In 2023 en 2024 deed Max Verstappen mee aan een virtuele race die veel betekende voor Britse simracer Jimmy Broadbent. Hij wist niet dat Verstappen meedeed totdat hij zijn auto herkende. De Nederlander doneerde geld voor een goed doel, en dat waren geen kleine bedragen. Dat je als viervoudig wereldkampioen zo'n 'simpel persoon' kan zijn, heeft Broadbent ontzettend veel respect voor.
In de Road To Succes-podcast vertelt Broadbent meer over zijn 'relatie' met Verstappen. De Brit zou niet zeggen dat ze een vriendschap hebben opgebouwd, omdat ze elkaar niet zo vaak zien, maar ze kennen elkaar en respecteren elkaar. Onlangs vertelde Broadbent nog over de eerste keer dat hij met Verstappen racete op de virtuele racebaan. Met Team Redline streamen betekende veel voor Broadbents carrière. Inmiddels racet hij ook op de echte baan.
Lees ook
Britse simracer herinnert eerste race met Verstappen: 'Hij startte achter me en ik bezweek direct!'
Verstappen heeft de simracewereld een enorme boost gegeven, en daar is Broadbent hem erg dankbaar voor. 'Ik denk dat ik oké ben in de simulator', lacht Broadbent. 'Met oké bedoel ik dat ik misschien in de top vijftien zit, maar er is zo'n enorm verschil tussen de top vijftien en de één procent die aan de top staat', legt hij uit. 'Ik heb tegen die jongens geracet, en het is net alsof je tegen robots racet. Ze blijven zo koel. Max is ook zo iemand, gewoon een robot.'
Geen robot buiten de auto
De stap zetten van het online racen naar het echte racen was enorm belangrijk voor Broadbent. 'We krijgen niet echt de kans om dat te doen', zegt hij, vanuit het perspectief van een simracer. 'Het was belangrijk voor mij om direct snel te zijn zodra ik in een echte auto zou zitten. Ik wil voor altijd een coureur zijn. Dat is mijn droom sinds ik kind was.' Broadbent heeft het niet makkelijk gehad tijdens zijn jeugd. Hij heeft veel mentale worstelingen moeten overwinnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarom deed hij mee aan The Race of Mental Health. Vorig jaar vond de zesde editie plaats. 'Het idee is om geld op te halen voor Mind, een organisatie die zich inzet voor mentale gezondheid', legt de Brit uit. 'Ik heb zelf uitdagingen gehad, en veel anderen ook. Het is een goed initiatief om mensen te laten zien dat het oké is om erover te praten.' Verstappen had niet gezegd dat hij mee zou doen, maar kwam toch opdagen. 'Hij deed in die editie van het jaar ervoor stiekem mee met zijn team', lacht Broadbent.
'We hadden geen idee dat hij zou komen, totdat ik op het circuit zat en dacht: Max is aan het racen. Hij zat in de auto waarvan ik wist dat hij die zou kiezen. Hij was er met zijn team, doneerde een hoop geld, racete mee voor de lol, en vertrok toen weer', somt Broadbent op, alsof het dagelijks kan gebeuren. De host van de podcast wil weten hoeveel geld Verstappen doneerde. 'Ik denk dat het een bedrag van meer dan vijf cijfers was. Iets van tienduizend pond of meer per keer dat hij meedeed.'
Meer dan tienduizend pond
Voor het kanaal waarop Broadbent en de organisatie streamen, is het een enorme boost als Verstappen meedoet. 'Ik stuurde hem daarom een berichtje om te vragen: is het oké als ik zeg dat je meedoet? Dat zou echt helpen om meer mensen aan te trekken. Normaal gesproken zou ik dat niet vragen, want ik weet hoe lastig het is als je zo bekend bent. Je kunt niet zomaar ergens opduiken zonder dat je aandacht trekt. Dus ik vroeg om toestemming. Hij zei ja, dus dat was top voor ons.'
Vorig jaar vond de grootste editie ooit plaats betreffende de opbrengst, vertelt Broadbent. 'We haalden bijna honderdduizend pond op vorig jaar. Weer doneerde Max meer dan tienduizend pond via het strafsysteem dat we hadden', lacht hij. Door straffen te kopen werd de raceuitslag beïnvloed, maar het was een hilarische race waarin iedereen elkaar dus een straf kon geven, mits ervoor betaald werd. 'Het was een goed evenement en Max deed zeer sportief mee', zegt Broadbent.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Meest 'Max-achtige' wat er gebeurde
De race zelf is eigenlijk complete chaos, vertelt de Brit vervolgens. 'Dat is bewust zo ontworpen. We hebben allerlei verschillende autoklassen die totaal niet bij elkaar passen. Dus je hebt iemand in een oude prototype en iemand anders in een Toyota GR86 die probeert te overleven. Je kunt dan straffen kopen voor andere teams, dus je kunt denken: oh, die kerel ligt voor me, ik koop vijf stop-and-go-penalty's voor hem. Dat kost dan honderd pond.' Het liep dan ook totaal uit de hand.
'We ontdekten dat er ongeveer 150 drive-through-straffen waren gekocht voor één team', lacht Broadbent. 'Voor vijftien à twintig pond per stuk. Dat team kocht vervolgens ook weer straffen terug. Het was hilarisch.' In die virtuele race was het ook mogelijk om 'de FIA' af te kopen door je volkslied te zingen of een flauwe grap te vertellen. 'Gewoon iets leuks. Het meest Max-achtige dat er gebeurde: hij kreeg een drive-through, maar kocht die af. Typisch Max, hij dacht: weet je wat? En kocht vervolgens tien drive-through-straffen voor diegene die hij had geraakt.'
Broadbent vertelt lachend hoe Verstappen diegene die hem een straf wilde geven een minuut in de pits zette. 'Puur uit wraak', zegt de Brit. 'Maar dat is precies waar het evenement om draait. We doen het al zes jaar en in totaal hebben we meer dan 320.000 pond opgehaald. Het is een van mijn favoriete races om te doen.' Verstappen deed vorig jaar niet anoniem mee, en deed dat ook voor een goede reden: zodat er alleen maar meer geld opgehaald kon worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties