Max Verstappen en Red Bull Racing zijn goed uit de zomerstop gekomen. Na een tweede plaats in Zandvoort kwam er een nieuwe vloer in Monza, sindsdien won de Nederlander beide races met overmacht. De achterstand op kampioenschapsleider Oscar Piastri leek onoverbrugbaar, maar elke dag lijkt er meer vertrouwen te komen.
Een van de mensen binnen Red Bull die verantwoordelijk is voor het succes is technisch directeur Pierre Waché. Terwijl de focus grotendeels al gaat naar 2026 en daarna, bracht het team toch nog een nieuwe vloer in Italië en deze lijkt wonderen te doen. Na de succesvolle race in Bakoe vertrekken Waché en zijn team naar Singapore, waar de eerste grote test aanstaande is. Als het team daar succesvol is, zal McLaren het snel heet onder de voeten gaan krijgen.
Singapore de echte test
Na de Grand Prix in Azerbeidzjan sluit Waché aan bij de F1 Nation-podcast en verklaart hij het succes van hem en zijn team. 'We hebben een nieuwe vloer meegebracht naar Monza die lijkt te werken, wellicht kunnen we nu iets meer met de set-up van de auto door die vloer', vertelt Waché, die ook een slag om de arm houdt. 'We zijn nu competitief geweest op low downforce-circuits en in Singapore gaan we zien hoe het is met hoge downforce. Normaal gesproken is dat niet echt een circuit voor ons.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het gaat een echte test worden. Als we daar competitief kunnen zijn of er tenminste niet ver achter zitten, hebben we de problemen opgelost', vervolgt de Fransman. Het Marina Bay Street Circuit is de laatste jaren steeds een struikelblok geweest voor het team van Red Bull, sinds de komst van Verstappen wist het team niet meer te winnen in Singapore.
Uitdaging voor Verstappen
Het circuit in Singapore is een van de weinige circuits waarop Verstappen nog nooit zegevierde. Zelfs in de jaren dat de Red Bull-bolide extreem dominant was, kon hij nooit de puntjes helemaal op de i zetten in de stadstaat. In 2023 beëindigde daar zijn recordreeks van tien overwinningen op rij, als hij de race wel had gewonnen had het record op twintig overwinningen op rij gestaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nu heeft Verstappen weer zo'n buitenaardse reeks nodig als hij nog kampioen wil worden. Waché heeft natuurlijk vertrouwen in de auto en Verstappen, maar vindt het te vroeg om te zeggen of ze kans maken. 'Ik weet het niet, ik denk dat we het race per race moeten bekijken. Je moet je realiseren dat het extreem moeilijk is om een race te winnen, en al helemaal om het kampioenschap te winnen', verklaart Waché. 'We hebben dan wel twee races op rij gewonnen, maar het is te vroeg om te zeggen dat we nog meedoen.'
Met het vertrek van Christian Horner en de komst van Laurent Mekies als teambaas lijkt er een frisse wind door de Red Bull-garage te waaien. Steeds vaker horen we dat Verstappen zich meer bemoeit met de afstelling van de auto, en hij lijkt beter technisch de diepte in te kunnen met zijn nieuwe teambaas. 'Hij communiceert meer met Laurent dan dat hij ervoor deed. Met mij praat hij net zoveel als hiervoor', lacht Waché. 'De auto werkt gewoon beter en als we dan iets vinden dan creëert dat een soort sneeuwbaleffect. Dan wordt de stemming beter, de resultaten worden beter en als de rijder zich goed voelt heeft dat alleen maar meer positief effect', besluit de Fransman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties