Ook tijdens de derde en laatste training in Suzuka ging Max Verstappen er met de snelste tijd vandoor. Even leek het erop dat de McLaren-coureurs met de eerste en tweede tijd een goede voorbode lieten zien voor de kwalificatie, maar Lando Norris en Oscar Piastri moesten genoegen nemen respectievelijk een tweede en derde tijd. Sergio Pérez zat er deze training een stuk beter bij dan op de vrijdag, en wist in aanloop naar de kwalificatie de vierde tijd te bemachtigen. Mercedes bleef uiteindelijk op de zevende en achtste tijd hangen. Zo vlak voor de kwalificatie viel het op dat er een stuk minder haast achter zat, maar gelukkig was er voor de fans op de tribune vooralsnog voldoende actie te zien op de baan.
Veel coureurs stonden bij het begin van de training nog buiten de auto, en vooral bij Red Bull Racing zat er geen haast achter. Pas na vijf minuten werd er echt aanstalten gemaakt en verschenen de eerste auto's op de baan. Carlos Sainz beet de spits af en ook Charles Leclerc volgde al snel om de eerste snelle ronden neer te zetten. Met een set zachte banden onder de auto geschroefd trok Leclerc aan het kortste eind met een tijd van 1:31:963, terwijl ook Lance Stroll en de beide McLaren-coureurs de baan trotseerden. De verbeterde McLaren doet het vooralsnog naar behoren, en beide heren klommen dan ook naar de eerste en tweede tijd.
Met nog een kwartier op de klok leek de vaart er aardig in te komen en bevonden maar liefst vijftien coureurs zich op de baan, waaronder de beide Red Bull-coureurs. Terwijl de beide Mercedes-coureurs stegen naar de tweede en derde tijd was Verstappen bezig met het aanscherpen van de snelste tijd van Norris. Op de zachte band reed de Nederlander naar een tijd van 1:30:960, met twee paarse sectoren maar hier en daar wel kleine punten om te verbeteren. Pérez bleef een heel stuk achter en moest genoegen nemen met de zesde tijd, maar liefst acht tienden achter zijn teamgenoot. Fernando Alonso had het minder makkelijk en kwam niet verder dan de elfde tijd.
Zachte banden populair in aanloop naar kwalificatie
Met nog een halfuur op de klok waagde George Russell nog een poging voor een snelle ronde, maar de Brit was meer dan anderhalve seconde langzamer dan Verstappen dus een tijdsverbetering zat er niet in. Verder leek het veld wat verdeeld wat strategie en planning betreft, want na een halfuur reed de helft van de coureurs nog buiten. De AlphaTauri-coureurs, die vlak voor de sessie hoorden dat de knoop voor 2024 inmiddels was doorgehakt, reden hun snelle ronden op de medium-banden, terwijl de rest van het veld de zachte banden onder de auto had liggen.
De tweede snelle ronden van Verstappen en Pérez, nog op dezelfde banden die ze gebruikten voor hun eerste ronden, vielen aanzienlijk tegen ten opzichte van twintig minuten eerder. Pérez reed maar liefst drie gele sectoren en wist geen tijdsverbetering te realiseren, en ondanks een paarse sector kon ook Verstappen zijn tijd niet aanscherpen. Naar alle waarschijnlijkheid ligt de bandenslijtage dus inderdaad hoog, wat ook wel in lijn der verwachting was met een baantemperatuur van boven de veertig graden, én het nieuwe asfalt.
Veel rondes werden er in de eerste veertig minuten overigens niet gereden: de Ferrari-coureurs stonden op een totaal aantal van tien, terwijl men bij Red Bull zes ronden voor beide coureurs vooralsnog voldoende vond. De koffiepauze kwam dan ook toen er nog twintig minuten op de klok stonden, en alleen Sainz en Leclerc nog op de baan rondreden. Na een tijdje druppelden de rest van de coureurs langzaamaan ook de baan weer op, en de tijd van Verstappen werd meteen aangescherpt door Piastri. De rookie reed, voor het eerst met de verbeterde McLaren-bolide, naar een tijd van 1:30:555. Norris volgde niet veel later om de tijd nog iets aan te scherpen, en zette een snelste tijd neer van 1:30:507.
Verstappen stelt orde op zaken en ook Pérez
Met nog een kwartier op de klok wist Alonso een prima tijdsverbetering te verwezenlijken, en de Spanjaard sprong ineens naar de vierde tijd met een ronde die maar liefst een volledige seconde sneller was dan zijn vorige snelle ronde. Ook Verstappen waagde nog een poging om de snelste tijd van Norris aan te scherpen, maar echt makkelijk ging het niet. De sectoren die aan het begin van de training voortdurend paars kleurden waren deze ronde wel eens groen, maar de Nederlander wist in de derde sector drie tienden te winnen en zette weer orde op zaken door de snelste tijd te pakken.
Met nog vijf minuten te gaan keerden de meeste coureurs echter weer richting de pitstraat, en reden enkel de Ferrari-coureurs én Pérez nog op de baan. Sainz wist de vierde tijd in de wacht te slepen, maar werd al snel terugverwezen naar de vijfde tijd toen teamgenoot Leclerc net iets sneller was, Ook Pérez verbeterde zijn tijd en eindigde de training met de vierde tijd. Met nog twee minuten te gaan maakten de coureurs zich op voor de nodige proefstarts, die na de tweede training in het water vielen door de rode vlag aan het einde van de sessie. Hamilton zette vlak voor het einde van de sessie nog aan voor een snelle ronde, maar sprake van een tijdsverbetering was er allesbehalve.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties