Verstappen over matige start: 'Manier vinden om onderdelen uit windtunnel meteen te laten werken' Formule 1
Formule 1

Verstappen over matige start: 'Manier vinden om onderdelen uit windtunnel meteen te laten werken'

Verstappen over matige start: 'Manier vinden om onderdelen uit windtunnel meteen te laten werken'

Het is een terugkerend fenomeen geworden in de Formule 1: de matige seizoensstarts van Red Bull Racing. Terwijl Mercedes elk jaar uit de startblokken weet te vliegen, komt het team van Max Verstappen nog te vaak te kort om meteen mee te doen voor overwinningen. Wat staat ze in de weg en wat kunnen ze doen om voortaan wél meteen met Mercedes te vechten? Motorsport.com analyseert de situatie.

Het probleem oplossen is echter een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Om erachter te komen wat er fout gaat tijdens de seizoensstarts moet je weten wat er gaande is in Milton Keynes, de thuisbasis van Red Bull, nog voordat het seizoen begint. Het kan te maken hebben met de agressieve ontwikkelingsfilosofie van Red Bull. Met deze filosofie is het team erg gefocust op het zo snel mogelijk maken van doorontwikkelingen.

Ontwikkelingsfilosofie vormt basis matige seizoensstarts

Door die filosofie weet Red Bull er elk jaar weer in te slagen om tijdens het seizoen een enorme inhaalslag te slaan. Dat klinkt goed, maar de foutmarge is een stuk groter op deze manier. Hoe sneller onderdelen worden gemaakt, hoe groter de kans dat iets niet helemaal werkt zoals het zou moeten werken. Hierdoor is Red Bull al vaker iets tegengekomen wat in de windtunnel werkte, maar in de werkelijkheid tegenviel of zelfs helemaal niet werkte.

Red Bull 'te afhankelijk van baantijd' volgens Verstappen

Laat dit nou juist het probleem zijn dat zich voordoet tijdens de seizoensstarts. Dat is ten slotte de periode waarin je de meeste problemen aan de auto tegenkomt en wil oplossen. Verstappen is het ook opgevallen dat de correlatie tussen windtunnel en werkelijkheid soms niet klopt: 'Misschien zijn we wel iets te afhankelijk van baantijd. We moeten een manier vinden waardoor alle dingen uit de windtunnel meteen werken op de auto. Dat die dingen ons in de praktijk meteen in de goede richting helpen. Daar werken we hard aan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws