In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen was op vrijdag nog niet tevreden met de auto, maar Red Bull wist de situatie om te draaien. Een P2 op zaterdag werd een P1 op zondag. Een bemoedigend weekend voor de Oostenrijkse renstal.
Red Bull Racing kwam met een upgrade aan in Imola, waardoor er op vrijdag veel getest en geprobeerd moest worden. Het was aan Verstappens commentaar te horen dat hij nog niet tevreden was over de auto. Ze moesten de balans verbeteren als ze competitief mee wilden doen. Red Bull zou Red Bull niet zijn als ze het niet presteren om een enorme stap te zetten van vrijdag naar zaterdag.
Verstappen bewees mee te kunnen doen voor poleposition vanaf de eerste meters op de baan tijdens de kwalificatie. Q3 opende hij met een 1:14,772, een tijd die nipt sneller was dan die van Oscar Piastri. Gianpiero Lambiase en Verstappen gingen uiteraard voor een tweede run richting het einde van Q3. Die ronde was niet snel genoeg voor poleposition, maar leverde wel een tweede startrij op. Opnieuw splitst hij de McLarens, aangezien Lando Norris P4 pakte.
'De banden beginnen weer af te takelen, ik heb niet hetzelfde gripniveau als zonet', zei Verstappen na zijn ronde. 'Helaas', baalde hij. Volgens Lambiase was er geen nood aan de man. 'Hard luck, mate. Je kwam drie honderdsten tekort op Piastri. Het is in ieder geval een eerste startrij, dus goed gedaan', zei Lambiase. 'Ja, good effort, denk ik', reageerde Verstappen. 'Inderdaad, je staat op de eerste startrij morgen en alles zat superdicht bij elkaar. Goed gedaan', complimenteerde Christian Horner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen kon doorstomen: 'Piastri pusht nu wel een beetje'
Tegenover onder meer F1Maximaal.nl klonk Verstappen na de kwalificatie dan ook positief over de auto. Gevraagd of er veel gewijzigd was na vrijdagmiddag, gaf de Nederlander een duidelijk antwoord: 'Ja, er is veel gewijzigd', liet hij weten. 'Het is positief om de McLarens te splitsen, maar het belangrijkste van vandaag was eigenlijk wel dat we de auto hebben aangepast en dat vond ik wel beter voelen.' Op zondag startte Verstappen dus vanaf P2 in Imola met Piastri voor zich en George Russell achter zich.
Zodra de lampen uitgingen baande Verstappen zich een weg naar voren. Piastri lette vermoedelijk meer op Russell dan op de Nederlander, waardoor hij de McLaren-coureur kon verrassen. Verstappen ging aan de leiding en begon zijn voorsprong direct op te bouwen. 'DRS is nu beschikbaar, het gat is 1,3 seconden', zei Lambiase. Verstappens banden voelden goed aan, waardoor hij door kon blijven pushen om het gat groter te maken.
Even bleef het onder de twee seconden, want Piastri zette ook een tandje bij. 'Piastri begint in sector 1 een beetje te pushen', liet de ingenieur weten. 'Alles ziet er goed uit op dit moment, Max, blijf zo doorgaan', vervolgde Lambiase. 'Kijk maar of je een racelijn kan vinden door bocht 1 en over de safetycar-lijn', werd hij verzocht. Op dat moment was het gat al twee seconden. 'Dat was erg goed, Max, houd die lijn maar aan', klonk het commentaar van Lambiase.
Verstappen heeft alles onder controle
Piastri deed een poging om weer binnen DRS-afstand te komen, maar kon het tempo van de RB21 niet evenaren. 'Oké, een update: er is een groter gat naar Russell (achter Piastri, red.). Er zit eigenlijk een DRS-treintje achter hem. Het gat is 4,7 seconden', aldus de ingenieur. Verstappen had ondertussen alles onder controle. Lambiase analyseerde waar hij nog wat tijd kon pakken. 'Over het algemeen push je meer in bocht 2, offer je bocht 3 op ten opzichte van Piastri en hij pusht weer meer in bocht 9', zei Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik kan de remmen niet echt pushen vandaag', was het eerste wat Verstappen zei. 'Oké, dat is niet erg. Het andere wat ik wilde zeggen: je managet goed in bocht 11, maar zorg ervoor dat je er geen last van hebt met het remmen in bocht 12. Het gat is 2,1', vervolgde Lambiase. Achter Verstappen en Piastri meldde Norris zich. Hij had een kort gevecht met Russell en wist zijn landgenoot in te halen voor een voorlopige derde plek. 'Russell heeft het lastig met rechtsachter', meldde Lambiase.
'Blijf maar gewoon on top van je plan. Alles onder controle. Heb je ergens zorgen over?' vroeg de ingenieur vervolgens. 'Ja, alles onder controle voor nu', zei Verstappen. Bij McLaren gingen ze zich voorbereiden op een pitstop. Piastri kreeg te horen dat hij mocht gaan pushen. Ze gingen voor een undercut, die op Imola best wel krachtig kan zijn. 'Piastri is nu in de pitstraat. Ga zo door. Piastri komt achter vier auto's terecht, inclusief Yuki', informeerde Lambiase.
Hulp van Tsunoda wordt ingeschakeld
Yuki Tsunoda was op zaterdag hard gecrasht waardoor hij op zondag vanuit de pitstraat moest beginnen. De Japanner was in zijn eerste stint op weg naar goede resultaten. 'Zeg tegen Yuki dat hij hem niet te zacht aan moet pakken', reageerde Verstappen direct, die al een uitstekend stukje teamwork had uitgekiend. 'Norris rijdt in vrije lucht een 20,3', zei Lambiase. 'Over de lijn is het gat naar hem meer dan tien seconden', vervolgde hij. 'Mag ik een flap update voor de volgende stint?' vroeg Lambiase.
'Yep, alles perfect op deze band', luidde de positieve feedback van Verstappen. Het ging hem dan ook voor de wind op de mediumband, waarop hij gestaag uitliep, ook terwijl Piastri op frisser rubber reed. Bij Verstappen was er weinig bandenslijtage. 'Het grootste verlies naar Norris is in bochten 9 en 12', zei Lambiase. Een paar ronden later begon Verstappen wel tijd te verliezen ten opzichte van de Brit in de oranje wagen. Red Bull begon langzamerhand ook een pitstop voor te bereiden.
'Geef alles wat je hebt, Max, ga zo door', verzocht Lambiase. In de 29ste ronde van de race viel Esteban Ocon echter uit. Zijn auto stond langs de baan en moest daar weggehaald worden. Red Bull sloeg direct toe en haalde Verstappen naar binnen onder de virtuele safetycar. McLaren had Norris net te vroeg binnen gehaald om ervan te kunnen profiteren. Na het uitkomen van de pitstraat moest hij rekening houden met dubbel geel. In ronde 31 werd de VSC-periode beëindigd. Norris zat zeker twintig seconden achter Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen als vanouds dominant
Lambiase verzocht daarom dat Verstappen rustig zijn banden warmreed. 'Geen risico's zo, Max', zei hij, doelend op het feit dat Norris er ver genoeg achter lag om niet te haasten. 'Wanneer je naar full throttle gaat, kan je dan de overtake button even inklikken? Piastri is trouwens naar binnen gegaan voor een verse set harde banden', liet Lambiase weten. 'Houd me op de hoogte van zijn pace, management', verzocht Verstappen. 'Yep, begrepen. Norris heeft eigenlijk niets te verliezen, dus ik verwacht dat hij direct flat out gaat', zei Lambiase.
'Houd je pieken (in bandentemperaturen, red.) laag voor de komende vijf à zes ronden om de banden rustig op gang te brengen. Norris' eerste ronde was een 19,8. Ik laat het je weten wanneer alles stabiliseert', ging de ingenieur verder. Verstappens delta ten opzichte van Norris lag vooral in bochten 4, 5, en 6 op dat moment. 'Hij managet minder dan wij, maar hij was maar een tiende sneller. De pace is gelijk in sector 1, maar ik betwijfel of we die pace nodig hebben', zei Lambiase.
Hij suggereerde dat Verstappen nog wel meer zijn banden kon sparen om de stint te verlengen en zo goed mogelijk door te komen. 'Ben je comfortabel nu?' vroeg Lambiase. 'Ja, ik wil alleen niet te veel tijd weggeven', zei Verstappen. 'Dat doe je ook niet, het is maar een tiende per ronde. Dat zou op dit moment 2,5 seconden van je achttiensecondenvoorsprong zijn', zei de ingenieur. 'Wil je zo even wat dingen proberen met de torque? Dat kan wel nuttig zijn', verzocht Lambiase daarna.
Nog een safetycar? 'Ik snap het niet'
Verstappen kwam daarna in een klein beetje verkeer terecht. Gabriel Bortoleto was de eerste rijder die blauwe vlaggen kreeg voor de Nederlander. 'Je laatste ronde was een tiende sneller dan die van Norris. Het gat is achttien seconden', gaf Lambiase aan. 'Er zijn nu nog twintig ronden te gaan. De auto voor je is Lawson.' Lambiase zag op dat moment dat Andrea Kimi Antonelli langzamer ging rijden en aan de kant ging. 'Een beetje net als Ocon. Oh, Antonelli is nu langs de baan gestopt, hij zit voor jou.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voor Antonelli was een safetycar nodig om de auto veilig van de baan te halen. 'Waarom is dit wel een safetycar dan? Ik snap het niet', zei Verstappen, die dat vroeg omdat er geen safetycar kwam voor Ocon. 'We gaan deze ronde naar binnen', zei Lambiase. Red Bull maakte opnieuw gebruik van de situatie en ging voor een gratis pitstop. De safetycar zorgde wel voor een reset van de race, want na de safetycar-periode zouden Norris en Piastri weer dichterbij zijn.
'Piastri is niet naar binnen gegaan, hij rijdt al zeventien ronden op die set harde banden', zei Lambiase. Ondertussen werd de auto van Antonelli weggehaald, maar dat ging niet zo snel als gehoopt. Inmiddels reden ze al vijf ronden achter de safetycar en de auto leek achter de barrière te staan. 'Dus hij gaat niet deze ronde naar binnen', stelde Verstappen nadat ze nog een ronde doorgingen. 'Misschien deze ronde, Max. We hebben nu vijftig ronden gedaan. Ze zijn nog bezig om de baan schoon te vegen', zei Lambiase.
Het duurde en het duurde, waardoor Lambiase het ook niet meer wist. 'Ik denk niet dat de safetycar deze ronde naar binnen gaat, want Bearman zit ertussen en heeft nog geen groen licht gekregen om in te halen', zei Lambiase. 'We denken dat het deze ronde is, dan hebben we nog elf ronden te gaan. Oké... Het is niet deze ronde.' Uiteindelijk waren er nog negen racerondes te gaan. Verstappen vertrok op het juiste moment en gaf Norris en Piastri geen kans om dicht bij hem te komen.
Een zege in de 400ste race van Red Bull
Het hielp hem dan ook wel een beetje dat Piastri en Norris even met elkaar in gevecht waren. Norris haalde zijn teamgenoot in om P2 te pakken, want hij dacht Verstappen nog aan te kunnen vallen. Lambiase wilde vooral dat Verstappen zijn rondes bleef rijden. 'Het gat is 5,3, Max. Geen heroics', verzocht de ingenieur, die wellicht even terugdacht aan de vele keren waarop Verstappen in de slotfase van een race nog even voor de snelste ronde ging, en daarbij veel risico nam. 'Nog vier rondes, je hebt dit op basis van verdienste gewonnen, je hoeft niet te pushen.'
Hij kwam als eerste over de streep en pakte zijn 65ste zege. 'Wauw, Max. 400ste race en jij hebt deze gewonnen', klonk Horner trots. 'Briljant gereden. Je hebt de race echt gedomineerd', loofde de teambaas. 'Ja, precies! Goed weekend, dat was perfect uitgevoerd. Bedankt, en niet slecht voor onze 400ste race! Bedankt iedereen, erg goede zaterdag en zondag gehad', luidden de complimenten van Verstappen. 'De pitstops waren ook uitstekend na een late shift van de jongens. Iedereen kan trots zijn', sloot Horner af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties