Van der Zande zat met kromme tenen: 'FIA is gevangene van eigen reglement' Opinie
Opinie

Van der Zande zat met kromme tenen: 'FIA is gevangene van eigen reglement'

Van der Zande zat met kromme tenen: 'FIA is gevangene van eigen reglement'

Renger van der Zande ergerde zich groen en geel aan de situaties met de rode vlaggen en de safetycars tijdens de Grand Prix van Australië. Volgens de Nederlander is de FIA een gevangene van het eigen reglement, want wat er gebeurde tijdens de race en hoe het bestuursorgaan dat aanpakte, sloeg volgens hem helemaal nergens op.

De Grand Prix van Australië zorgde ervoor dat vele fans in Europa al vroeg voor de televisie zaten, en het verloop van de race zorgde er al helemaal voor dat iedereen wakker bleef. Het was ultieme chaos met drie rode vlaggen en drie safetycars, waarover de meningen in de paddock verdeeld waren. Met name de tweede herstart en de rode vlag die volgde hadden velen iets over te zeggen. De coureurs stonden op koude, zachte banden, en toen ging het mis. De ene naar de andere coureur viel uit, en de race werd alsnog onder de safetycar uitgereden.

'De FIA is een gevangene van het eigen reglement', haalt Van der Zande uit in het Ziggo Sport Race Café. 'Dit sloeg helemaal nergens op', vult de coureur stellig aan. De FIA heeft een groot wetboek waarin al die regels staan, en volgens Van der Zande moet de FIA zelf ook door het boek bladeren om de volgende stap te ondernemen. 'Ze pakken een boek erbij, en dan gaan ze dat bepalen', zegt de Nederlander over de volgorde van de laatste herstart. Dat de race eindigde onder de safetycar leverde weer teleurstelling op bij het publiek. Kortom, de FIA maakte er een potje van.

Winkelman zag waar het fout ging en wijst naar NASCAR: 'Overtime inschakelen'

Ziggo-analist Rick Winkelman denkt dat ze het in Amerika beter voor elkaar hebben. De NASCAR finisht namelijk nooit onder de safetycar. 'Je zag een hoop gezeik over het finishen achter de safetycar, want het publiek wil een race, maar dat wil niet, omdat ze de exact aangegeven lengte moeten naleven', legt Winkelman uit. Een extra ronde toevoegen om nog wel te racen was in Melbourne dus niet mogelijk. 'En dan krijg je ook protesten van teams die worden benadeeld', gaat Winkelman verder.

'Het systeem van NASCAR is daarin beter, zij finishen nooit onder de safetycar, daar hebben ze overtime.' Overtime zorgt ervoor dat de race wat in tijd verlengd wordt, waardoor er alsnog geëindigd wordt met een race. Volgens de Nederlander is dat een beter idee, want het was duidelijk dat het systeem van de zondag in Melbourne in ieder geval niet naar behoren functioneerde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws