Lammers: 'Het is gek genoeg een heel goed team geworden qua rijders' Interviews
Interviews

Lammers: 'Het is gek genoeg een heel goed team geworden qua rijders'

Lammers: 'Het is gek genoeg een heel goed team geworden qua rijders'

De Formule 1-kalender van het 2023-seizoen is niet bepaald efficiënt ingedeeld, en één van de gekste combinaties in het raceschema is wel dat de races in Azerbeidzjan en Miami back-to-back-races zijn. Slechts vijf dagen na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag in Bakoe worden de coureurs alweer op het Miami International Autodrome in Florida op het asfalt verwacht. In een exclusief gesprek met voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers keek F1Maximaal nog een laatste keer kort terug naar de afgelopen race en werd uitgebreid vooruitgeblikt op het spektakel in Miami.

Wereldkampioen Max Verstappen wist in de beide races in Bakoe niet tot winnen te komen, en moest na de Grand Prix toegeven dat teamgenoot Sergio Pérez het misschien net wat beter voor elkaar had. Lammers verwacht in Miami geen herhaling van die onderlinge verhoudingen: 'Nee hoor, ik denk dat dat echt incidenteel is', opent de in Zandvoort geboren coureur. 'Wat ik wel denk is dat het dichter bij elkaar gaat zitten. Max (Verstappen, red.) was heel oprecht in zijn opvatting daarover. Hij zei gewoon dat Checo (Pérez, red.) gewoon een stapje gemaakt heeft en dus zal Checo veel dichter bij Max zitten. Het goede nieuws is dat Checo daarmee dit jaar wat overtuigender voor de rest van de auto zal gaan staan', wijst Lammers naar de voordelen van twee sterk presterende coureurs binnen een team.

In de openingsfase van de race pakte Verstappen nog de leiding, maar een pitstop net voor de safetycar-periode hielp teamgenoot Pérez aan de eerste positie. 'Dit was duidelijk een weekend waar Checo het gewoon allemaal net eventjes lekker voor elkaar had en dat zegt hij ook met de setup. Max kon dat net niet naar zijn hand zetten. In de race was het moeilijk voor hem om in de DRS te komen. Als je ongeveer een halve seconde sneller bent dan de ander, kan je in de DRS komen en dan kan je er voorbij. Als je één of twee tienden sneller bent dan degene voor je, dan is het nadeel van de vuile lucht groter dan het voordeel van je snelheidsverschil. Misschien dat hij één of twee tienden sneller had kunnen rijden, maar dat had je pas geweten als hij er voorbij was, dus ik denk dat hij hier een beetje tegen de muur van de DRS opliep, dus dat het nadeel van dicht erachter rijden groter was dan het voordeel', legt de 66-jarige analist uit.

Drie races in de VS: geen unicum, maar wel zeldzaam

Verstappen hoeft niet lang te wachten op een nieuwe kans. De Limburger is inmiddels al gearriveerd in Miami. In 2022 werd voor het eerst gereden op het nieuwe circuit, en wist Verstappen de race winnend af te sluiten. Voormalig 24 Uur van Le Mans-winnaar Lammers vertelt over het circuit: ‘Het is natuurlijk een typisch tijdelijk aangelegd circuit. Net als in Bakoe heb je gewoon een paar dingen die je tot je beschikking hebt, en dan maak je daar een circuit van, dus het is niet helemaal door een landscape architect gedaan.' Officieel staat het circuit in Miami dan ook bekend als één van de zeven stratencircuits. Opvallend genoeg staan vijf van de zeven stratencircuits bij de eerste zeven races op de kalender, waarna we bij de laatste zestien Grands Prix enkel nog de straten van Singapore en Las Vegas opzoeken.

Het Circuit of the Americas in Texas staat reeds sinds 2012 op de kalender, en na het circuit in Miami komt er dit jaar met het evenement in Las Vegas een derde Grand Prix in de Verenigde Staten bij. Dat zorgt ervoor dat het pas de derde keer in de historie van de Formule 1 is dat één land drie races organiseert. In 1982 werd ook in Las Vegas gereden, en daarnaast in Detroit en in Long Beach in Los Angeles, waar Lammers zelf in 1980 nog waanzinnig als vierde kwalificeerde. Enkele jaren geleden organiseerde Italië met Imola, Mugello én Monza drie races in coronajaar 2020, en nu is het dus opnieuw de Verenigde Staten met drie races. 'Ik denk dat de Amerikaanse organisatie druk bezig is om natuurlijk Amerika ook in de markt te zetten', zo wijst Lammers naar Liberty Media. 'Ik denk wel dat Amerika als land groot genoeg is om daar meerdere Grands Prix te doen, dus ik vind dat wel gerechtvaardigd. Drie Grands Prix in Nederland of drie in Amerika, dat is nogal een verschil.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rinus van Kalmthout kwam in april nog in actie in Long Beach in The Indycar Series (Bron: Rinus Veekay PR).
Rinus van Kalmthout kwam in april nog in actie in Long Beach in The Indycar Series (Bron: Rinus Veekay PR).

Wanneer merkt Red Bull de gevolgen van de budgetstraf?

Red Bull lijkt vooralsnog buiten bereik te zijn van de concurrentie. Het is dan ook de vraag of we dit seizoen nog gaan zien dat de rivaliserende teams het gat met het Oostenrijkse team kunnen dichten. 'Nou, ik denk dat de vraag is wanneer Red Bull last gaat krijgen van minder tijd in de windtunnel', aldus Lammers. 'Gaat dat dit jaar nog gebeuren, of kunnen ze dit jaar nog overeind blijven? Dan vraag je je af wat daar volgend jaar de gevolgen gaan zijn. Nu drijven ze toch wel op het goede werk dat ze vorig jaar hebben ingezet, en over het algemeen is die reactietijd altijd wat trager en wat later, dus dat gaat een vraagstuk zijn.'

Het kan ook zo zijn dat de gevolgen van de verminderde windtunneltijd en CFD-simulaties beperkt blijven. Red Bull heeft daarnaast met Adrian Newey een ontwerper in dienst die ook zonder computersimulaties het nodige werk kan verzetten. ‘Of ze überhaupt last gaan krijgen van de straf is natuurlijk een vraagstuk, maar ze hebben natuurlijk wel een enorm voordeel, namelijk dat ze in de basis al een hele goede auto hebben, dus wat ze ervan gaan merken, dat zal best wel meevallen. Newey stuurt een heel team van ontwerpers aan, dus hij bedenkt het concept, zoals je dat op de achterkant van een sigarendoosje kan doen. Het concept doet hij dan weliswaar met pen en papier, maar ik verwacht dat hij dat doorgeeft aan zijn designteam, en dat zal absoluut computermatig worden ingestuurd, omdat dat natuurlijk ook nodig is voor de productie. We kennen het verhaal van de invoer van CAD/CAM, Computer Aided Design en Computer Aided Manufacturing, dus voor de productie hebben ze de computer toch nodig. Zijn dingen van pen en papier worden toch vertaald, en worden toch gedigitaliseerd', legt Lammers uit.

Kan Pérez Verstappen opnieuw het vuur aan de schenen leggen?

Eerder werd dit seizoen gereden in Saoedi-Arabië, ook een tijdelijk aangelegd circuit met veel snelle bochten. Zijn de beide circuits vergelijkbaar? 'Misschien wel', denkt Lammers. 'Uiteindelijk blijft hetgeen waar het om gaat voor die jongens hetzelfde. Je merkt het uiteindelijke effect. De grote verschillen zijn er tussen de circuits, maar de verschillende tussen de auto's zijn minder groot, dus wat dat betreft zal je wel hetzelfde patroon zien, behalve in Monaco, daar zal je misschien wat andere dingen zien. Het patroon zal wel blijven, dus Red Bull en Ferrari sterk, in de race zal Aston Martin ook meedoen en misschien zelfs wel Mercedes. Het zit dichtbij elkaar, maar ik verwacht wel dat het voordeel van Red Bull iets overtuigender zal zijn dan bij de vorige race.'

Een team dat volgens Lammers niet aan de verwachtingen kan voldoen is de werkgever van Pierre Gasly en Esteban Ocon: 'Ik denk dat het team dat het meeste tegenvalt qua output Alpine is. Als ik daar niet iets meer snelheid van verwacht had, had ik toch sowieso meer constantheid verwacht. Niet dat ze gewoon de ene race er goed bijzitten en hoopvolle tijden neerzetten en dan in één keer gewoon helemaal wegvallen. Dus de grootste tegenvaller vind ik toch echt wel Alpine ten aanzien van hoe ze ook hun potentieel halen.’ Het Franse team liep met name in Australië veelbelovende tijden zien, maar kende in Azerbeidzjan een belabberd weekend en heeft al te maken gekregen met heel wat schadegevallen van de coureurs.

Er zal na de sterke prestaties van Pérez in Azerbeidzjan ook veel gekeken worden naar de onderlinge verhoudingen binnen Red Bull Racing. 'Ik denk dat Max nog steeds de overhand heeft op alle rijders, dus ook op Pérez', zo mag de kampioenschapsleider op lof rekenen. 'Hij had een weekend waar hij het net even niet naar zijn hand kon zetten, maar als jij een slecht weekend hebt en je wordt tweede of derde, dan mag je daar blij mee zijn. Anderen die een slecht weekend hebben, die worden zevende of achtste, of ze vallen uit.'

Leclerc of toch Alonso?

Tot slot doen we een beroep op de voorspellende gave van de 66-jarige Lammers en vragen we of hij zich aan een voorspelling voor de top drie wil wagen. 'Het is eigenlijk een beetje in een glazen bol kijken. Het meest veilige is natuurlijk één en twee Verstappen en Pérez, en dan Leclerc.’ Een andere goede podiumkandidaat is Fernando Alonso, die na de eerste drie races een beker mee naar huis mocht nemen. Toch geeft Lammers Leclerc meer kans op een plekje bij de beste drie: ‘Ja, dat denk ik toch eigenlijk wel. Ik moet wel zeggen dat Alonso en Stroll elkaar enorm versterken op het moment. Daarmee verhogen ze ook de prestatie binnen dat hele team ook. Aston Martin is nu toch ook, heel gek, een hartstikke goed team geworden qua rijders. Stroll doet ook steeds minder onder voor Alonso.'

Door: Mark Hanselman (Twitter: @MarkHanselmanF1)

Verstappen uitgesproken favoriet om de GP van Miami te winnen! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws