Wie had enkele maanden geleden kunnen vermoeden dat Max Verstappen zo’n grote marge zou hebben? Hij was bijna drie tienden van een seconde sneller dan Norris en kon zich zelfs veroorloven om in Q3 geen tweede run te rijden. Verstappen had bovendien een verklaring klaar voor het feit dat hij geen tweede snelle ronde kon afwerken. Hoe dan ook mag hij met vertrouwen naar de race toeleven.
Wie zijn tweede run in Q3 niet kan voltooien en toch vrij comfortabel de poleposition verovert, mag tevreden zijn. 'Dat is normaal gezien wel positief, denk ik. Over het algemeen ging de kwalificatie gewoon goed. Soms had ik het gevoel dat het nog niet helemaal top was. Dan stonden we nog altijd eerste, dat zegt dan wel genoeg', reageerde Verstappen tevreden bij Viaplay.
Niet makkelijk om constant te blijven
Toch wachten er op het Circuit of the Americas nog de nodige uitdagingen. 'Het is nog steeds niet makkelijk op bepaalde plekken van het circuit. We hadden nu best veel rugwind in de snelle bochten. De auto beweegt daar erg veel. Het is dan natuurlijk niet eenvoudig om constant te blijven. Elke keer als ik naar de sectortijd keek, zaten we er wel goed bij. Dat is dan wel positief.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Juist in die snelle bochten, waar hij zelf naar verwijst, maakte Verstappen veel indruk. 'Gewoon gas erop houden', is zijn eenvoudige uitleg. 'Je moet gewoon stabiel blijven. Als je agressief gaat liften, wordt het allemaal wat moeilijker. Omdat het zo hobbelig is, is het soms lastig om aan te voelen hoe de auto neerkomt. Dat zag je bijvoorbeeld bij Hadjar. Als je dan verkeerd neerkomt, heb je meteen een groot moment.'
Tactisch spel van concurrenten
Verstappen kwam uiteraard ook terug op de reden waarom hij zijn tweede run niet kon afronden. 'Het probleem is dat de mensen voor mij tien tot twaalf seconden ruimte laten. Dat is natuurlijk veel te veel. Normaal zit je tussen de zes en acht seconden. Als iedereen tien tot twaalf seconden neemt… Ze weten dat ik de laatste ben. Daar staat geen regel op.' Verstappen ziet daarin dus ook een vorm van tactisch spel van zijn concurrenten.
Het heeft er in elk geval niet voor gezorgd dat hij zijn vijftigste poleposition met Honda misliep. Het is misschien slechts een getal, maar het blijft bijzonder. 'Het allermooiste voor Honda is natuurlijk als je dan in Japan wint. Op dat vlak hadden we in Suzuka echt een topweekend', herinnert Verstappen zich met plezier. 'Wat we de laatste paar jaar met Honda hebben beleefd, is sowieso heel bijzonder.'
Verstappen let op positie van de wind
Verstappen laat zich niet verleiden tot voorspellingen over de race. 'We gaan het zien. Hoe het morgen zal verlopen, weet ik ook niet. Dat de samenwerking tussen mij en het team goed zit, is duidelijk. In het algemeen is het voor ons altijd het lastigste om het in de race goed voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat onze aanpassingen goed uitpakken. Morgen draait de wind, die zal dan in de snelle bochten op de neus staan. Dat gaat toch anders aanvoelen. Ik hoop dat dat in ons voordeel zal zijn.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties