Oververhitte banden zorgden er mede voor dat Max Verstappen in de slotfase van de Grand Prix van Bahrein geen laatste aanval op Lewis Hamilton kon plaatsen. De Nederlander pakte wel even de leiding, maar moest die wegens het overschrijden van track limits teruggeven aan de Mercedes. Een slotoffensief kwam niet van de grond.
De openingsrace van 2021 was sowieso een op bandengebied lastig verhaal voor Red Bull Racing en Verstappen. In één van de vrije trainingen werd een bandencompound te veel gebruikt, waardoor de 23-jarige coureur slechts één setje hard rubber had voor tijdens de race. Hamilton had er twee. 'We hadden met de banden niet de flexibiliteit die Mercedes wel had', citeert Auto, Motor und Sport hem.
Foutje in bocht 13 speelt Verstappen parten
Uiteindelijk kon Verstappen door een alternatieve strategie Hamilton in de race wel passeren. Enkele ronden voor het vallen van de vlag passeerde hij de regerend wereldkampioen buitenom in bocht 4, maar dat deed hij echter buiten de witte lijnen. Zijn team vroeg hem enkele knikken later de leiding terug te geven. In de jacht die volgde zorgde een foutje in bocht 13 er voor dat de Pirelli-banden te warm werden, zo ziet Auto, Motor und Sport.
Verstappen is echter van mening dat ook andere factoren zijn slotoffensief belemmerden. 'Ik kon makkelijk dichterbij komen met nieuwere banden', beweert hij. 'Maar ik had door de manier waarop de wind waaide geen grip in de lastige, langzame bochten. Niet genoeg om het verschil te maken in ieder geval.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties