Waarom Domenicali niet per definitie voorstander is van een salarisplafond voor coureurs Formule 1
Formule 1

Waarom Domenicali niet per definitie voorstander is van een salarisplafond voor coureurs

Waarom Domenicali niet per definitie voorstander is van een salarisplafond voor coureurs

Stefano Domenicali is niet per definitie voorstander van een salarisplafond voor coureurs. De Formule 1-baas is namelijk van mening dat de waarde van coureurs in de sport bijna niet te omvatten is en dat het daarom lastig is om een maximumwaarde te stellen aan de verdiensten van de heren. Hij haalt Lewis Hamilton en Romain Grosjean aan als voorbeelden waarom F1-coureurs elke cent waard zijn.

'We hebben het hierover en zullen het hierover blijven hebben in de komende maanden en jaren', zo opent de Italiaan in gesprek met Autosprint wanneer hem gevraagd wordt naar de progressie omtrent het salarisplafond. 'De coureurs binnen deze sport hebben een unieke waarde en het zijn er ook maar twintig, niet tweehonderd', voegt hij daaraan toe.

Coureurs van wereldklasse zijn zeer zeldzaam en bovendien staan ze centraal binnen de prestatie van de teams: 'Twee coureurs vormen het kopstuk voor een team dat bestaat uit honderden werknemers. Hamiltons uitzonderlijke prestaties en de crash van Grosjean vorig jaar in Sakhir zijn twee voorbeelden van de rol die coureurs spelen in deze sport.'

Voor Hamilton wordt zijn waarde volgens de Formule 1-topman gemeten met het feit dat hij wel degelijk het verschil heeft gemaakt voor Mercedes, al jarenlang. Bij het voorbeeld van Grosjean zit volgens Domenicali de waarde vooral in het feit dat het een voorbeeld biedt van hoe gevaarlijk de sport eigenlijk is. De miljoenen die de coureurs op jaarbasis verdienen zijn volgens hem eerder te rechtvaardigen wanneer je beseft dat de coureurs elke wedstrijd hun leven riskeren.

Grosjeans crash belangrijk signaal

Grosjean wist in een van de laatste races van zijn Formule 1-carrière ternauwernood te ontsnappen aan een zware crash in de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein. Domenicali: 'Hij heeft ons aan een van de primaire waarden van de Formule 1 herinnerd: de uitdaging van gevaar in de context van sport.' De F1 is al jaren bezig met het veiliger maken en onder meer de recent geïntroduceerde halo heeft een rol gespeeld in dat de Fransman het ongeluk overleefde.

'Tegelijkertijd vormde zijn crash in Bahrein een waarschuwing. De Formule 1 heeft geweldige progressie geboekt op het gebied van veiligheid, maar dat mag nooit voor lief genomen worden', concludeert Domenicali. De veiligheid in de sport verbetert van jaar op jaar maar nog steeds is het gevaarlijk - een van de redenen dus om een salarisplafond niet door te drukken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws