Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-12 Formule 1
Formule 1

Verstappen wilde ook geen voorkeursbehandeling voor GT3-avontuur: 'Heb ik ook allemaal moeten doen'

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-12

Max Verstappen is misschien wel de beste Formule 1-coureur van het moment, maar voor zijn GT3-avonturen moest hij gewoon hetzelfde pad bewandelen als alle andere coureurs. De Nederlander moest voor zijn deelname aan NLS9 namelijk eerst zijn licentie halen. Dit deed hij door met een GT4 te rijden enkele weken daarvoor. Verstappen wilde zelf ook geen voorkeursbehandeling en hij denkt dat deze ervaringen hem ook geholpen hebben om beter te worden op de Nordschleife.

Verstappen is natuurlijk het grootste gedeelte van het jaar druk met zijn werk als Formule 1-coureur voor het team van Red Bull Racing. Daarmee behaalde hij tot dusver al grote successen in de koningsklasse van de autosport, want hij won al vier wereldtitels en is hard onderweg om 70 overwinningen te behalen. Daarmee zou je zeggen dat hij wel weet hoe je een auto moet besturen, maar er werd absoluut geen uitzondering gemaakt voor Verstappen met zijn licentie.

Verstappen genoot van zijn ervaring

Hij moest namelijk eerst ervaring opdoen in een GT4-bolide, die een stuk langzamer is dan de GT3-bolide. Ook moest hij met een instructeur het circuit rondgaan. Hij kijkt terug op die eerste ervaringen op de Nordschleife. 'Eigenlijk was dat best leuk. Het was toen natuurlijk ook nat in de kwalificatie, dus het was ook goed om ervaring op te doen in de regen daar', zo vertelt de Nederlander in gesprek met Sky Sports DE. 'In de race zelf was de auto natuurlijk een stuk langzamer, de GT4. 130 PK minder dan de anderen, maar ook 150 kilo zwaarder geloof ik', aldus de Nederlander, die in dit weekend dus zijn licentie haalde.

'Dat kon je toen ook bij de start al duidelijk zien', zo vervolgt hij. 'Ik heb uiteindelijk iets van twee uur gereden, veertien ronden. Daardoor heb ik Licentie A kunnen halen en dat was natuurlijk het hoofddoel. Ik moest voor dat soort examen natuurlijk ook een rondje over het circuit rijden met iemand anders, om vervolgens twee ronden achter iemand aan te rijden. Ik heb er veel met simracen gereden, maar met alles waren ze superaardig en vriendelijk', verklaart Verstappen. 'Eigenlijk ging alles hartstikke goed daar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-14
Verstappen moest eerst in een GT4-bolide rijden voordat hij met de GT3-auto aan de gang mocht.

Verstappen nam vorig weekend deel aan een race op de Nordschleife, die hij dan ook won. Hij kaart echter aan dat het lastig is om veel races te rijden in andere klassen, ook omdat hij natuurlijk nog actief is in de Formule 1. 'Het is natuurlijk lastig om veel daarin te rijden. Je bent al veel weg van je familie. Natuurlijk wil ik nog meer races rijden in endurance. Of dat nou in een GT3 gaat zijn of in een hypercar. Je hebt op de Nordschleife en Spa alleen maar GT3 natuurlijk. Le Mans en Daytona bijvoorbeeld, daarin wil je natuurlijk deelnemen in een snellere auto', aldus de wereldkampioen. 'Dat zien we daar natuurlijk wel, dus of dat nou over een jaar of over vijf jaar is... Ik heb natuurlijk nog wat tijd', stelt hij.

Volgend jaar zou Verstappen deel kunnen nemen aan de 24 uur van de Nürburgring, want er is geen overlap met de Formule 1-races. Toch weet hij het nog niet zeker. 'De kans is daar, maar het hangt er ook vanaf hoe alles in de Formule 1 loopt natuurlijk. Volgend jaar is alles anders. Daar heb je gewoon 100 procent focus voor nodig, maar als het gaat, dan misschien wel. Ik heb voor nu nog geen idee', zo bekent de Red Bull-coureur eerlijk. Thuis kan Verstappen blijven oefenen in ieder geval. 'Ik heb thuis ook de simulator, dus ik rijd er al veel, maar je moet er ook zijn voor je familie uiteraard. Ik heb Formule 1, het GT3-project loopt, ook nog het simteam. Ik doe dit natuurlijk niet allemaal alleen, en die mensen om mij heen helpen me daar enorm bij', zo concludeert Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws