Volop Nederlandse inbreng bij de 24 Uur van Le Mans 2023, inclusief een landgenoot op poleposition Formule 1
Formule 1

Volop Nederlandse inbreng bij de 24 Uur van Le Mans 2023, inclusief een landgenoot op poleposition

Volop Nederlandse inbreng bij de 24 Uur van Le Mans 2023, inclusief een landgenoot op poleposition

Voor racefans wereldwijd is het aankomende weekend een weekend om van te genieten: de illustere 24 uur van Le Mans staat op het programma. Ben je niet bekend met dit prachtige endurance-evenement dan kan het lastig zijn om je een weg te banen door alle klassen, teams en coureurs heen. Geen zorgen, F1Maximaal.nl staat klaar om je alles mee te geven dat je nodig hebt om mee te kunnen praten over het meest epische endurance-evenement van het jaar, inclusief informatie over de Nederlandse deelnemers die voor het ereschavot strijden.

Dit jaar wordt de 91ste editie van de 24 uur van Le Mans verreden. Sinds het evenement voor het eerst plaatsvond in 1923, is het uitgegroeid tot de meest prestigieuze uitdaging binnen het World Endurance Championship (WEC). Niet elk jaar heeft de wedstrijd plaatsgevonden, maar vanwege het feit dat Automobile Club de l'Ouest het evenement honderd jaar geleden opgericht heeft, belooft dit een speciale editie te worden. Zaterdagmiddag 10 juni om 16.00u zullen de endurancerijders starten en logischerwijs valt de wedstrijd precies een dag later weer in het slot.

Voor de uitzending van het evenement kan je altijd terecht bij RTL 7, zo ook van 15.00u tot 19.25u. Wel valt de editie van dit jaar samen met de Champions League-finale, die voorrang geniet boven het race-evenement. Je kan Le Mans gedurende de voetbalwedstrijd op RTL 5 zien en na middernacht wordt de race weer verslagen op RTL 7. Ook Eurosport 1 zendt de wedstrijd uit, alleen begint pas om 17.30u en stopt weer om 14.30u een dag later.

Bereid je voor op een onvergetelijk weekend vol spannende actie, intense rivaliteit en adembenemende snelheid. De 24 uur van Le Mans is een waar spektakel waarin enkele van de beste coureurs ter wereld hun uiterste best doen om de titel te veroveren. Mis het niet en geniet van deze ultieme test van uithoudingsvermogen, strategie en pure passie voor de autosport.

Het circuit van Le Mans - Circuit de la Sarthe

De 24 uur van Le Mans vindt plaats op het Circuit de la Sarthe, genoemd naar de nabijgelegen rivier Sarthe. Dit indrukwekkende circuit strekt zich uit over een lengte van 13,6 kilometer door het Franse platteland. Ter vergelijking: een volledige ronde op het Circuit de la Sarthe is iets minder dan twee keer zo lang als het Circuit Spa-Francorchamps. Het oorspronkelijke circuit bevatte een recht stuk van zes kilometer, maar in 1990 eiste de FIA om veiligheidsredenen dat de rechte stukken niet langer mochten zijn dan 2 kilometer. Als gevolg hiervan werd de Mulsanne-straight, het enorme rechte stuk dat vernoemd is naar het dorpje waar het naartoe leidt, opgesplitst in drie min of meer gelijke straights.

Circuit de la Sarthe, het strijdtoneel van de 91ste editie van de 24 uur van Le Mans (Foto: ongewijzigd, Will Pittenger)
Circuit de la Sarthe, het strijdtoneel van de 91ste editie van de 24 uur van Le Mans (Foto: ongewijzigd, Will Pittenger)

Enkele opmerkelijke delen van het circuit zijn de Dunlop Bridge, Tertre Rouge, Mulsanne, Indianapolis-Arnage, de Porsche Curves en de Ford Chicanes. Tertre Rouge is van groot belang omdat een goede exit resulteert in hoge snelheden gedurende het eerste deel van het lange rechte stuk. Bij Mulsanne moeten de coureurs hun snelheid terugbrengen van een topsnelheid van 340 km/u naar ongeveer 100 km/u en dit wordt beschouwd als een van de beste plekken om een inhaalpoging te wagen.

Indianapolis-Arnage is een bochtencombinatie waarin inschattingsvermogen van groot belang is. Na Mulsanne helt de weg namelijk af. De scherpe rechterknik van Arnage vormt een echte uitdaging die de coureurs met de meeste durf op volle snelheid nemen. De Porsche Curves bestaan uit een opeenvolging van stevige rechter- en linkerbochten, waar elke stuurfout zwaar kan worden bestraft. Na 2020 is er echter een aanpassing gedaan aan de linkerbocht, waardoor er nu een iets grotere uitloopstrook beschikbaar is.

Aan het einde van de ronde nemen de coureurs de Ford Chicanes, waar de hoge kerbstones schade aan de auto's kunnen veroorzaken. Maximale concentratie is hier dus van cruciaal belang, omdat klasse-overwinningen vaak afhangen van de betrouwbaarheid van de auto. Het meepakken van een kerb of een uitstapje de grindbak in verbetert de betrouwbaarheid beslist niet.

Hypercar - 16 inschrijvingen

Zoals altijd zijn er meerdere raceklassen gelijktijdig op het circuit te vinden. Deze klassen vechten allen voor de klasse-overwinning, op de Hypercars na. Dit zijn de snelste auto's van de baan en die strijden dus ook meteen om de eindzege. Het komt niet voor dat een van de tragere klassen er ook met de eindzege vandoor gaat, maar in theorie zou dit wel kunnen als alle Hypercars uit zouden vallen of met een late neutralisatie en een bizar slot. De winnaars in de Hypercar-klasse worden dus gezien als 'winnaars' van Le Mans, maar dat maakt een zege in de LMP2 of LMGTE Am beslist niet minder waardevol.

Bolides van de LMH-klasse (Le Mans Hypercar), de opvolger van de klasse die voorheen LMP1 heette, voltooien naar verwachting een ronde Le Mans in zo'n drie-en-een-halve minuut. We zien in deze groep enkele namen die altijd terugkomen, zoals Cadillac Racing, Toyota Gazoo Racing en Glickenhaus Racing. Porsche Penske Motorsports is het enige team dat maar liefst drie deelnames aan de Hypercar-klasse faciliteert in een poging bij het honderdjarig bestaan een al uiterst indrukwekkend track record uit te bouwen. Met 19 zeges, waarvan de laatste in 2017, is het immers de constructeur die verreweg de meeste Le Mans-titels binnengesleept heeft (Audi staat met 13 op twee, Ferrari met 9 op drie).

LMP2 - 24 inschrijvingen

In de LMP2-klasse vinden we maar liefst 24 teams terug, waaronder Prema Racing (voor de kenner een naam die in de F2 en F3 terugkomt), United Autosports, Jota, Team WRT, Inter Europol Competition, Panis Racing en AF Corse, om maar even wat redelijk bekende teams aan te halen. Onder deze LMP2-teams bevinden zich ook de zogeheten Pro/Am-teams. Dit zijn bolides waarvan het rijderstrio bestaat uit pro's en minstens één amateur.

De LMP2-bolide waar Job van Uitert dit weekend mee in actie komt.
De LMP2-bolide waar Job van Uitert dit weekend mee in actie komt.

LMGTE Am - 21 inschrijvingen

LMGTE Am is een hele mond vol, maar de naam is aardig te verklaren. LM staat zoals gebruikelijk voor Le Mans, GTE voor Grand Touring Endurance. De Am waar de naam op eindigt, geeft aan dat ook in deze auto's 'amateurs' instappen. In de GTE-klasse is dus niet hetzelfde onderscheid gemaakt als dat in LMP2 wel gemaakt is. In deze klasse vinden we grote namen terug, zoals Porsche, Ferrari, Aston Martin en Chevrolet Corvette.

NASCAR - 1 inschrijving

NASCAR, hoor ik u vragen? Ja, er neemt aan deze editie van Le Mans één NASCAR-bolide deel. Zoals in februari 2022 al aangegeven is, is één van de garages, nummer 56, gereserveerd voor een 'innovative car'. Dat houdt in dat er plek is voor een bijzondere toevoeging aan de grid. Omdat NASCAR dit jaar 75 jaar geworden is, vond men het passend om een gezamenlijke viering te doen. NASCAR-legende Jimmie Johnson, Mike Rockenfeller (Le Mans-winnaar 2010) en enkelvoudig Formule 1-wereldkampioen Jenson Button zullen zaterdag en zondag de NASCAR-auto rijdende houden.

Nederlanders aanwezig in alle klassen

Gedurende de 24 uur van Le Mans wordt Nederland in alle klassen vertegenwoordigd, al zit het merendeel van het Nederlandse bloed in de LMP2-klasse. We bekijken welke bekende racers van eigen bodem dit weekend een poging doen om de Nederlandse vlag te zwaaien bovenaan het podium.

Renger van der Zande: Hypercar, startplek 8

Renger van der Zande (platina) is er, natuurlijk, bij. De IMSA-rijder doet al sinds jaar en dag mee met de grote WEC-races en is ook in 2023 van de partij. Hij komt uit voor de Cadillac Racing-auto met startnummer drie en wordt vergezeld door Sébastien Bourdais (won zowel de 24 uur van Le Mans als die van Daytona) en zesvoudig IndyCar-kampioen Scott Dixon. Hij is dus in goed gezelschap en mag zeker gezien worden als kanshebber voor de eindzege.

Bent Viscaal: LMP2, startplek 7

We richten ons tot de LMP2-klasse, maar moeten eerst nog even een eerdere term toelichten. Er is namelijk gesproken van 'amateurs' en dat moet verduidelijkt worden. Binnen de enduranceracing wordt gewerkt met een beoordelingssysteem. Elke coureur valt in de bronzen, zilveren, gouden of platinacategorie, afhankelijk van in het verleden behaalde resultaten en ervaring. Het is dus niet zo dat er bij de LMP2-klassen met Pro/Am achter het naampje hobbyisten instappen, maar gepassioneerde heren die net een tandje onder beroepsracers zitten.

Bent Viscaal (goud) gaat in 2023 een gooi doen naar de klassezege in de LMP2. Hij komt in actie in een rood-witte Prema met startnummer negen. Teamgenoot Juan Manuel Correa is bekend van de opstapklassen van de Formule 1 en zal bij menig fan een belletje doen rinkelen. De andere coureur die Viscaal gaat vergezellen in Frankrijk is Filip Ugran, een relatief onbekende Roemeense WEC-coureur.

Zie je deze bolide over het asfalt schieten dan is de kans zomaar aanwezig dat de Nederlandse Bent Viscaal achter het stuur zit.
Zie je deze bolide over het asfalt schieten dan is de kans zomaar aanwezig dat de Nederlandse Bent Viscaal achter het stuur zit.

Giedo van der Garde: LMP2, startplek 13

Naast kundig analyseren kan Giedo van der Garde (platina) natuurlijk ook een aardig staaltje racen. Dit weekend gaat hij dat laten zien voor Graff Racing, een team dat de stempel Pro/Am krijgt. De redelijk onervaren Roberto Lacorte, een Italiaan, heeft namelijk een bronzen waardering, waardoor ze automatisch in die categorie vallen. De Franse Patrick Pilet, eveneens een rijder met een platina-waardering, is de andere teamgenoot waarmee Van der Garde het blauwe Oreca 07-Gibson-chassis met witte en groene accenten op het circuit gaat houden.

Tijmen van der Helm en Job van Uitert: LMP2, startplek 14

Tijmen van der Helm (goud) en Job van Uitert (goud) nemen we samen mee omdat de heren in hetzelfde team zitten. Het Franse Panis Racing kan de vlag bijna een kwartslag draaien, dus. De derde rijder die in actie komt in auto nummer 65 is Manuel Maldonado. Inderdaad, familie van Formule 1-coureur Pastor Maldonado, namelijk zijn neefje. Wil je deze twee heren in de gaten houden, zoek dan naar het juiste startnummer en een veelal blauwe auto met oranje accenten.

Job van Uitert is helemaal klaar voor de 24 uur van Le Mans.
Job van Uitert is helemaal klaar voor de 24 uur van Le Mans.

Robin Frijns: LMP2, startplek 16

Na diverse deelnames is het inmiddels ook duidelijk dat Robin Frijns (platina) gecharmeerd is van enduranceracing. De Formule E-coureur stapt in de Team WRT-auto met startnummer 31. Dit doet hij samen met de Indonesische Sean Gelael (tevens bekend van enkele opstapklassen van de Formule 1) en Ferdinand Habsburg-Lothringen. Met laatstgenoemde won Frijns in de LMP2-klasse al eens de 24 uur van Le Mans, dus houd de volledig rode auto met 'turbo' op de haaienvin goed in de gaten.

Nicky Catsburg: LMGTE Am, poleposition

De laatste Nederlandse vertegenwoordiging in de 24 uur van Le Mans, en de enige vertegenwoordiging in de LMGTE Am-klasse, is Nicky Catsburg (platina). Met talloze endurance-ervaringen komt de Nederlander ook dit jaar weer uit voor het Amerikaanse Corvette Racing. Dit jaar nemen Ben Keating (Amerikaan) en Nicolas Varrone (Argentijn) naast hem plaats. Dit zijn een bronzen en zilveren coureur, dus Catsburg is binnen zijn team de leidende kracht. Naar Nicky op zoek? Vind startnummer 33 op een donkergele Chevrolet Corvette.

Op wie moet je verder letten?

De 24 uur van Le Mans trekt vanwege haar status vele grote namen. Zo vinden we in de Hypercar-klasse drievoudig Le Mans-winnaar en Formule E-rijder André Lotterer (platina, startnummer 6), de alom bekende Kamui Kobayashi (platina, startnummer 7), viervoudig Le Mans-winnaar Sébastien Buemi (platina, startnummer 8) en Formule E-wereldkampioen António Félix da Costa (platina, startnummer 38) terug. Van der Zande wordt het dus zeker niet in de schoot geworpen. Ook andere namen zoals Felipe Nasr, Paul di Resta, Jean-Éric Vergne, Alexander Sims, Jack Aitken en Esteban Gutiérrez wagen een poging in hypercars.

Kijken we naar de LMP2-grid dan zien we Pietro Fittipaldi (goud) in de Jota met nummer 28. Ook de vader van Formule 1-coureur Kevin Magnussen, Jan Magnussen (goud), neemt weer deel, maar nu niet met zijn eigen team maar voor het Poolse Inter Europol Competition met nummer 32. Robert Kubica (platina) is er als vanzelfsprekend ook weer bij en heeft sponsor Orlen meegenomen voor de nummer 41 van Team WRT. Ook Daniil Kvyat is het racen nog niet verleerd. Met een platina waardering en zonder Russische vlag achter zijn naam stapt hij in de Prema Racing-auto met nummer 63.

Kortom: er verschijnen weer voldoende bekende namen op de startgrid en het belooft wederom een waar spektakel te worden. Door de late nachtuurtjes heen gaan de coureurs hun uiterste best doen om het materiaal op het asfalt te houden en zoals altijd geldt dat het primaire doel moet zijn om tegen zo min mogelijk problemen aan te lopen. Een endurancerace win je immers niet per se op snelheid, maar vaak ook op betrouwbaarheid. Een unieke uitdaging die absoluut het kijken waard is. Allard Kalff zal vanuit de pitstraat van de partij zijn om Nederlandse kijkers van interessante inzichten te voorzien. Kijken dus!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws