Max Verstappen stuntte in Qatar met een totaal onverwachte poleposition, maar de Nederlander moet nog even vrezen voor zijn eerste plek. Concurrent George Russell klaagde aan het einde van Q3 over een gevaarlijke actie van Verstappen, en wedstrijdleider Rui Marques heeft het incident doorverwezen naar de stewards. Zij gaan bekijken of Verstappen bestraft moet worden. Inmiddels (zie update) is bekend geworden dat Verstappen zijn poleposition kwijt is.
Verstappen had het in de sprintrace nog heel lastig. Hij kreeg zijn banden niet op temperatuur gebracht, en viel bij de start terug naar de negende plek. Uiteindelijk kon hij oud-teamgenoot Pierre Gasly nog inhalen en zo het laatste punt pakken. De verwachtingen voor de kwalificatie lagen dus laag, maar vanaf het eerste moment werd al duidelijk dat Verstappen zich nu veel beter voelde in de RB20 en de banden ook sneller op temperatuur kreeg.
Onderzoek naar Verstappen
George Russell klokte in Q3 eerst nog de snelste tijd, maar Verstappen sloeg terug en ging 0,055 seconden sneller. In een langzame ronde reed Verstappen echter in de weg bij de Brit, die het vergrijp van de Limburger meteen doorgaf. Russell was dus niet bezig met een snelle ronde, maar de wedstrijdleiding gaat het moment toch beter bekijken. Verstappen moet zich om 21:15 uur Nederlandse tijd melden bij de wedstrijdleiding om verantwoording af te leggen voor het moment.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Het is zeer zeldzaam dat een straf wordt uitgedeeld voor het ophouden van een coureur die zelf ook niet bezig is met een snelle ronde. Verstappen is officieel under investigation vanwege een mogelijke overtreding van Artikel 33.4, driving unnecessarily slowly. De wedstrijdleiding bestaat dit weekend uit Garry Connelly, Derek Warwick, Mathieu Remmerie, en Amro Al Hamad, de lokale FIA-steward.
Mocht Verstappen bestraft worden, dan gaat het waarschijnlijk om drie plekken gridstraf. In dat geval zou Russell profiteren en de poleposition overnemen. Ook McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri zouden baat hebben bij een straf voor Verstappen, die dan ook van de schone naar de vuile kant van de grid verplaatst wordt. Russell gaf na afloop van de kwalificatie aan dat zijn vloer bij het incident mogelijk beschadigd raakte.'
Update30/11 (22:50u) | Verstappen verliest poleposition na gridstraf, Russell op poleposition
Max Verstappen moet zijn poleposition inleveren. De Nederlander heeft dat laten weten aan Erik van Haren, verslaggever van De Telegraaf. Verstappen heeft bevestigd dat hij één plek gridstraf krijgt vanwege zijn rol in het incident met George Russell. De Mercedes-coureur neemt de poleposition nu over, en Verstappen start op de tweede plek, aan de vuile kant van de grid.
Het is de eerste keer in de geschiedenis van de sport dat een coureur een gridstraf krijgt vanwege te langzaam rijden in een kwalificatieronde. In het verleden hebben al veel coureurs de deltatijd overschreden, maar dit heeft nog niet eerder tot een gridstraf geleid. Verstappen wordt door de wedstrijdleiding met voormalig coureur Derek Warwick dus hard aangepakt, en verliest zo een ideale kans om op zijn negende overwinning van het seizoen te jagen.
Verstappen gaf na afloop van de sessie al aan dat de coureurs voor hem ook langzaam reden. Hij wilde de andere coureurs, waaronder ook Fernando Alonso en de McLarens, niet inhalen 'omdat hij hen niet wilde naaien'. Russell haalde Verstappen dus wel in, en beklaagde zich meteen over het moment. De Mercedes-coureur gaf na de kwalificatie ook aan dat hij door de grindbak moest rijden en hierbij mogelijk zijn vloer beschadigde. Dat zou Russell een kans op de poleposition hebben gekost, die hij nu alsnog in handen krijgt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vuile kant van de grid
Verstappen moet nu aan de vuile kant van de grid starten. Dat bleek in de sprintrace nog een flink nadeel te zijn, aangezien de laatste en de eerste bocht allebei rechterbochten zijn, en de coureurs dus niet over de andere kant van het asfalt van het woestijnland rijden. Verstappen staat bij de start dus voor een grote uitdaging, maar zal erop gebrand zijn om Russell meteen bij de eerste bocht te grazen te nemen.
Sky Sports F1-analist Anthony Davidson sprak eerder juist nog uit dat Red Bull zich geen zorgen hoefde te maken. De Britse oud-coureur wees er namelijk op dat Russell ook aan een langzame ronde bezig was, en dat Verstappen duidelijk rekening hield met de andere coureurs, die voor hem reden. Verstappen kreeg na zijn gridstraf ook nog een strafpunt op zijn superlicentie, zo heeft de FIA inmiddels bevestigd. Hij neemt daardoor al zes strafpunten mee naar 2025. Het bestuursorgaan voegt toe dat Verstappen drie plekken gridstraf zou hebben gekregen als Russell wel in een snelle ronde had gezeten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties