan achter Leclerc', analyseert Auto, Motor und Sport. 'Het duurde tot ronde 39 voordat hij de Ferrari-coureur kon passeren. Op dat moment had Norris zich al vijf seconden losgemaakt. Het verschil bleef constant tot het einde van de race.' Pérez leek even de jacht in te hebben gezet op de Brit, maar uiteindelijk bleef het gat stabiel en reed Norris richting P2. De Mexicaan wist Leclerc in ieder geval wel achter zich te houden. Na afloop gaf hij aan dat de safetycar ongelukkig getimed was.

Baalweekend voor Ferrari en Mercedes

Ferrari, het team dat tot nu toe elke race op het podium heeft gestaan, gaat dit keer zonder bokalen terug naar Maranello. Charles Leclerc en Carlos Sainz kwalificeerden niet op de eerste twee startrijen, en ook tijdens de sprintrace imponeerden ze niet, alleen met hun gevecht onderling. 'De op één na sterkste kracht tot aan China was Ferrari, maar in Shanghai misten de coureurs in de rode auto voor het eerst dit seizoen het podium', schrijft het Duitse medium. 'Leclerc miste het podium op vier seconden, Sainz kwam als vijfde over de finish en had tien seconden achterstand op zijn teamgenoot. Een teleurstelling die zich volgens teambaas Vasseur op vrijdag al aankondigde.'

Ferrari had wat meer last van bandenslijtage dan verwacht, en aangezien alle teams maar een uurtje hadden om te trainen, was er geen tijd om beter te focussen op dat probleem. 'In Shanghai was de auto slechter afgesteld dan die van Red Bull en McLaren', concludeert Auto, Motor, und Sport. 'Mercedes beleefde echter een nog slechter weekend dan concurrent Ferrari. Men zou geneigd zijn om te zeggen dat dat opnieuw het geval was. Tot aan de kwalificatie op zaterdag was Mercedes dankzij Hamilton de positieve verrassing in Shanghai. Na de tweede plaats in de sprint roken de Zilverpijlen bloed. Maar toen faalde de recordwinnaar in het eerste deel van de kwalificatie en wees dat toe aan de slechte afstellingen van zijn auto.'

'Hamilton klaagde voortdurend op de boordradio'

Hamilton moest op zondag vanaf P18 in de punten terecht zien te komen. Dat lukte, hij finishte namelijk op P9. 'Maar hij klaagde voortdurend op de boordradio. De W15 zou ongelooflijk moeilijk te besturen zijn, klaagde de toekomstige Ferrari-coureur. George Russell had gekozen voor een andere setup, die hem tenminste een startplaats in de top tien en de zesde plaats in de race opleverde. Toch was de tweede Mercedes niet snel. Hij moest beide Ferrari's laten gaan, die hij aan het begin van de race nog had ingehaald. Ondanks nieuwere banden kwam de Engelsman met een achterstand van bijna vijf seconden op Carlos Sainz over de finish.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws