Windsor: 'Waarom remt Max Verstappen zo vroeg?' Formule 1
Formule 1

Windsor: 'Waarom remt Max Verstappen zo vroeg?'

Windsor: 'Waarom remt Max Verstappen zo vroeg?'

Peter Windsor probeert te verklaren waarom Max Verstappen zo'n uitstekende coureur is. Een van de eigenschappen van de Nederlander is dat hij relatief vroeg remt vergeleken met de rest van de grid, maar in 2021 ook teamgenoot Sergio Perez. Door vroeg te remmen balanceert hij perfect enkele belangrijke eigenschappen die allen goed ideaal gemonitord moeten worden vanuit de cockpit, wil een coureur een bocht perfect nemen. Dat de Red Bull Racing-coureur dit kan, is een van de redenen dat hij zo goed is.

'Als we hem zien vergeleken met Perez, is het Verstappen die doorgaans eerder om zijn rem trapt dan Perez. Zet dat maar eens in de context zet van de algemene coureur: laat remmen, vroeg op het gas, controle houden over de bolide, durf en geweldige reflexen. Aan dat soort eigenschappen denk je dan. Verstappen laat van dat stereotype niets heel en zegt: zo rijd ik niet', zo opent de gerenommeerde Formule 1-journalist de analyse van Verstappens rijstijl.

Verstappen werkt dus niet naar de methode die de meeste coureurs aanhouden, maar doet wat hij zelf voelt dat goed is. Aan een ideale bocht zijn vier elementen verbonden volgens de Brit. Een coureur moet allereerst een natuurlijk gevoel hebben voor hoe hij de bocht 'korter' kan maken. Ten tweede moeten de stuurbewegingen en het accelereren soepel zijn. De coureur moet daarnaast de auto perfect op zien te stellen voor wat hij wil doen met de auto en als laatste is het van belang dat de auto gemanipuleerd wordt en dat de coureur niet reageert op het materiaal.

Van de huidige grid zijn er coureurs die heel erg goed zijn, maar niet alle vier deze eigenschappen bezitten. 'Zo heeft Sebastian Vettel een uitstekend gevoel voor hoe hij de bocht korter moet maken, maar is het voor hem lastig om de auto zo op te stellen dat hij dat succesvol kan', ziet Windsor. 'Bij Lando Norris weet je dat hij drie van die vier punten heeft, maar zijn bochten zijn nog nét iets te lang wanneer hij ze ingaat. George Russell reageert bijvoorbeeld nog iets te veel op de auto in plaats van dat hij hem manipuleert.'

Verstappen is een late remmer

Windsor maakt dus een zaak voor dat Verstappen alle vier de eigenschappen die belangrijk zijn bij het bochtenwerk bezit. Waarom remt hij dan net iets vroeger dan zijn Mexicaanse collega? 'Ik denk dat Verstappen in elke ronde en in elke bocht op exact het juiste moment remt omdat hij de auto aanvoelt en weet hoe hij de auto op moet stellen. Hij weet precies hoe hij de neus van de bolide moet positioneren om de bocht optimaal in te sturen.'

'Perez vraagt zich doorgaans af hoe laat hij kan remmen zonder een lock-up te veroorzaken met de voorbanden, dan zo snel mogelijke de auto te draaien, om vervolgens weer vroeg op het gas te gaan, waarmee hij ook nog eens de achterbanden bespaart', aldus Windsor. Dit is hoe Perez al jarenlang rijdt en een van de redenen dat hij zijn banden zo goed weet te sparen. De meeste coureurs hanteren de aanpak die de voormalig Racing Point-man aanhoudt volgens de analist.

Verstappen onderscheidt zich door niet zo te denken. Sterker nog, hij denkt niet alleen niet zo, hij voelt het niet zo. 'Hij gaat de bocht in en denkt: dit is de bocht, zo ga ik er het beste doorheen. Dat doet hij verschillend, elke bocht, elke ronden. Dat is een belangrijk punt om te herkennen. Door vroeg te remmen, staat hij zichzelf toe om alle andere variabelen aan te voelen die zijn bocht gaan beïnvloeden.' Elke ronde verandert de baantemperatuur, het gripniveau van het asfalt en van de banden. Door iets meer tijd te nemen bij het aansnijden, weet hij elke bocht aan het langste eind te trekken ten opzichte van zijn concurrenten.

Wil je ook reageren op dit artikel? Registreer je hier.

Windsor over het remgedrag van Verstappen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws