Waarom heeft Perez moeite met de rijstijl van Verstappen en de RB16B? Formule 1
Formule 1

Waarom heeft Perez moeite met de rijstijl van Verstappen en de RB16B?

Waarom heeft Perez moeite met de rijstijl van Verstappen en de RB16B?

Na de Grand Prix van Spanje werd wederom duidelijk dat Sergio Perez aanzienlijk meer moeite heeft met de RB16B dan teamgenoot Max Verstappen. Beide Red Bull Racing-coureurs hebben dan ook een verschillende rijstijl met hun eigen voor- en nadelen. Wat is het verschil tussen de mannen en waarom heeft Perez meer moeite met de bolide van de Oostenrijkse renstal? F1Maximaal zocht het uit.

Het gaat nog niet zo lekker met het Red Bull-debuut van Perez. De Mexicaan staat na de eerste vier races op de zesde positie (32 WK-punten, red.) in het wereldkampioenschap, terwijl Verstappen op P2 staat met maar liefst 80 punten. Na een spin tijdens Q3 in Barcelona bleek het vertrouwen van Perez in zijn RB16B wat minder te zijn dan bij zijn Nederlandse teamgenoot, al heeft Verstappen natuurlijk al wat meer jaren ervaring binnen het team.

Eerder bleken Pierre Gasly en Alexander Albon niet te kunnen tippen aan de snelheid van Verstappen. Perez werd uiteindelijk naar het team gehaald door zijn ervaring in de koningsklasse, maar de voormalig Racing Point-coureur komt net als zijn twee voorgangers bij Red Bull tekort. Om te begrijpen waarom de RB16B zo lastig is voor menig coureur, bekijken we de precieze rijstijl van de heren bij de Oostenrijkse renstal.

'Verstappen zijn rijstijl is vergelijkbaar met een hersenchirurg'

Elke coureur heeft zo zijn voordelen bij de rijstijl. De een is ontzettend agressief met het insturen en aanremmen, de ander focust zich juist volledig op het uitkomen van een bocht. De Hongaarse autocoureur Gábor Wéber analyseerde de rijstijl van elke Formule 1-coureur in 2019 en schreef hier een boek over, Forma-1 a 21 (2019). In dit boek legt Wéber vanuit het oogpunt van de coureur uit hoe de rijstijlen verschillen.

Allereerst bekijken we de stijl van Verstappen. Wéber vergelijkt deze stijl met een hersenchirurg. 'De rijstijl van Verstappen is meer verwant aan een twaalf uur durende operatie, uitgevoerd door een ervaren chirurg met een uitgedacht plan, dan aan een heethoofdige tiener met opgefokt gedrag in zijn twintiger jaren.' De Nederlander stond toen nog iets agressiever bekend dan nu, maar in de rijstijl is dit dus compleet anders.

Verstappen heeft namelijk een cruciale truc in zijn rijstijl. De Limburger stuurt bij de bochten zo min mogelijk in om vervolgens, wanneer de auto indraait, de draaiing van de bolide te controleren met de gas- en rempedalen. Op deze manier kan hij erg goed banden sparen, gezien er minder slijtage optreedt. Daarnaast pakt hij elke bocht op exact het punt zoals hij heeft gepland. Dit doet hij elke ronde van de hele race precies hetzelfde, ongeacht de staat van zijn banden of de snelheid van zijn auto. Hierdoor ontstaat een verbluffende consistentie.

Hoe zit het met de rijstijl van Perez?

Perez legt de focus ergens anders. De Mexicaan anticipeert namelijk veel meer, hij kijkt meer naar het uitkomen van de bocht dan naar de bocht zelf. Perez gaat liever wat eerder op de rem dan andere coureurs in dezelfde situatie, waarna hij een perfecte exit kan nemen. Ook rijdt hij in de langzame bochten een soort 'vierkante' racelijn. Dit kost hem tijd, maar op het rechte stuk na een bocht maakt hij deze verloren tijd weer goed door een sterke exit. Ook deze rijstijl is, net als de stijl van Verstappen, erg goed voor het sparen van de banden. De twee coureurs zijn dus de betere mannen op de grid als we kijken naar bandenbesparing.

Er zijn twee belangrijke verschillen in de rijstijlen van de twee Red Bull-rijders. Doordat Perez minder snelheid heeft bij het ingaan van een bocht (wat de voorbanden helpt) en accelereert in een rechtere lijn (wat de achterbanden helpt), worden de banden weliswaar wat meer gespaard, maar het genereren van de ideale temperatuur in de banden verschilt hierdoor. Met deze rijstijl geef je een stukje performance gemeten over één rondje weg, wat deels kan verklaren waarom Verstappen beter is op zaterdag tijdens de kwalificatie.

Verschil nummer twee zit hem in de tractie. Normaal gesproken geeft de rijstijl van Perez een groot voordeel bij het accelereren, omdat de bolide stabieler en rechter op het asfalt staat. Hierdoor is er makkelijker tractie, en dus acceleratie, te vinden. Het probleem is, deze tractie heeft de Mexicaan in de RB16B niet altijd. Op de telemetrie van de kwalificatie in Barcelona, waarover hier meer te lezen valt, is te zien dat Perez juist moeite heeft met snelheid vinden bij het uitkomen van een bocht. Dat hij hier tijd op verliest is opmerkelijk, gezien dit juist het sterke punt van zijn rijstijl is. Dit sterke punt is dus op een of andere manier weggevallen.

Waarom heeft Perez moeite met de rijstijl van Verstappen en de RB16B?

Perez na een uitstapje in de grindbak tijdens Q3 in Barcelona (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Is de rijstijl van Verstapen bepalend in het verschil in snelheid?

Niet per se. Hoewel het verschil in rijstijlen een indicatie geeft in waar de coureurs precies op winnen of juist verliezen, valt er gekeken naar de rijstijl van Albon iets anders op. De voormalige teamgenoot van Verstappen heeft namelijk, gekeken naar de hele grid van 2019, een rijstijl die het meest lijkt op de rijstijl van de Nederlander. De Thai zijn kwaliteiten liggen namelijk bij een perfect ritme en het heel kalm besturen van zijn bolide. Hij probeert niet te hard te sturen en, net als Verstappen, de auto juist voor hem te laten werken. Toch was Albon beduidend langzamer dan zijn teamgenoot in de Formule 1. Volgens de coureur zelf had dit te maken met het enorme vertrouwen van Verstappen in zijn bolide, terwijl dit vertrouwen bij Albon zelf ontbrak.

Er kan dus geconcludeerd worden dat de rijstijl van de twee coureurs dermate verschilt dat Verstappen wel degelijk een klein voordeel heeft op zijn nieuwe teamgenoot. Dit is ook niet zo gek, gezien de Red Bull-bolide gebouwd is naar de wensen van de Limburger. Toch blijkt de factor 'vertrouwen in je auto' ook bepalend, anders had Albon het wel een stuk beter gedaan. Dit is ook terug te zien in Q3 in Barcelona, waar Perez na een spin merkbaar voorzichtiger deed met zijn auto, omdat het vertrouwen was verminderd na een klein uitstapje naast het asfalt.

Poll

Gaat het Perez in 2021 lukken om Verstappen te assisteren in de titelstrijd?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws