Max Verstappen wist in Suzuka met een aantal fantastisch snelle ronden de poleposition voor de race te bemachtigen, en volgens Ho-Pin Tung en Christijan Albers was de Nederlander dan ook 'onaantastbaar'. De twee heren schoven aan voor de nabeschouwing van Viaplay en bespraken onder andere de sublieme manier waarop Verstappen over het circuit in Suzuka rijdt, maar ook de nog altijd tegenvallende prestaties van teamgenoot Sergio Pérez. De McLaren-coureurs, die verrassend snel waren tijdens de kwalificatie, en de terugval van Ferrari worden ook besproken.
Verstappen liet een sterk optreden zien tijdens de kwalificatie in Japan, en volgens Tung wist de combinatie Verstappen-Red Bull zelfs de verwachtingen te overtreffen. 'Hij was echt onaantastbaar, er is geen ander woord voor. Het was wel enigszins te verwachten dat ze het hier goed zouden doen, maar ik denk dat de concurrentie zich nu wel even achter de oren zal krabben.' Tijdens Q3 besloot Verstappen twee ronden te rijden, maar volgens Tung had de eerste ronde al voldoende geweest om er met poleposition vandoor te gaan. 'Die eerste ronde tijdens Q3 was eigenlijk allang genoeg geweest, maar je merkte echt hoe goed hij in die flow zat. Hij wist alle drie sectoren als enige coureur keer op keer bij elkaar te brengen.' Voor zijn tweede ronde had de Nederlander nog een nieuwe set zachte banden over, en daar wist hij zijn tijd op verrassende wijze nog mee aan te scherpen, zag ook Albers. 'Die twee setjes die je dan in Q3 over hebt, en om dan op een circuit als dit nog twee tienden te vinden, dat is echt bijzonder.'
Ook Albers is het dus eens met de complimenten voor Verstappen en Red Bull, maar is ook van mening dat de McLaren-coureurs het verrassend goed deden. 'McLaren heeft het ook zeker niet slecht gedaan. Ze verloren overal een klein beetje ten opzichte van Verstappen, dus daar komen die vier, vijf tienden verschil vandaan, maar toch staan ze er keurig bij.' Voornamelijk Oscar Piastri, die voor het eerst op het circuit van Suzuka rijdt én de nieuwe upgrades mag ervaren, zette een verrassend optreden neer volgens Tung. 'Echt heel knap van Piastri, want dit is wel zijn eerste weekend dat hij die upgrades kan ervaren.' Volgens de coureur hebben ze bij McLaren het maximaal haalbare uit de auto weten te halen, en dat is volgens Tung dan ook een knappe prestatie. Albers benadrukte ook nog kort dat ze het bij McLaren goed doen nu Lando Norris zo in trek is bij andere teams. 'Het verloopt bij McLaren allemaal heel soepel en dat hebben ze slim gedaan, want een hoop teams trekken ook aan Norris. Die jongen wil graag winnen, maar zo slecht zit hij bij McLaren nog helemaal niet. Ze doen het echt heel goed nu.'
Verstappen geeft masterclass, maar Pérez stelde voor de zoveelste keer teleur
Iemand die het minder goed doet, en die na al die tijd zijn prestaties nog niet aanhoudend wist te verbeteren, is Sergio Pérez. De Mexicaan ziet teamgenoot Verstappen week in week uit domineren en het maximale uit de auto halen, maar Pérez bleef tijdens de kwalificatie al zeven tiende achter de Nederlander hangen. Tung dacht te zien waar het verschil vandaan kwam. 'Het is echt een groot gat, zeven tienden zelfs. In die eerste sector verliest hij echt heel veel, terwijl het in die andere twee sectoren juist weer heel dicht bij elkaar lijkt te liggen.' Albers denkt het grote probleem van Pérez ontrafeld te hebben, en dat heeft alles te maken met de prestaties gaandeweg het weekend. 'Zijn grootste probleem is echt dat hij in een weekend niet beter wordt, maar juist slechter. Normaal zie je data van je teamgenoot en verbeter je je op basis daarvan, maar Pérez wordt met de dag alleen maar slechter. Tijdens de eerste training stond hij er vijf tienden achter, maar tijdens de kwalificatie is dat dus al acht tienden. Daar ligt het grote probleem bij Pérez.' Volgens Tung wordt het echter pas een probleem als hij in het kampioenschap punten laat liggen. 'Zolang hij in het kampioenschap tweede blijft en Red Bull de constructeurstitel pakt is het prima, want Verstappen zet zich gewoon duidelijk als nummer één neer.'
Ook bij het team van Ferrari viel er weinig te juichen na de kwalificatie. Na een uitschieter in Singapore was de Italiaanse renstal dit weekend alweer terug bij af, zag ook Tung. 'Dit circuit past gewoon niet zo goed bij hun auto als het circuit in Singapore. Monza valt in dat opzicht amper te vergelijken door die speciale afstelling, maar in Suzuka komt het echt neer op efficiëntie en snelheid op het rechte stuk. Daar is Ferrari gewoon niet goed in.' Albers zag op zijn beurt dat Ferrari het lastig heeft bij hogere snelheden. 'In Singapore had je veel mechanische grip en dat heeft Ferrari, maar de hoge snelheden zijn lastig voor ze. Het remmen en accelereren doen ze dan weer wél goed.' Ook viel het de beide heren op dat Charles Leclerc, na zijn tegenvaller in Singapore, in Japan een stuk luchtiger voor de dag komt. 'Je merkt dat Leclerc een stuk minder druk op de schouders heeft dit weekend,' merkt Albers op, 'want het is heel frustrerend als je teamgenoot zo veel verder voor je staat.' Beide heren verwachten echter geen verrassingen vanuit Ferrari. 'Over het algemeen zijn ze tijdens de race niet zo sterk,' begint Tung, ' en bandenslijtage speelt hier een hele grote rol.' Ook Albers merkt een verschil op met de race in Singapore. 'Hier zullen ze niet de luxe hebben dat ze het hele veld op kunnen houden zoals ze dat in Singapore deden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties