Max Verstappen beschikte in Austin wellicht niet over de snelste auto van iedereen, maar kende toch een vrij zorgeloze middag. Toeval? Verstappen lijkt erop te wijzen dat hij die situatie zelf gecreëerd heeft met een meesterzet. Hij benadrukt wel dat Red Bull Racing qua pure snelheid nog wat extra's moet vinden.
Verstappen kwam met een lach op zijn gezicht aanlopen bij de media na alweer zijn 68e Grand Prix-zege. De Limburger pakte dit weekend 23 punten meer dan kampioenschapsleider Oscar Piastri, en het is dan ook geen wonder dat Chiel van Koldenhoven van een perfect weekend spreekt. 'Ik denk dat we het goed uitgevoerd hebben', luidt de lichte correctie van Verstappen in het interview met Viaplay.
Leclerc vertolkt sleutelrol
De Red Bull-coureur vestigt daarbij de aandacht op de start. 'We hebben goed opgelet bij de start, en accelereerden goed bij het uitkomen van de eerste bocht. Daar zat Charles Leclerc op de goede plek', lacht Verstappen. 'Dat was voor mij gunstig natuurlijk, want dat hielp mij in de eerste stint. Daar maken we uiteindelijk wel het verschil', merkt de 28-jarige op. Later zou Verstappen nog een keer terugkomen op die opmerking.
Leclerc startte namelijk als enige in de top vijftien op de zachte banden. Verstappen was in de eerste meters goed weg en gooide meteen het gat aan de binnenkant dicht om een agressieve poging van Lando Norris tegen te gaan. Beide Ferrari-coureurs reageerden daar slim op en kozen als enigen in de top tien volledig voor de buitenkant, waar ze veel terrein konden winnen. Leclerc haalde Norris zo buitenom in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Charles hield Lando Norris op, en het gat groeide zo naar tien seconden', weet de racewinnaar. 'Dat ging op een gegeven moment wel terug naar bijna negen seconden. Bij de pitstop verloren we ook een beetje tijd, omdat Lando een ronde eerder naar de zachte banden wisselde.' De McLaren-coureur stond wel 3,8 seconden stil, maar was op de nieuwe banden zoveel sneller dan Verstappen op oude banden dat hij het gat naar acht seconden wist te dichten. 'Je hebt altijd een undercut van minimaal een seconde of zelfs anderhalve seconde.'
Verbeterpunt voor Red Bull
Verstappen moest nog zo'n 25 ronden overleven op de zachte banden. 'Daarna probeerde ik die banden te managen. Ik denk dat we het nog steeds een beetje lastig hebben als de banden heel warm worden, in ieder geval ten opzichte van McLaren. Op bepaalde momenten reed Lando wel tijden die ik zelf niet kon rijden', merkt de kritische coureur op. 'Uiteindelijk hebben we het wel perfect uitgevoerd.'
Van Koldenhoven haalt aan dat Verstappen via de boordradio meldde dat hij het op de zachte banden nog lastig kreeg. 'Die banden werden heel warm. Daardoor werd het heel lastig om de achterbanden te managen. Het was best moeilijk qua tractie. Het ingaan van de bochten was ook best lastig, daar brak de auto best wel wat uit. Dat had puur ermee te maken dat de banden te warm werden. Daar moeten we wel nog beter in worden', weet Verstappen. De baantemperatuur was in Austin met 44 graden wel behoorlijk hoog.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Titelstrijd zit in het hoofd van Verstappen
'Wat een weekend!' luidt de samenvatting van Van Koldenhoven. 'Het was een heel goed weekend! Zo moeten we doorgaan tot het einde.' Verstappen is in vier raceweekenden tijd 64 punten ingelopen. De achterstand op Piastri bedraagt nog maar 40 punten. 'Het moet allemaal perfect zijn om een kans te maken. Dit is voor ons natuurlijk heel mooi en zo proberen we gewoon door te gaan.'
Verstappen wilde enkele weken geleden nog niks over een titelstrijd weten, maar geeft nu toe dat die vijfde titel in zijn hoofd zit. 'Als je zo'n weekend hebt, en ziet hoe de afgelopen weekenden zijn gegaan... Natuurlijk is er een kans, maar op pure racesnelheid moeten we wel nog een stapje zetten', zo blijft hij realistisch.
De wereldkampioen komt vervolgens terug op de start. 'We hebben hier wel gewonnen, maar dat kwam ook deels doordat ik in bocht 1 goed heb opgelet, en dat ik er daar voor gezorgd heb dat ik daar een gat kon trekken', zo maakt hij duidelijk dat hij bewust de situatie heeft afgedwongen waarin Leclerc de tweede plek van Norris kon overnemen. Dat deed Verstappen door de binnenkant helemaal dicht te gooien en zijn minimumsnelheid in de eerste bocht laag te houden. 'Op pure pace zit het heel dicht bij elkaar of zitten we er nog net achter.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties