Waarom Mercedes nooit overwoog om sidepod-concept van Red Bull te kopiëren Formule 1
Formule 1

Waarom Mercedes nooit overwoog om sidepod-concept van Red Bull te kopiëren

Waarom Mercedes nooit overwoog om sidepod-concept van Red Bull te kopiëren

Mercedes heeft nooit overwogen om een andere sidepod-concept te kopiëren, ondanks dat andere teams wel meer de richting van Red Bull Racing en Ferrari opgingen gedurende het jaar. Dat vertelt hoofdingenieur Andrew Shovlin in gesprek met Motorsport.com.

Shovlin zegt dat Mercedes nooit de noodzaak zag om af te stappen van het eigen sidepodloze concept, omdat dat schijnbaar niet de oorzaak was van de tegenvallende prestaties. Daarnaast was het naar eigen zeggen beter voor Mercedes om voort te borduren op hun eigen ideeën in de zoektocht naar succes en verbeterde prestaties.

'Het sidepod-concept was iets waar we ons realistisch gezien sowieso voor dit jaar voor moesten inzetten. Maar als we meer gefocust waren geweest op het zoeken naar een snelle oplossing, hadden we misschien wel iets gekopieerd om te zien wat het doet. Het doel voor ons was echter altijd om te proberen het zelf te begrijpen en te leren en ons eigen pad te vinden, want als je wilt winnen, kom je daar niet door het ontwerp van anderen te kopiëren.'

Mercedes op zoek naar minder luchtweerstand en kijkt naar Red Bull

De W13 had volgens Shovlin baanbrekende en slimme ideeën. Toch overweegt Mercedes voor 2023 wel over te stappen naar een ander concept. Dat is vooral met oog op vermindering van de luchtweerstand, iets waar de W13 veel last van had. Dan komen de sidepods van de Red Bull RB18 al snel om de hoek kijken, want die auto had nauwelijks last van te veel luchtweerstand.

Dat weet Shovlin maar al te goed. 'Hun auto ziet eruit alsof hij minder luchtweerstand heeft als we er dezelfde vleugels op zetten. In het eerste deel van het jaar moesten we met erg hoge downforce-niveaus rijden, wat vanuit dat oogpunt zeker niet hielp. Maar als je naar Brazilië kijkt, hadden we niet de snelste auto, maar we konden ze wel inhalen en we wisten de 1-2 te pakken. Snel zijn in een rechte lijn is dus niet onze hoogste prioriteit. En één van de snelste auto's in een rechte lijn is de Williams. Het bepaalt dus niet je prestatieniveau.'

Krijg 3.5 keer je inzet terug als Nederland van Argentinië wint! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws