Update | Wolff: 'Verbazend dat de Red Bull-mannen zo fel ingaan op het motorverhaal' Max Verstappen
Max Verstappen

Update | Wolff: 'Verbazend dat de Red Bull-mannen zo fel ingaan op het motorverhaal'

Update | Wolff: 'Verbazend dat de Red Bull-mannen zo fel ingaan op het motorverhaal'

Hoewel Max Verstappen met een relatief grote voorsprong op nummer 2 Valtteri Bottas de poleposition opeiste voor de Grand Prix van Stiermarken, vindt de Nederlander niet dat zijn ronde perfect was. De coureur van Red Bull Racing verwacht een spannende race. Ook verdedigt hij de topsnelheid van Red Bull Racing, die volgens concurrenten hoog ligt na de introductie van de nieuwe motor.

Verstappen spreekt van een 'enorm goed weekend', wanneer hij vlak na de kwalificatie geïnterviewd wordt. 'De auto was erg goed om mee te rijden in de kwalificatie.' Het verkeer kon hem echter nog parten spelen. 'Het was niet makkelijk om ermee te dealen in de laatste paar ronde, voor als je een goede ronde wil rijden. Maar mijn eerste ronde in Q3 was goed genoeg aan het einde.'

'Ik ben erg blij om pole te rijden op het thuiscircuit', vervolgt de huidige leider in het wereldkampioenschap Formule 1. Voor Red Bull Racing is de Red Bull Ring namelijk het thuiscircuit, daar de renstal Oostenrijks is. Verstappen is de eerste coureur die op eigen bodem pole pakt met Red Bull.

Verstappen: 'Het is nooit makkelijk'

Verstappen stelt echter wel dat het niet allemaal vanzelf ging. 'Wanneer je naar de baan kijkt, dan zie je niet zo veel bochten, maar ze zijn erg lastig', vertelt hij. Volgens de Nederlander kent de Red Bull Ring een aantal technische bochten die niet altijd even makkelijk goed te nemen zijn. 'Het is een korte baan, maar wel een lastige om een goede ronde te rijden. De eerste ronde in Q3 was niet heel slecht. Het was niet perfect, maar wel goed genoeg.' Verstappen verwacht in ieder geval een spannende race. 'Het is nooit makkelijk', zegt hij. 'Morgen zit het weer dicht bij elkaar. Hopelijk wordt het weer net zo interessant als in Frankrijk.'

'Long runs zitten dicht bij elkaar'

Wat betreft de race vindt Verstappen het lastig te voorspellen wie de beste racewagen heeft. 'De long runs zitten dicht bij elkaar, maar we moeten nog zien hoe dat over een volledige raceafstand is', vertelt hij aan Sky Sports. Ook wat betreft het weer kan de polesitter weinig zeggen. 'Het circuit is van ons, dus kunnen we het weer controleren', grapt hij. 'Maar eigenlijk maakt het me niet zo veel uit. Ik vind het allebei wel prima.'

Op de persconferentie na afloop van de kwalificatie bijt de Nederlander echter wat meer van zich af, vooral doordat er vragen kwamen over de verbeterde topsnelheid van de RB16B sinds de Grand Prix van Frankrijk. De discussie over de al dan niet illegale achtervleugel van Red Bull Racing laaide weer op. Verstappen wil daar echter niets van weten. 'De volgende keer neem ik wat afdrukken mee van onze achtervleugel en deel die uit aan journalisten', klinkt het sarcastisch.

Update 08.35u (27/06) | Wolff verbaasd over defensief Red Bull omtrent topsnelheid

Toto Wolff vindt het vreemd dat Red Bull Racing zo fel ingegaan is op vragen omtrent een mogelijk sterkere krachtbron. De snelheid op het lange rechte stuk van de Oostenrijkse renstal verbaasde de Oostenrijker, die niet kan verklaren waar Red Bull ineens zoveel pace vandaan heeft gehaald. Max Verstappen wees eerder al geïrriteerd naar de dunnere achtervleugel, terwijl ook Sergio Perez dit als verklaring gebruikt.

'Ik vraag me af waarom dat zo'n onderwerp vormt als we allemaal weten dat de motorreglementen bevroren zijn', stelt de Mercedes-teambaas wanneer de Britse tak van Motorsport.com hem vraag naar de discussie. 'Het verbaast mij dat de Red Bull-mannen zo fel ingaan op dat krachtbron-verhaal. Dat is vreemd', voegt hij daaraan toe. Dat beide coureurs er zo fel tegenin gegaan zijn, vindt Wolff frappant.

De voornaamste reden hiervoor is dat de motorreglementen gehomologeerd zijn: 'De regels zijn duidelijk: het onderdeel is bevroren. Je kan met betrouwbaarheidsverbeteringen komen maar daar blijft het bij. Natuurlijk kan je enkele delen op die manier strak trekken, maar je hebt je tokens en die moet je gebruiken. Dat is het.'

Honda werkt aan betrouwbaarheid

'Een echt voordeel op motorvermogen zou er dus niet moeten zijn', benadrukt hij. Bij Honda werd gesuggereerd dat de verbeterde betrouwbaarheid van de motor een nét iets agressievere motorstand toestond. Dat zou de heren van Red Bull wel degelijk een paar pk's extra opgeleverd kunnen hebben, terwijl de Japanners nog steeds aan de homologatiereglementen voldoen.

Wint Verstappen ook de Grand Prix van Stiermarken? Ontvang dan 2,10 keer je inzet!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws