Volgens het Britse medium The Race was de irritatie van Max Verstappen na het incident met George Russell terecht, maar was het feit dat Verstappen het buitenom bleef proberen op het krappe stratencircuit wel vragen om problemen. The Race denkt dat, als de situatie omgekeerd was geweest, dat de Nederlander dan ook zou volhouden dat hij niks fout deed. Russell start bij de hoofdrace vanaf de elfde stek en had daarom tijdens de Sprint niks te verliezen.
'De overduidelijke woede van Verstappen na zijn botsing met Russell in de eerste sprintrace van het seizoen in de Formule 1 was het hoogtepunt van verschillende factoren. Ten eerste is er de begrijpelijke frustratie van een coureur die net uit een race is gekomen die niet naar zijn zin is verlopen', zo schrijft The Race. 'Dat drijft alle emotie die Verstappen over de radio, in Parc Fermé en in zijn interviews blootlegde. Bovendien was de aard van het incident zelf behoorlijk fifty-fifty, en in dat scenario is het onvermijdelijk dat de coureur aan de verkeerde kant van de uitkomst voelt dat hij hard is aangepakt. Evenzo, als Verstappen aan de andere kant van de vergelijking zou staan, zou hij vrijwel zeker volhouden dat hij weinig verkeerd deed.'
Ongetwijfeld was Verstappen ook geïrriteerd dat hij de hele race met een beschadigde auto moest rijden, wat zijn poging om de Ferrari van Charles Leclerc te passeren tenietdeed, laat staan om Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Pérez uit te dagen voor de overwinning. Dus hij heeft punten laten liggen. 'Het incident vertegenwoordigde ook een element van het sprintformat waar hij duidelijk een hekel aan heeft: het extra gevaar voor hem en de 'niets-te-verliezen'-mentaliteit die het bij anderen kan oproepen. En tot slot weet Verstappen misschien gewoon dat hij een verkeerde inschatting heeft gemaakt, dus haalt hij uit pure frustratie uit.'
'Het aan de buitenkant proberen is vragen om problemen'
'Het is begrijpelijk. Dit was geen duidelijk incident waarbij een van de coureurs iets vreselijk verkeerd deed. De ene was aan de binnenkant agressief en nam misschien iets te veel snelheid, en de andere aan de buitenkant was agressief en nam misschien een beetje te veel risico in een risicovolle positie. Verstappen hoefde zich niet zo kwetsbaar op te stellen. Proberen om de buitenkant van één van de eerste drie bochten op dit circuit vast te houden - en eigenlijk vele andere - is vragen om problemen. Het vraagt op zijn minst veel medewerking van de auto aan de binnenkant.'
'Die auto, in dit geval die van Russell, moet ruimte laten. Dat is een vereiste. En je kunt zien waarom Verstappen zal beweren dat dat niet is gebeurd. Russell kreeg bocht twee niet helemaal goed. Hij miste de top een beetje, de voorkant gleed een beetje wijd, en dat is een sleutelfactor waarom ze contact maakten', ziet het Britse medium. 'Verstappen heeft dus gelijk dat hij geïrriteerd is. Elke coureur zou pissig zijn in zijn situatie daar. Tegelijkertijd had Verstappen meer marge moeten geven. Russell zit redelijk stevig vast en dat is een bijdragende factor. Russell is niet verplicht om zich terug te trekken of geen risico te nemen, zolang hij maar vermijdt volledig uit de hand te lopen, wat hij deed.'
'Soms betekent een agressieve zet dat de andere coureur gewoon moet toegeven. Zoals Verstappen maar al te goed zou moeten weten. Aangezien het de openingsronde was, betekende deze wirwar van factoren dat het altijd waarschijnlijk zou worden toegeschreven aan slechts een race-incident. Één die Verstappen waarschijnlijk had moeten zien aankomen. Russell heeft veel minder te verliezen dan hij en gezien het feit waar Russell morgen aan de Grand Prix begint, staarde hij bij dit incident naar zijn beste kans van het weekend.'
Verstappen 'heeft uiteindelijk geluk gehad'
Het risico van zo hard vechten aan de buitenkant woog waarschijnlijk niet op tegen de beloning. En hoewel Verstappen er een redelijke hoeveelheid schade door opliep, heeft hij eigenlijk geluk gehad dat het niets ergers was - hij had gemakkelijk de ultieme prijs kunnen betalen als hij uiteindelijk hard tegen de muur was geslagen. 'Vooral toen hij de laatste poging deed aan de buitenkant van bocht drie, tegen die tijd had hij eigenlijk moeten toegeven.'
'Verstappen is net zo'n succesvolle en effectieve coureur als hij, omdat hij zo gefocust kan zijn op wat er voor hem ligt. Dat kan vaak betekenen dat je elke race, elke ronde, elke bocht moet vechten alsof dat het enige is dat telt. Maar hij is niet altijd zo en heeft meer verfijning in de strijd getoond dan hem vaak wordt toegeschreven.
Dit begon in 2020 duidelijk te worden, was een belangrijk kenmerk van bepaalde acties van voor 2022 en was dit jaar ook duidelijk in Saoedi-Arabië en Australië. Verstappen weet al een paar jaar dat hoe beter de auto, hoe meer een coureur kan spelen op hachelijke momenten omdat er een grotere kans is op een succesvol herstel. Hij heeft gelijk dat hij geïrriteerd is door wat er is gebeurd, maar hij had ook die kansen verkeerd ingeschat.'
Pak maar liefst negen keer je inzet als Leclerc Grand Prix van Azerbeidzjan wint!
Registreer en speel mee bij Jack's en ontvang een mooie free bet tot wel €50 euro!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties