Hughes verklaart Red Bull-nederlaag: 'Toen Verstappen dat probeerde, wilde het niet' Max Verstappen
Max Verstappen

Hughes verklaart Red Bull-nederlaag: 'Toen Verstappen dat probeerde, wilde het niet'

Hughes verklaart Red Bull-nederlaag: 'Toen Verstappen dat probeerde, wilde het niet'

Volgens Mark Hughes zijn er twee plekken waarop Red Bull Racing de overwinning uit handen heeft gegeven in Portugal. Allereerst denkt de Formule 1-analist, schrijvend voor The Race, dat de suboptimale kwalificatie op zaterdag voorkwam dat de ware pace van de RB16B eruit kwam in de eerste stint van Max Verstappen. Als dit niet het geval was, is het volgens de Brit de Mercedes W12 die de doorslag gaf in Portimão.

'Misschien dat Verstappen de race had kunnen controleren als hij vanaf pole gestart zou zijn', zo start Hughes zijn analyse van de wedstrijd. Tijdens Q3 van de kwalificatie werd Verstappens snelste tijd afgenomen wegens het overschrijden van de limieten van het circuit. Had deze tijd gestaan, dan was Verstappen vanaf de eerste plek gestart, en daardoor had de race er volledig anders uit kunnen zien.

Hughes: 'Dan had hij niet vlak achter Valtteri Bottas gezeten in ronde tien, waardoor hij weggleed en Lewis Hamilton uiteindelijk een poging op hem kon wagen aan het einde van het rechte stuk.' In dit hypothetische scenario zou Verstappen de snelheid hebben om allebei de Mercedes-coureurs achter zich te houden. Door het verlies van downforce achter de Fin verloor Verstappen nu de tweede plek aan Hamilton.

Of was Mercedes oppermachtig?

Red Bull kan bij de kwalificatie de race dus al verloren hebben, maar het kan ook dat Mercedes de Oostenrijkse concurrenten puur op racesnelheid gepakt heeft afgelopen weekend: 'Het kan echter ook dat de Mercedes gewoon iets sneller was, of beter bestuurbaar.' Het punt valt te beargumenteren. Met name in sector 3, de aanloop voor de grootste inhaalmogelijkheid van het circuit, had de W12 nou eenmaal veel meer grip dan de RB16B.

'Dat zijn waardevolle eigenschappen op een glad en winderig circuit', stelt Hughes. 'De Mercedes kon nou eenmaal makkelijker volgen wanneer deze zich in de slipstream van een voorganger bevond in bocht 13, 14 en 15 en op het lange rechte stuk. Toen Verstappen dat probeerde, wilde het gewoon niet', concludeert Hughes. Dat gebrek aan grip zou volgens de expert de tweede reden zijn dat Red Bull de overwinning uiteindelijk niet naar zich toe wist te trekken in Portimão.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws