max-verstappen-red-bull-racing-gp-nederland-2025-zaterdag-2 Max Verstappen
Max Verstappen

Doornbos enorm onder de indruk van Verstappen: 'Wat hij daar doet is echt bizar'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-nederland-2025-zaterdag-2

Oscar Piastri pakte pole position voor de Grand Prix van Zandvoort, Max Verstappen moest tevreden zijn met een derde startplek. Robert Doornbos vergelijkt de data van de twee coureurs en ziet dat met name de auto het verschil maakt. Doornbos is wel onder de indruk van Verstappen. De Nederlander heeft een afstelling met minder grip, maar durft alle risico's te nemen in het Scheivlak.

Het is niet bepaald een verrassing dat het een McLaren is die pole position wist te pakken voor de Grand Prix van Zandvoort. Wel verrassend is dat het Oscar Piastri is die het wist te doen. In alle drie de vrije trainingen was Lando Norris sneller dan zijn teamgenoot, maar in de kwalificatie was Piastri toch sneller. Het verschil met zijn teamgenoot was slechts 0,012 seconde, maar hij mag daardoor wel de race vanaf de eerste startpositie beginnen.

Risico nemen

In het Ziggo Sport Race Café is voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos te gast. Hij heeft de data van Piastri vergeleken met Verstappen. Hij koos bewust niet om Piastri te vergelijken met Norris. 'Twaalf duizendsten analyseren leek me niet heel interessant, dus die sla ik even over', lacht Doornbos. Hij heeft daarom de tijden van Piastri en Verstappen naast elkaar gelegd. 'Leuk om twee verschillende auto's te analyseren.'

In de twee auto's ziet Doornbos meteen al een verschil in de afstelling. 'Wat we zien is dat Max risico moet nemen, risico in de set-up, dus hij neemt minder vleugel', legt Doornbos uit. 'Daardoor heeft hij een hogere topsnelheid. Het nadeel van een mindere vleugel is dat je dus de auto niet zo goed kan stoppen en minder bochtensnelheid hebt, vooral in het midden van de bocht.' Verstappen verliest daarom tijd in de bochten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-nederland-2025-zaterdag-7
Verstappen heeft een set-up met minder vleugel.

Doornbos ziet dat ook meteen terug in de data. 'Dan zie je dus bij bocht twee en drie dat Piastri daar al 15 km/u meer snelheid doorheen neemt in die mooie carousel, opkomend richting Scheivlak', aldus Doornbos. Gelukkig kan Verstappen die kleine voorsprong van Piastri wel ook meteen weer terugpakken. 'Dan pakt Max het weer terug, want die auto heeft minder weerstand en dus kan hij de topsnelheid sneller halen dan Oscar.'

Dan komen de coureurs aan bij de meest uitdagende bocht van het circuit: Scheivlak. 'Een big balls corner', zo omschrijft Doornbos het. Verstappen durft in die bocht enorm veel risico te nemen. 'In de middensector is Verstappen een tiende sneller. Wat hij daar doet in het Scheivlak is echt bizar, zeker als je er vanuit gaat dat hij minder grip heeft met zijn auto.'

In de data ziet Doornbos dat Verstappen enorm veel snelheid meeneemt. 'Daar laat hij wel echt zijn voetje staan', aldus de voormalig Formule 1-coureur. 'Ik denk dat hij daar gewoon flat doorheen is gegaan.' Verstappen heeft dus niet afgeremd om door het Scheivlak heen te gaan, de Nederlander durfde ondanks de mindere grip in zijn RB21 heel veel snelheid mee te nemen.

Auto maakt het verschil

Doornbos ziet dan ook dat de verschillen tussen Piastri en Verstappen eigenlijk overal heel klein zijn. 'Dan zie je in de derde sector eigenlijk dat het om het even is', aldus Doornbos. De coureurs zijn aan elkaar gewaagd, het is met name de auto die het verschil maakt, denkt Doornbos. 'Wat het verhaal hier is, is gewoon een betere auto.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren-oscar-piastri-red-bull-racing-max-verstappen-gp-nederland-2025-zaterdag-3
Verstappen en Piastri zijn aan elkaar gewaagd, de auto maakt het verschil, aldus Doornbos.

De McLaren is simpelweg beter dan de auto van Red Bull Racing. 'Meer aerodynamische grip, dus minder stuuruitslag. Die jongens kunnen gewoon harder door de bocht zonder dat ze meer risico hoeven te nemen, dus dat is echt het verschil', legt Doornbos uit. Daar winnen de McLaren-coureurs ongeveer drie tienden mee op het circuit van Zandvoort.

De voormalig autocoureur ziet in de data dat de coureurs in hun kwalificatieronde op hetzelfde niveau zitten. 'Het is niet zozeer dat Max beter is dan Piastri of andersom, het is gewoon een betere auto', concludeert Doornbos. Verstappen kan nog steeds het maximale uit zijn RB21 halen, maar de auto van McLaren is simpelweg beter en dus kunnen de McLaren-coureurs betere resultaten behalen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws