Max Verstappen gaat op vrijdag in Singapore beginnen aan zijn zesde raceweekend op rij. Na de zomerstop heeft de viervoudig wereldkampioen bijna non-stop geracet, en daar heeft hij van genoten. Hij is twee keer op de Nordschleife geweest met Chris Lulham en is trots op wat ze hebben bereikt. Tijdens hun GT3-debuut op de Nordschleife hadden ze het ritme goed te pakken.
Verstappen was in de kwalificatie op een half droge, half natte baan al flink sneller dan de tweede GT3-auto uit zijn klasse. Het is tijdens de Nürburgring Langstrecken-Serie zo makkelijk niet om een rondje neer te zetten. Het deelnemersveld kende 108 auto's, die ook nog verschillen in snelheid en vermogen. Op vrijdag 26 september konden Lulham en Verstappen de Nordschleife alvast verkennen in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey, waarna ze op zaterdag het veld achter zich lieten.
Het duo ontving veel lof van de aanwezige rijders. 'Het is natuurlijk altijd mooi om daar samen met Chris te staan', zegt Verstappen tegenover Viaplay. 'We hebben online al veel gewonnen samen, dus nu voor de eerste keer in een echte auto', vervolgt hij. Lulham is onderdeel van Team Redline en Verstappen.com Racing. Verstappen heeft de Brit van de virtuele baan naar de echte baan geholpen. 'Ook voor hem, om in te stappen in zo'n auto, op zo'n circuit, met nul ervaring. Hij deed het erg goed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het was aan de viervoudig wereldkampioen om de eerste stint van de NLS9 te rijden. Na op P3 te hebben gekwalificeerd, pakte Verstappen de leiding in de eerste bocht. Hij reed daarna weg. Uiteindelijk was de voorsprong meer dan veertig seconden. 'We waren gewoon snel', zegt Verstappen simpelweg. 'Al zet je er veertig GT3-auto's neer. Ja, kom maar op', lacht hij. 'Het maakt niet uit.' Hij legt uit dat het ook niet ging om iets te bewijzen of een lange neus te trekken naar de rijders in dat kampioenschap.
Ervaring opdoen
Verstappen en Lulham zagen het als een soort van training voor de plannen die ze volgend jaar voor ogen hebben. In gesprek met de aanwezige pers op Singapore liet Verstappen al weten dat ze kijken wat de opties zijn volgend jaar. Zijn planning is vooral afhankelijk van hoe het gaat in de Formule 1. Volgend jaar gaat de koningsklasse een nieuw tijdperk in, waardoor het lastig is om in te schatten wat mogelijk zal zijn. Het weekend van de 24 uur van de Nürburgring overlapt in ieder geval niet met een F1-race.
'Voor ons was dit om ervaring op te doen. Het gaat dan niet zo zeer om de competitie om me heen, want uiteindelijk heb ik dat ook niet nodig om mezelf tot het uiterste te drijven', zegt Verstappen. 'Het is meer om de auto te leren kennen, een GT3-race te rijden met zoveel verkeer. Het is ook om de baan nog wat beter te leren kennen: half droog, half nat, op intermediates, slicks, het snelheidsverschil tussen al die auto's. Dan is zo'n wedstrijd perfect en staat er minder druk op.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Simulatorracen
Verstappen en Lulham hebben er al duizenden virtuele rondjes op de Nordschleife op zitten, maar weten dat de baan in het echt altijd nog iets anders kan zijn dan op de computer. Dat is logisch, vooral als het begint te regenen en het aan de ene kant van de baan droog is, en aan de andere kant van de baan nat is. 'We moeten het circuit nog beter leren kennen in de regen', zegt Verstappen.
'Echt elke kerb en hobbel nog beter leren kennen, van nieuwe tot oude banden', vervolgt hij, waar F1Maximaal.nl in gesprek met NLS-coureur Calvin de Groot ook over sprak. 'Het voelde heel natuurlijk allemaal. Dat klinkt grappig, maar ik doe dit al jaren op de simulator, multi-class racen. Ik heb het ook naar mijn zin gehad, en ik ben ook gewoon blij voor mijn teamgenoot Chris, dat hij die race ook kon doen', aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties