George Russell geeft aan dat hij niet verrast werd door de dominantie van Max Verstappen in de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. De nummer vier uit het wereldkampioenschap treedt op technische wijze in detail en verklaart waarom de RB21 uitblonk in het kwalificatieuur. Russell legt daarmee ook uit waarom hij niet zijn sterkste prestatie kon neerzetten.
Verstappen trok in de sprintkwalificatie ook al aan het langste eind, maar toen was zijn voorsprong op Lando Norris slechts 0,071 seconde. In de openingsronde van de sprintrace vielen de McLarens meteen weg, maar Verstappen had het alsnog niet makkelijk om weg te rijden bij George Russell. In de hoofdkwalificatie groeide Verstappens voorsprong. De wereldkampioen verklaarde dat de RB21 na een afstellingswijziging beter aanvoelde.
Helmut Marko putte hoop uit de sterke prestatie van Verstappen. De Nederlander kampte in de sprintrace volgens Marko met meer bandenslijtage dan verwacht en de adviseur van Red Bull verwacht dat de betere balans voor een betere race pace zorgt in de Grand Prix.
Grondeffect
Russell uitte zich ook over de ijzersterke prestatie van Verstappen en noemde een ander element. 'Het was duidelijk dat Max supersnel was', deelt Russell in gesprek met Motorsport.com. 'Het is niet de eerste keer dat we Red Bull zo extreem sterk zien presteren in kwalificaties op supersnelle circuits. Ze lijken over heel erg efficiënte downforce te beschikken als de auto laag kan worden afgesteld, en dat kan in deze snelle bochten', weet de kopman van Mercedes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de kwalificatie wordt dat voordeel volgens Russell uitvergroot, als iedereen de limieten kan opzoeken met lichte auto's en nieuwe zachte banden. Doordat de auto's dan sneller door de bochten gaan, werkt het grondeffect zwaarder door en worden de auto's naar het asfalt gezogen. Russell laat daarmee weten dat Red Bull nog altijd een klasse apart is als het over de vloer gaat. Dat is ergens ook ongunstig voor Verstappen, want het grondeffect verdwijnt in 2026 grotendeels.
Voordeel in de races kleiner
Russell verklaart daarmee ook dat Verstappen in de kwalificaties vaak sterker presteert dan in de races. Hij was niet verrast door Verstappens dominantie in de kwalificatie. 'Niet echt, want hun aero map is heel goed als de auto laag bij de grond ligt', zo wijst hij naar de aerodynamische gevolgen van afstellingswijzigingen. 'In de snelle bochten ligt de auto dichter bij het asfalt. Wij zijn bij Mercedes juist erg slecht in die omstandigheden.'
De nummer vier op de startopstelling verwacht in de race dan ook competitiever te zijn. 'In de Grand Prix ga je zo'n twintig kilometer per uur langzamer door veel van die bochten. De auto heeft daardoor meer rijhoogte en dan worden de onderlinge verschillen kleiner. 'Ik hoop dat wij voor het podium kunnen vechten. Er staan duidelijk veel verschillende teams om ons heen. Oscar Piastri staat lager op de grid, en ik verwacht dat hij ook snel is, maar hij moet de eerste bocht eerst overleven', zo verwijst de Brit naar de sprintrace.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nadeel voor McLaren beperkt
Bij McLaren vreest men voor de gevolgen van de dubbele uitvalbeurt in de sprintrace. De constructeurskampioen was zo het enige team dat geen data kon vergaren voor de hoofdkwalificatie en de Grand Prix. Daardoor was het voor McLaren ook lastiger om de ideale afstelling te vinden. Russell denkt dat dit nadeel wel meevalt. 'Wij eindigden maar 2,5 seconden voor een Williams. Ik had ook een groter verschil verwacht, en we hebben nog niet gezien waar McLaren toe in staat is. In de sprintrace reden we maar tien of elf ronden op snelheid. In de Grand Prix moeten we 56 ronden rijden.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties