Wat is shortshiften en waarom doen Formule 1-coureurs het? Formule 1
Formule 1

Wat is shortshiften en waarom doen Formule 1-coureurs het?

Wat is shortshiften en waarom doen Formule 1-coureurs het?

Het is sinds het hybridetijdperk van de Formule 1 een terugkerend fenomeen geworden en wellicht dat je er ooit al van hebt gehoord: het zogeheten shortshiften. Maar wat is dit eigenlijk? In dit artikel legt F1Maximaal uit wat shortshiften is, wat je ervoor moet doen en wat het doel van deze manier van schakelen tussen de versnellingen precies is.

In de inleiding staat al een klein tipje van de sluier: het is een manier van schakelen tussen de versnellingen. Formule 1-auto's hebben sinds de start van het hybridetijdperk in 2014 een achtste versnelling erbij gekregen en door de komst van de V6 turbo's is de koppel ook toegenomen. Daardoor is het moeilijker om bij het accelereren grip te genereren en heb je meer wielspin. En dan komt shortshiften, zoals de naam doet suggereren het zeer snelle schakelen tussen versnellingen, goed van pas.

Hoe werkt 'shortshiften'?

Het doel ervan is namelijk grip genereren en wielspin voorkomen. Om ervoor te zorgen dat je als coureur bij het accelereren niet je auto onder je weg laat glijden, ga je shortshiften. Het gebeurt vooral tussen de versnellingen twee en vijf en heel soms gaan coureurs tot en met de zesde versnelling door met het snelle schakelen. Daarmee blijft het toerental laag en creëer je minder wielspin dan als je op een normaal tempo zal schakelen. Kortom: je schakelt sneller door de versnellingen heen om wielspin te voorkomen en om je grip tijdens het accelereren te optimaliseren.

Het dient daarnaast nog een ander doel wat vooral tijdens de race goed van pas kan komen. Zo kan een coureur ook shortshiften om brandstof te besparen. Dat komt ook door het feit dat het toerental van de motor lager blijft dan normaal het geval is. Als iemand een lager toerental aanhoudt, dan verbruik je minder brandstof en creëer je ook nog minder slijtage aan de motor. Bijkomend nadeel daarvan is wel dat het rondetijd kost, maar in dit specifieke geval is shortshiften dan ook niet bedoeld om snellere tijden neer te kunnen zetten, maar juist om te besparen van wat je aan brandstof hebt.

In de video hieronder zijn enkele voorbeelden te zien van Kimi Räikkönen die aan het shortshiften is om een beeld te geven bij hoe deze manier van schakelen werkt.

Video | Räikkönen 'shortshift' door de jaren heen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws