Verslag VT3 | Verstappen kan de prins van Monaco niet bijhouden, strijd voor P2 lonkt Formule 1
Formule 1

Verslag VT3 | Verstappen kan de prins van Monaco niet bijhouden, strijd voor P2 lonkt

Verslag VT3 | Verstappen kan de prins van Monaco niet bijhouden, strijd voor P2 lonkt

Charles Leclerc heeft ook in de derde vrije training in Monaco met afstand de snelste tijd neergezet. De Monegask was constant de snelste man, en bleef zijn eigen tijd maar aanscherpen. Max Verstappen eindigde uiteindelijk als best of the rest als tweede en wist de achterstand te beperken tot twee tienden. De Nederlander zocht de limieten wel al op in die ronde, en lijkt niet meer veel marge te hebben. Lewis Hamilton eindigde als derde, voor Oscar Piastri en Sergio Pérez.

In tegenstelling tot de vrije trainingen op vrijdag kende de derde vrije training een rustige start. In de eerste minuten van de sessie zagen we vooral een aantal teams hun setjes harde banden en mediumbanden inrubberen. Onder andere McLaren, Visa Cash App RB, en Aston Martin deden dit. Gezien de minimale bandenslijtage in Monaco hebben alle teams één setje harde banden meegenomen en één setje mediumbanden, met uitzondering van Aston Martin, dat nog twee setjes mediumbanden heeft. Dit betekent dat de vroege rondjes die de coureurs op de harde banden afwerkten, gereden werden op de sets banden voor de race. Dit is een strategie die steeds vaker gehanteerd wordt. McLaren deed dit onder meer in Miami en Imola al, waar het vervolgens ijzersterk presteerde op die gebruikte harde banden.

Na een kleine tien minuten was Kevin Magnussen de eerste man die een rondetijd neerzette. Zijn 1:14,6 was echter nog meer dan drie seconden langzamer dan de snelste tijd van de vrijdag. De bandentemperatuur, het gripniveau dat het asfalt biedt, en het zelfvertrouwen moeten allemaal opgebouwd worden in Monaco, waardoor de tijden steeds verder kelderden, met Lewis Hamilton als volgende nummer één, met 1:14,1. De Brit bleef ook nog wel even bovenaan staan, want zijn voormalige teamgenoot, Valtteri Bottas, veroorzaakte de eerste rode vlag van de sessie, door de muur te raken bij het uitkomen van de zwembadchicane. Zijn voorwielophanging brak daarbij af, waardoor hij niet meer door Rascasse kon sturen richting de pitstraat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sessie op rode band

De sessie werd met 43 minuten op de klok herstart. Daarbij kwamen de coureurs nu wel allemaal naar buiten. Iedereen koos voor de zachtste banden, met uitzondering van Aston Martin, dat dus als enige team nog een tweede set mediumbanden had, en dit setje voor de kwalificatie zal willen inleveren. George Russell scherpte de tijd van zijn teamgenoot aan, waarna Nico Hülkenberg het stokje overnam met een 1:13,6.

Max Verstappen kwam bij zijn eerste poging niet in de buurt van die tijd. De Nederlander was de snelste man in de eerste sector, maar verloor in de laatste twee sectoren veel tijd en moest met ruim een halve seconde toegeven. Ook Charles Leclerc kon in eerste instantie niet tippen aan de tijd van Hülkenberg, al kwam de Monegask slechts een tiende tekort.

Piastri bloedsnel

De tijd van Hülkenberg werd flink aangescherpt door Oscar Piastri, die met 1:12,8 een voorsprong van acht tienden pakte. Verstappen en Pérez begonnen op dat moment aan een tweede sneller ronde, maar Verstappen kwam in de middensector veel verkeer tegen en moest de ronde afbreken. Leclerc maakte zijn ronde wél af, maar strandde met 1:13,0 wederom op P2.

De Australiër van McLaren had de smaak goed te pakken, want hij was uiteindelijk zelf degene die zijn eigen tijd aan wist te scherpen tot 1:12,6, weliswaar nog steeds ruim langzamer dan op vrijdag. Verstappen en Leclerc wisselden paarse sectoren in de openingssector af. De Red Bull Racing-coureur bleef veel tijd in de middensector verliezen, en was daardoor 0,45 seconden langzamer dan Leclerc, die met een 1:12,5 de nieuwe snelste man was. Na een half uur vormden Leclerc, Piastri, en Verstappen de top drie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri senna livery mclaren 2024 monaco 2
Op vrijdag onzichtbaar, op zaterdag voorin terug te vinden: Oscar Piastri.

Hamilton was op vrijdag nog één van de uitblinkers, maar de Brit verremde zich behoorlijk in de derde vrije training, waardoor hij zijn eerste setje banden af kon schrijven. Daarna stond de Mercedes-coureur een tijdje binnen, in afwachting voor de tweede runs op het zachtste rubber. Verstappen bleef in de tussentijd verbeteren, en vond in de middensector ook meer tijd. Hij bleef derde staan, maar verkleinde de achterstand op Leclerc wel tot 0,24 seconden. Lando Norris en Carlos Sainz completeerden halverwege de sessie de top vijf.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen versus Leclerc

De banden gaan behoorlijk lang mee in Monaco, waardoor de tijdsverbeteringen maar bleven komen. Yuki Tsunoda was op vrijdag al sterk, en naderde Leclerc nu ook tot op 0,005 seconden. Leclerc scherpte vervolgens zijn eigen tijd aan tot 1:12,2, terwijl Verstappen niet veel later met 1:12,5 de tweede tijd pakte. De Limburger was in die ronde sneller dan Leclerc in de eerste sector, maar leverde weer flink tijd in bij de langzame bochten in het middendeel.

Verstappen en Leclerc waren telkens op hetzelfde moment bezig aan snelle ronden, en telkens was Leclerc sneller over de hele ronde. Verstappen scherpte de eerste sector aan tot 18,7, waarmee hij een halve tiende sneller was dan Leclerc, maar zag zijn voorsprong in de rest van de ronde weer omgedraaid worden tot een achterstand van drie tienden. Dat Ferrari sterk is, liet ook Carlos Sainz zien, die de tweede plek overnam. Hamilton deed het twee sectoren lang ook goed, maar maakt in de laatste sector een foutje.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari charles leclerc monaco friday montecarlo 2024
Leclerc is vooral in de langzaamste bochten erg snel.

Bij zijn volgende ronde knabbelde Leclerc weer een tiende van zijn snelste tijd af, waarmee hij de 1:11s indook. Dat Leclerc ondanks slechts één tiende tijdwinst toch in elke sector verbetering wist te vinden, geeft aan hoe constant de Ferrari-man presteert, en hoe comfortabel hij zich voelde in zijn SF-24. Na die pogingen zochten de coureurs de pitstraat op. De stand op dat moment: Leclerc, voor Sainz, Verstappen, Tsunoda, Piastri, en Norris.

Ultieme pogingen

In de laatste twintig minuten van de sessie lieten de coureurs nieuwe softs monteren voor ultieme kwalificatiesimulaties. Omdat Mercedes en Aston Martin als eersten met nieuwe banden reden, wisten Fernando Alonso en Russell tijdelijk plekken twee en drie te pakken. Vervolgens was het vooral wachten op de echte favorieten: Leclerc, Verstappen, en Sainz. De Spanjaard kwam bij zijn ronde tot op 0,002 seconden van Leclerc, die zijn ronde dus al veel eerder op oude banden reed.

Dat Leclerc sneller kon, was dus eigenlijk een zekerheidje. Ditmaal was Leclerc ook sneller dan Verstappen in de eerste sector, en met een 1:11,3 zette hij de rest op meer dan een halve seconde achterstand. Verstappen wist zich niet voldoende te verbeteren, en strandde op de vierde plek met maar liefst zeven tienden achterstand op zijn leeftijdsgenoot. Bij een tweede poging wist Verstappen zich niet meer te verbeteren, en tegen die tijd was hij afgezakt tot de zesde plek, al was de achterstand op Sainz, Hamilton, Alonso, en Norris minimaal.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Na de absolute toptijd van Leclerc, die ver buiten bereik bleef van de rest, werd het wel steeds spannender voor de tweede plek. Met zeven minuten te gaan stonden er tien coureurs binnen twee tienden tussen plekken twee en elf, met Sainz voor Norris en Tsunoda, en Verstappen als beste Red Bull op zeven. Pérez was tijdens de sessie nagenoeg niet in de top tien terug te vinden, terwijl Verstappen de schade beperkte. Met een tiende tijdwinst schoot hij naar de tweede plek, nog steeds op zes tienden achterstand van Leclerc.

In de slotminuten stond Leclerc al binnen, terwijl de strijd om de tweede tijd vrolijk verderging. Piastri scherpte de tijd van Verstappen aan, maar de Nederlander bewaarde zijn topronde voor de laatste minuten. Met een ronde waarbij hij weinig marge overliet, kwam hij uiteindelijk tot binnen twee tienden van Leclerc, waarmee hij de rest wel voorbleef. Hamilton kwam nog tot op anderhalve tiende van Verstappen en eindigde achter Leclerc en Verstappen als derde, voor Piastri en Russell. Pérez schoot bij het vallen van de vlag nog naar de vijfde tijd.

Uitslag derde vrije training GP Monaco 2024

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws