Voorbeschouwing GP Miami | Verstappen jaagt als alleenheerser op margevergroting Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Miami | Verstappen jaagt als alleenheerser op margevergroting

Voorbeschouwing GP Miami | Verstappen jaagt als alleenheerser op margevergroting

De straten van Azerbeidzjan waren nauwelijks schoongeveegd of de Formule 1-coureurs moesten het vliegtuig alweer in richting Amerika. De eerste Grand Prix op Amerikaanse bodem wordt een week na die in de straten van Baku verreden. Wederom zijn de repen asfalt omringd door muren aan weerszijden wat spektakel en crashes op kan leveren, ondanks dat de vorige race bewezen heeft dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn. F1Maximaal.nl zet het circuit van Miami uiteen.

In 2022 werd de eerste editie van de Grand Prix van Miami verreden. Ondanks wat ophef over een nephaven en buitensporige prijzen voor bezoekers werd gesproken van een succes. Dat was niet zozeer te danken aan de actie op het circuit, want hoewel er voldoende ingehaald werd, was eigenlijk het moment van de wedstrijd dat Max Verstappen na de start-finish Charles Leclerc voorbijging en de leiding overnam.

Dit deed hij dan ook in de laatste DRS-zone van de baan welke na bocht 19 begint en bij bocht 1 weer ophoudt. De coureurs gaan vervolgens een zeer bochtige eerste sector in, met een slingerende combinatie van 4, 5 en 6 die in de verte wat wegheeft van sector 1 in Suzuka. Na maar liefst acht bochten, waarvan diverse in lage en diverse in hoge versnellingen, naderen de coureurs de volgende uitdaging.

Die uitdaging heet sector 2. Sector 2 heeft van alles wat. Het kent een lang recht stuk, gevolgd door een linkerknik naar nóg een straight met een DRS-zone. Dit pijlsnelle gedeelte wordt opgevolgd door bochten 11 tot en met 16, welke verreweg het traagste stuk van de ronde vormen. Coureurs klaagden over het feit dat dit technische, smalle onderdeel van de baan de 'flow' van het circuit doorbreekt en wordt door niet alle coureurs als prettig ervaren.

Voorbeschouwing GP Miami | Verstappen jaagt als alleenheerser op margevergroting

Dat lastige einde van sector 2 wordt opgevolgd door een sector die puur krachtintensief is. In die derde sector ligt namelijk met afstand de langste straight van het circuit die uitmondt in drie bochten, waarvan de derde en laatste (bocht 19) alweer overvloeit in de volgende DRS-zone. Zowel bocht 17 als bocht 1 vormen dan ook de locaties waarin we aankomend weekend de meeste inhaalacties zullen zien.

Oppassen voor drag

De ruime hoeveelheid DRS-zones en rechte stukken maken Miami een van de circuits die aan de hoge kant scoren betreffende topsnelheid. Alleen op Monza, Circuit Hermanos Rodriguez in Mexico en het nieuwe circuit in Las Vegas worden hogere topsnelheden verwacht dan dit weekeinde. Samen met Baku is dit dan ook een van de banen die het meest gevoelig is voor drag - luchtweerstand gegenereerd op lange rechte stukken. Dit is deels te verklaren door het feit dat teams zich in moeten stellen op dat rechte stuk in sector 3 van maar liefst 1,28 kilometer lang.

Extreme hitte in Miami

Miami is rond deze tijd van het jaar erg warm. Er worden temperaturen verwacht van 30 graden, zo niet hoger. Alleen in Qatar worden in theorie hogere temperaturen verwacht tijdens het raceweekend. Dat betekent dat teams moeten zorgen voor voldoende koeling bij de bolides, maar ook bij de coureurs. Vorig jaar gaven coureurs door zowel de hitte als luchtvochtigheid aan dat het een van de zwaardere races van het jaar was, en dat zal dit jaar eveneens het geval worden.

Er zijn enkele kleine aanpassingen gemaakt na de eerste editie van de wedstrijd in 2022. Het circuit is opnieuw geasfalteerd met als doel om de rijders van meer grip te voorzien. Er wordt zo gehoopt op meer inhaalacties dan tijdens de eerste wedstrijd rondom het Hard Rock Stadium van de Miami Dolphins. Ook zijn er enkele tecpro-barrières aangepast, al mag dat geen verrassing zijn. Onder meer Esteban Ocon en Carlos Sainz deden in 2022 hun beklag over het gebrek aan bescherming voor crashende coureurs.

De hoge temperaturen en het nieuwe, donkerdere asfalt zullen voor de coureurs een uitdaging voren, met name als je je realiseert dat het asfalt van nature schurend zal zijn wanneer het voorafgaand aan de wedstrijd schoongemaakt wordt. Dit alles zal leiden tot een hogere mate van bandenmanagement dan in wedstrijden waarin deze variabelen geen rol spelen.

Strategie voor Miami International Autodrome

Met een totale lengte van 5,4 kilometer zullen er op zondag 57 ronden verreden worden voordat de geblokte vlag valt. De coureurs doen er in totaal 17 seconden over om door de pitstraat te komen (met 80 kilometer per uur), wat betekent dat ze inclusief pitstop zelf op zo'n 20 tot 21 seconden komen. Ondanks dat dit geen overmatig lange pitstoptijd is, was de winnende strategie in 2022 een éénstopper. Dit jaar zou dit wederom het geval kunnen zijn, zelfs mét hoge bandenslijtage.

Verstappen met de eerste en enige zege

In 2022 waren het Red Bull Racing en Ferrari die de dienst uitmaakten op het parkeerterrein in Miami. Verstappen wist de wedstrijd weliswaar niet van de eerste plek te starten, maar was op racepace superieur aan concurrenten Leclerc en Sainz. Of zij ook tijdens de tweede editie de primaire uitdagers zullen zijn, blijft nog maar de vraag. Ook Aston Martin heeft er een gewoonte van gemaakt snel achter de juiste set-up te komen, al helemaal wanneer de groene bolide in handen van Fernando Alonso is.

George Russell gaf daarnaast aan dat het gebrek aan training in Azerbeidzjan de reden was dat Mercedes bijna een volle seconde van de pace zat. Weet het team uit Brixworth nu beter gebruik te maken van die trainingstijd dan zou het kunnen dat ook zij nog aan snelheid winnen. Voorlopig lijkt het er echter op dat het Red Bull is dat nagejaagd wordt in de race, maar welke van de twee coureurs is nog niet zeker.

Verstappen, of toch Pérez?

Het is namelijk absoluut noemenswaardig dat Sergio Pérez in goede vorm verkeert. Afgelopen zondag werd de Mexicaan de eerste coureur die de Grand Prix van Azerbeidzjan tweemaal wist te winnen. Dit deed hij met een pace die een tiende onder die van teamgenoot Verstappen zat. Op straatcircuits is de man uit Guadalajara nou eenmaal ijzersterk, en laat de aankomende wedstrijd nu ook een straatcircuit zijn.

Ja, Verstappen had in Baku ongeluk met de safety car, maar toch was het Pérez met de marginaal sterkere pace. Weet hij die trend door te zetten in Miami dan zou hij het leven van de regerend wereldkampioen aardig lastig kunnen maken. Het gat is momenteel slechts zes punten in het voordeel van de Nederlander, dus wil hij bij zijn teamgenoot uitlopen en de titelaspiraties van Pérez beperken dan moet hij in Miami toeslaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws