Windsor looft: 'Verstappen voerde de pitstopfases absoluut perfect uit'

Windsor looft: 'Verstappen voerde de pitstopfases absoluut perfect uit'

Max Verstappen is waarschijnlijk mede voor de tweestopper gegaan in Frankrijk om een klapband-scenario zoals in Baku te voorkomen, oordeelt Peter Windsor. Red Bull Racing zou geen goed beeld van de levensduur van de banden hebben gehad en het team wilde daarom geen risico nemen. De één-stop-strategie van Mercedes zou een reactie op de keuze van Red Bull zijn geweest.

In Baku kreeg Verstappen een klapband met slechts een aantal ronden te gaan in de race. De Nederlander zei na de vergadering met Pirelli afgelopen weekend dat hij nog steeds niet genoeg duidelijkheid had gekregen over de oorzaak van het lek. Windsor denkt dat Red Bull voor de start van de Franse GP nog steeds enigszins in het duister tastte en een tweestopper zou voldoende zekerheid hebben gegeven met de levensduur van de banden.

'Het kan zijn dat Red Bull voor de tweestopper heeft gekozen vanwege het dramascenario in Baku', vertelt de journalist op zijn YouTube-kanaal. 'Het team wist niet hoelang de banden mee zouden kunnen gaan en daarom wilde het geen risico nemen. Tegelijkertijd voorspelde Mercedes dit misschien al. Ze wisten dat Red Bull het betere pakket had, dus ze moesten wel voor de éénstopper gaan. Allemaal vanwege de race in Baku.'

Verstappen sterk met de pitstops

De tweestopper gaf Red Bull alleen geen zekerheid van de overwinning. Verstappen vond pas in de voorlaatste ronde een mogelijkheid om Lewis Hamilton te passeren. De rondetijden voor en na de pitstops waren cruciaal volgens Windsor. 'Als je de in- en outlaps van Verstappen en Hamilton bij de eerste pitstops vergelijkt, zie je dat Max 2.5 seconden won ten opzichte van Lewis. Dat was allemaal te danken aan Verstappen. Hij deed het ongelooflijk goed op de koude banden.'

De tweede pitstop van de Nederlander verliep nog beter. De inlap was nog eens anderhalve seconde sneller dan bij de eerste pitstop. 'Het pit-werk van Red Bull verdient een klein applausje, maar Verstappen verdient het evengoed. Hij heeft het absoluut perfect uitgevoerd. Die in- en outlaps wonnen hem de race.


Red Bull wint met topsnelheid

Na de race zei Hamilton dat de hogere topsnelheid van de Red Bull RB16B een belangrijke oorzaak was van het verliezen van zijn overwinning. De verschillen waren klein, maar volgens Windsor liet het goed zien waar het pakket van Red Bull een voordeel had op dat van Mercedes. Dat voordeel zou de komende twee Grands Prix nog iets groter kunnen zijn, als de Formule 1 naar de Red Bull Ring in Oostenrijk afreist.

'Het lag aan de verschillen in rake, dus hoe groot de hellingshoek van de auto is', legt Windsor uit. 'Red Bull rijdt met een hogere rake dan Mercedes en dat levert meer efficiënte downforce op. Bij Mercedes zorgt een hoge downforce-afstelling voor meer luchtweerstand dan bij Red Bull. In Frankrijk moest het team van Hamilton met vrij veel downforce rijden om de banden te kunnen onderhouden en een goed compromis te hebben. Red Bull kan de auto dusdanig trimmen dat ze een betere topsnelheid hebben.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer