Waarom Leclerc Verstappen niet inhaalde toen hij spinde bij de herstart Formule 1
Formule 1

Waarom Leclerc Verstappen niet inhaalde toen hij spinde bij de herstart

Waarom Leclerc Verstappen niet inhaalde toen hij spinde bij de herstart

Charles Leclerc kreeg tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna bijna de leiding in de schoot geworpen door Max Verstappen. Bij de herstart na de rode vlag voerde de Nederlander het veld aan en verloor hij in de op één na laatste bocht kort de controle over zijn RB16B. Leclerc besloot zijn Red Bull Racing-concurrent niet te passeren en legt uit tegenover de Spaanse tak van Motorsport.com waarom niet.

'Ik heb er wel even over nagedacht, maar tegelijkertijd wachtte ik ook even. Ik denk dat dit achteraf de juiste beslissing was, want naar mijn idee had hij te allen tijde minstens één wiel op het circuit', beargumenteert de Monegask. Wanneer hij Verstappen had gepasseerd terwijl hij nog op het circuit te vinden was, was de actie illegaal geweest. Had Verstappen geen wielen meer op het circuit wanneer Leclerc hem zou passeren, dan had Leclerc de plek mogen houden.

Volgens Leclerc was dat de afweging die hij maakte in zijn Ferrari, waarna hij er dus voor koos om af te remmen. 'Ik behield mijn positie en Verstappen maakte geen volledige spin. Ik overwoog om erlangs te gaan, maar toen ik actie kon ondernemen was hij alweer terug', stelt Leclerc. Uiteindelijk wist Verstappen weg te rijden bij Leclerc, die spoedig ingehaald werd door Lando Norris, herstartend op een zachtere bandenset.

Norris liet zich eerder ook al uit over het incident van Verstappen. Volgens de jonge Brit had Leclerc de Limburger gewoon moeten passeren. Leclerc benadrukt dat daar wel degelijk een risico aan vast had gezeten. Had hij actie ondernomen, dan had hij de eerste plek kunnen erven, maar het had ook averechts uit kunnen pakken. Uiteindelijk is Leclerc tevreden met het feit dat hij niet handelde op de fout van Verstappen.

Waarom Perez zijn positie verloor

Het moment van Verstappen doet denken aan een moment van Sergio Perez dat eerder die race te zien was. De Mexicaan gleed tevens van het circuit, hij deed dit echter onder een safety car. Tijdens die safety car werd hij ingehaald door een McLaren en een AlphaTauri, waarna hij de twee verloren posities zonder pardon terugpakte. Waarom mocht dit niet en had Leclerc bijvoorbeeld geen straf gekregen?

Volgens de stewards, pratend met het Spaanse autosportmedium, werd Perez bestraft omdat hij inhaalde onder een safety car, dat is niet toegestaan. Bij Leclerc was dit niet het geval geweest. Dat de andere twee coureurs Perez passeerden, was vermoedelijk dan wél weer oké omdat Perez zich niet op het circuit bevond toen hij gepasseerd werd. Eigenlijk wist Verstappen zijn eigen hachje dus te redden door ervoor te zorgen dat hij vrijwel continu nog een wiel op het asfalt had.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws